آیا اتحاد استراتژیک دو خودروساز بزرگ کشور هوشمندانه است ؟
اقتصاد100-در راستای اتحاد استراتژیک دو خودروساز بزرگ کشور برخی نمایندگیهای سایپا و ایران خودرو به منظور کاهش هزینهها، بالابردن کیفیت خدمات پس از فروش، تسهیل دسترسی مشتریان به نمایندگیها و بهبود سطح پاسخگویی ادغام می شوند.
به گزارش گروه کسب و کار اقتصاد 100، با توجه به سیاستهای دولت سیزدهم در خصوص تولید خودروهای اقتصادی، اتحاد استراتژیک شرکتهای سایپا و ایرانخودرو شکل گرفت و نتیجه آن رونمایی از اولین خودروی اقتصادی در نمایشگاه تحول صنعت خودرو در تهران بود. خدمات پس از فروش و تامین به موقع و درست قطعات از سوی شبکه خدمات پس از فروش، از برنامه های بلند مدت دو خودروساز بزرگ کشور است و با ادغام حوزه خدمات پس از فروش سایپا و ایران خودرو سطح خدمات و رضایتمندی مشتریان افزایش خواهد یافت.
بر اساس آمار اعلام شده در سه ماه گذشته عرضه لوازم یدکی به بازار بیش از 300 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته و این لوازم بر اساس استاندارد تولید و با قیمت مناسب ارائه شده است. همچنین به منظور تسریع در اجرای مفاد تفاهم میان سایپا و ایران خودرو، آییننامهها، فرآیندها و دستورالعملهای مربوط به شبکه خدمات پس از فروش حتیالامکان به اشتراک درخواهد آمد تا نحوه پذیرش و خدمتدهی به مشتریان با سهولت بیشتری صورت گیرد؛ بر این اساس، کمیته مشترکی متشکل از معاونتهای بازاریابی و فروش و مدیران عامل شرکتهای خدمات پس از فروش دو خودروساز، طرح پیشنهادی برای رسیدن به اهداف ترسیم شده و نحوه یکسانسازی فرآیندها و دستورالعملهای اجرایی را ارائه خواهند کرد.
ادغام شبکه لجستیک نیز از دیگر محورهای مذاکره در نشست مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور بوده که در این زمینه نیز کمیته مشترک دو شرکت نحوه به اشتراکگذاری امکانات و ظرفیتهای حوزه لجستیک در بخش حمل خودرو را بررسی و طرح پیشنهادی لازم را ارائه خواهد کرد. شرکت ایسیکو، به عنوان محل اصلی اجرای این طرح انتخاب شده تا حمل خودرو با هدف کاهش هزینهها به صورت مشترک با سایپا لجستیک برنامهریزی و اجرا شود.
ادغام ظرفیتهای موجود در دفاتر سایپا و ایران خودرو در خارج از کشور نیز از جمله محورهای مطرح شده در این نشست بوده است. بر این اساس مقرر شد تا دفاتر دو خودروساز در یکی از کشورهای منطقه به عنوان نخستین محل اجرای اتحاد استراتژیک ایرانخودرو و سایپا در خارج از مرزها، با مدیریت مشترک به فعالیت خود ادامه دهد. این اقدام نیز تاثیر قابل توجهی در هزینههای مدیریت دفاتر خارج از کشور خواهد داشت.
کمیته مشترک خرید نیز برای خرید کالا و قطعات دو خودروساز فعالیت خود را با جدیت دنبال خواهد کرد تا براساس اقدامات این کمیته، تصمیمات برای خرید از شبکه تامین و سازندگان نیز به صورت مشترک و با هدف کاهش هزینه تولید صورت گیرد. بهینه سازی امکانات موجود در سایتهای تولیدی سایپا و ایران خودرو در خارج از کشور نیز از دیگر محورهای مورد بررسی بود که در این زمینه نیز کمیته مشترکی، طرح تحقق اهداف تعیین شده را در کوتاهترین زمان ممکن ارائه خواهد داد.
انتهای پیام/
ارسال نظر