تجربه رانندگی با فونیکس تیگو ۸ پرو +E/چه تفاوتهایی ایجاد شده است؟ + تصاویر
یکی از جدیدترین محصولات چری با نام فونیکس تیگو ۸ پرو +E قرار است در آینده وارد بازار ایران شود. فرصتی پیش آمد تا تجربه بررسی این خودرو را از نزدیک داشته باشیم و در این مقاله قصد داریم تا به طور کامل این خودرو را نقد کنیم.
امیرمسعود عابدین: برند چربی که در ایران با نام فونیکس شناخته میشود، یکی از برندهای مهم چینی محسوب میشود که در چند سال اخیر اقداماتی در زمینه خودروهای برقی و پلاگینهیبریدی انجام داده که ماحصل یکی از این اقدامات، اکنون در حال گذراندن تستهای فنی برای ورود به بازار ایران است.
نکتهای که در ابتدای این مقاله لازم میدانیم ذکر کنیم این است که نسخه در دسترس برای بررسی، نسخه وارداتی بوده و طبیعتا تفاوتهایی هم از لحاظ کیفیتی و هم از لحاظ مشخصات با نسخه مونتاژی خواهد داشت.
طراحی کلی خودرو آنچنان با نسخههای قبلی عرضه شده تفاوتی نداشته و از این لحاظ، انگار با نسخه پلاگینهیبریدی مدل پرومکس روبهرو هستیم.
اگر بخواهیم به طور خلاصه درباره طراحی این خودرو صحبت کنیم، با یک طراحی محافظهکارانه و کمی تهاجمی مواجه هستیم که هم جوانپسند است و هم خانوادگی.در نمای جلویی تمرکز زیادی روی قسمت جلوپنجره دیده میشود که به نظر میرسد هدف از این کار، عضلانی کردن طراحی این قسمت باشد که تا حدودی موفق شده است.
در نمای پشتی انتظار طراحی بهتر و جسورانهتری داشتیم؛سادگی طراحی چراغهای پشتی در مقایسه با اقداماتی که در نمای جلویی صورت گرفته بود، ممکن است کمی دور از انتظار به نظر برسد.البته که سعی شده این کمکاری در طراحی توسط گرافیک داخلی چراغها تا حدودی جبران شود.
نوشته طولانی تیگو ۸ پرو +E در پایین درب صندوق عقب، از هماهنگی و نظم این قسمت بسیار کاسته است؛به کار بردن نوشتههای متعدد و کوتاه و بلند در این قسمت از سنتهای قدیمی برخی خودروسازان چینی است که دلیل این علاقهشان را واقعا نمیدانیم!
نمای داخلی خودرو در قیاس با سایر نسخههای عرضه شده تفاوتی پیدا نکرده و احتمال زیاد از نظر امکانات، تغییراتی داشته باشد؛مانند اضافه شدن گرمکن صندلی به ردیف عقب و یا اضافه شدن دکمههای EV و HEV روی کنسول وسط.
طراحی کابین تیگو ۸ پرو E پلاس ارگونومیک و متناسب با موقعیت راننده بوده و اکثر کنترلرها مثل دسته دنده الکترونیکی و ترمز دستی برقی به خوبی در دسترس هستند.البته که "همه" کنترلرها از موقعیت خوبی برخوردار نیستند و برای مثال دکمه استارت استاپ میتوانست در جای بهتری قرار گیرد.
یکی از انتقاداتی که میتوان وارد کرد، به متریال کنسول وسط برمیگردد.استفاده از متریال پیانویی در یکی از پر استفادهترین قسمتهای خودرو، یکی از نقاط ضعف آن محسوب میشود.مشخص نیست که این قسمت در آینده چقدر در برابر خط و خش مقاوم باشد، به خصوص در نسخههایی که در ایران مونتاژ میشود.از جهتی دیگر به هنگام حرکت در روزهای آفتابی، انعکاس نور آفتاب در این قسمت برای سرنشینان قسمت جلویی به خصوص راننده آزاردهنده است.
کیفیت چرم صندلی و تودریها در اولین برخورد، خوب و جذاب به نظر میرسید، اما بیشتر جنبه زیبایی ظاهری دارد و انتظار داشتن کیفیت بالا در مدت زمان طولانی به چشم نمیخورد.
یکی از نکاتی که در هنگام رانندگی به چشم میخورد، این بود که این نمایشگرهای به هم چسبیده، به خصوص نمایشگر اینسترومنت یا کیلومترشمار، به راننده بیش از حد نزدیک بوده و وجود آپشنی مثل هدآپ دیسپلی را الزامی میکند.
حرف از نمایشگرها شد؛انیمیشنهای مربوط به مصرف باتری و دوربینها در این نسخه روان جابجا میشدند و آن کندیهای موجود در نسخه مونتاژی تیگو ۸ را نداشتند و امیدواریم که این کندی در نسخه مونتاژی این خودرو دیده نشود.
به دلیل به کار بردن دو موتور الکتریکی در کنار یک پیشرانه بنزینی، در هنگام حرکت در دورهای پایین و قبل از وارد مدار شدن موتور بنزینی، سکوت زیادی در کابین برقرار است که عایق بندی نسبتا خوب نسخه وارداتی هم به این مهم کمک میکرد.یکی از نکات جذابی که چری در امر ساخت خودروی برقی به آن توجه کرده، این است که به دلیل بیصدایی خودرو در دور پایین برای اطرفیان، صدایی در نظر گرفته شده تا دیگران از حضور خودرو مطلع شوند.طبیعتا با بالا رفتن دور موتور و در هنگام شتابگیری، صدا وارد کابین میشود.
فرمان نرم در کنار پایداری نسبت خوب، از ویژگیهای فنی خودرو محسوب میشد.البته به دلیل دیفرانسیل جلو بودن، هنگامی که ESP خاموش میشود، شاهد هرزگردی خواهیم بود.
عملکرد ترمزها در کل تیز و قابل اطمینان بود، البته که به دلیل فشارهایی که وارد شده بود، از عملکردی که همیشه داشت کمی ضعیفتر شده بود.
هندلینگ خودرو با به کار بردن لاستیکهایی با اندازه مناسب فاق لاستیک، نسبتا خوب بود و حرفهایی برای گفتن داشت.
پیشرانه ۱.۵ لیتری بنزینی توربوشارژ در کنار دو پیشرانه برقی، در مجموع ۳۲۶ اسببخار قدرت و ۵۱۰ نیوتونمتر گشتاور تولید میکند.شتاب صفر تا صد این مدل ۷.۶ ثانیه اعلام شده است.گیربکس DHT که در واقع یک گیربکس هیبریدی محسوب میشود، وظیفه انتقال قدرت را برعهده دارد.این گیربکس تاثیر زیادی روی کاهش مصرف سوخت دارد.
فقط در حالت برقی، ۷۵ کیلومتر مسافت را پس از هربار شارژ میتوان طی کرد.اما در مجموع و با فعالیت هر ۳ موتور، نزدیک به ۱۰۰۰ کیلومتر مسافت را میتوان طی کرد که عدد قابل توجهی است.
نبود زیرساختهای مناسب برای شارژ موتورهای برقی ممکن است در آینده کمی مشکلساز باشد.
احتمالا تیگو ۸ پرو E پلاس در رنج قیمتی مشابه نسخه پرومکس عرضه شود.
منبع: خبرانلاین
ارسال نظر