پرطرفدارترین کالاهای دست دوم
اقتصاد100 - رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اعلام کرد، کالاهایی مانند یخچال، فریزر، لباسشویی و تلویزیون نسبت به دیگر لوازم طرفداران زیادی دارند.
به گزارش گروه کسب و کار اقتصاد 100 ،تشدید رکود در بازار فروش لوازم خانگی سبب شده تا برخی بر این باور باشند که این روزها بازار خرید و فروش لوازم دست دوم بازار گرمی است اما داوود عبداللهی فرد، رییس اتحادیه صنف سمساران و امانتفروشان از کاهش شدید خرید و فروش در این بازار خبر میدهد.
عبداللهی فرد درباره وضعیت فعلی فعالان این صنف میگوید: وضعیت فعالان این صنف و همکاران ما همانند سایر اصناف است زیرا بنیه مالی مردم ضعیف شده و نقدینگی در دست آنها کم است و این شرایط سبب شده تا حتی نتوانند برای خرید کالاهای دست دوم اقدام کنند.
بررسیها نشان میدهد قیمت لوازم خانگی دست دوم در شرایط کنونی از قیمت اقلام نو در چهار سال پیش بیشتر شده است به عنوان مثال قیمت یخچال فریزر ساید بای ساید یک برند کرهای در سال 1397 بین هشت و نیم تا بیست و یک میلیون تومان بوده است اما یخچالهای سایدبایساید همین برند در شرایط کنونی حدود 50 تا شصت میلیون تومان قیمت دارد.
رییس اتحادیه سمساران و امانتفروشان تهران تصریح کرد: برخلاف باور برخی افراد جامعه؛ قیمت کالاهای دست دوم نیز همانند کالاهای نو افزایش یافته و نرخهای فعلی با قدرت خرید مردم همخوانی ندارد.
وی گفت: شرایط متاسفانه بهگونهای است که همکاران فقط معاملات بسیار جزیی انجام میدهند و برخلاف تصور عمومی کاسبی در این صنف اصلا رونق ندارد. وی خاطرنشان کرد: شرایط رکود، تورم بالا، افزایش نرخها گریبانگیر تمام صنوف شده و در وضعیت کاری کسبه تاثیرگذار بوده است.
پرطرفدارترین کالاهای دست دوم کدامند؟
عبداللهی فرد در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی اگر خرید و فروشی انجام شود، بیشتر شامل کدام کالا هست؛ بیان کرد: لوازم برقی خانگی مانند یخچال، فریزر، لباسشویی، تلویزیون و ... میشود؛ البته تا حدودی هم فروش مبلمان و میزناهار خوری هم در برخی واحدهای صنفی انجام میشود؛ اکنون اینگونه کالاها بیشتر در بازار داد و ستد میشود.
وی اظهار کرد: سمسار و امانتفروش واسطهای بین فروشندگان و خریداران است؛ اما شبکههای مجازی تاحدودی دست همکاران بنده را از این بازار کوتاه کرده و در برخی موارد حتی از گردونه خارج شدهایم اما در مجموع خرید و فروش کالاهای دست دوم در شبکههای مجازی انجام میشود که حتی خرید و فروش در این بازار نیز کاهش یافته است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا میزان فروش این لوازم از سوی مردم نیز افزایش یافته یا خیر؛ توضیح داد: فروشندگان لوازم خانگی نیز کاهش یافته زیرا مابهالتفاوت وسایل نو و دست دوم زیاد است و خانوادهها سعی میکنند از کالاهای موجود در منزل استفاده کنند؛ مگر اینکه کالا فرسوده شده و غیرقابل استفاده باشد و در این صورت به همکاران و هم صنفیهای ما کالا را میفروشند اما در مجموع به دلیل اینکه تفاوت قیمت کالای نو و دست دوم بسیار زیاد است؛ ترجیح میدهند کالاهای موجود را نگه دارند زیرا تامین هزینه خرید کالای نو بسیار سخت است.
به گفته وی بخش مهمی از این کالاها دیگر قابل استفاده نیست و در حقیقت ضایعات محسوب میشود.
کالای دست دوم را به عنوان نو میفروشند
رییس اتحادیه سمساران و امانتفروشان تهران درباره بیشترین موارد شکایت از سوی شهروندان به این اتحادیه توضیح داد: بیشتر مربوط به لوازم برقی میشود و اخیرا مشاهده میشود برخی افراد کم لطف کالاهای دست دوم بسیار تمیز را به جای کالای استوک و کف نمایشگاهی به فروش میرسانند که این موارد نیز قابل پیگیری است؛ بیشتر شکایتها نیز در مورد لوازم برقی مانند یخچال، تلویزیون و ... است.
عبداللهی فرد درباره موضوع مهم کلاهبرداری از افراد در قالب انتشار آگهی در پلتفرمهای مجازی توضیح داد: به مراتب دیده شده عمده شکایتها به پلیس فتا در قالب کلاهبرداری در فضای مجازی است؛ به نظر بنده 90درصد میزان شکایتهای رسیدگی شده در پلیس فتا مربوط به مواردی است که کالایی را بهگونهای قیمتگذاری کردهاند که افراد برای خرید تطمیع شده و برای پرداخت بیعانه فریب میخورند و متاسفانه پس از مدتی نه کسی پاسخگوی شماره اعلام شده است و نه آدرسی برای مراجعه وجود دارد. این اتفاق در موارد متعددی رخ میدهد و حتی همکاران بنده نیز با این موارد مواجه میشوند.
انتهای پیام/
ارسال نظر