قائم مقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایرانخودرو؛
ایران خودرو 25 هزار خودرو کم آورد! + دلایل
اقتصاد 100- قائم مقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایرانخودرو علاوه بر تشریح دستاوردهای تولید کامل و عبور مستقیم از افزایش تولید هفتگی از نیمه دوم امسال با توجه به توقف تولید ناقص خبر داد.
به گزارش گروه کسب و کار اقتصاد 100، کیانوش پورمجیب گفت: تولید هفتگی در هفته ابتدایی مهرماه، ۱۰ هزار و ۵۰۰ دستگاه بود که این رقم در هفته دوم مهرماه به بیش از ۱۲ هزار دستگاه رسید و افزایش هفتگی تولید در این مدت ادامه داشته و توانستیم در هفته دوم آبان ماه بیش از ۱۴ هزار دستگاه خودرو سواری و تجاری تولید کنیم که این امر حاصل دو موضوع صفر شدن خودروهای ناقص و راهبرد تولید عبور مستقیم است.
وی با بیان اینکه با ادامه روند فعلی، زمینههای تحقق اهداف تولید تا پایان سال در دو بخش سواری و تجاری محقق خواهد شد، گفت: تعداد تولید تجمیعی گروه صنعتی ایران خودرو در دو بخش سواری و تجاری با میانگین تولید روزانه بیش از ۲۸۰۰ دستگاه، به عدد ۳۶۳ هزار و ۷۲۶ دستگاه رسیده است.
پورمجیب جلوگیری از شکلگیری هزینههای ناشی از تولید ناقص و دارای کسری قطعه به میزان دستکم چهار هزار میلیارد تومان در هفت ماهه امسال را از نتایج اولیه این اقدام مهم دانست و گفت: بهبود کیفیت در شاخص آدیت نهایی خودرو (IQX) به میزان ۴۵ درصد در محصولات تولیدی سایت تهران و همچنین نتایج آدیت شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به میزان ۱۱.۵ درصد در هفت ماهه امسال از دیگر مزایا و نتایج توقف تولید ناقص بوده است.
قائم مقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایرانخودرو افزود: برمبنای آخرین گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در شاخص IQS که بیانگر تعداد ایرادات اظهار شده توسط مشتریان در سه ماهه ابتدایی مالکیت خودرو است نیز، در خودروهای تحویلی خرداد امسال نسبت به بهمن سال گذشته ۱۳ درصد بهبود به ثبت رسیده است.
وی با بیان اینکه دستاوردهای این اقدام به صورت مستقیم در شاخصهای رضایت مشتری اثرگذار بوده، خاطرنشان کرد: در هفت ماهه امسال ۱۰۱ هزار دستگاه خودرو کامل بیشتری نسبت به مدت مشابه سال گذشته تولید شده که افزایش عرضه در کنار افزایش کیفیت رضایت مشتریان را در پی داشته است.
پورمجیب افزود: پس از صفر شدن خودروهای ناقص، تولید مکانیکی نیز در پنج ماهه گذشته به میزان پنج درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است، این در حالی است که کیفیت تولید مکانیکی عبور مستقیم امسال از جنبه ماهیتی با تولید مکانیکی سال گذشته بسیار متفاوت و کیفیتر است و اصولا تولید ناقص سال گذشته، تولید کالای نیمه ساخته بوده است.
وی با بیان اینکه طبق فرمان رییس جمهوری، در ابتدای مهرماه از رکورد افزایش ۵۰ درصدی عرضه عبور کردیم، افزود: تکمیل و عرضه خودروهای ناقص و تولید عبور مستقیم سبب خلق نقدینگی به تولید به میزان ۲۲ هزار میلیارد تومان شد که این موضوع با وجود ادامه سیاستهای قیمتگذاری دستوری، سبب جلوگیری از کاهش تولید شد.
قائم مقام توسعه و تولید ایران خودرو با بیان اینکه این روند زمینه کاهش نیاز به نقدینگی خارج از مکانیزم بازار را در هفت ماهه نخست امسال در گروه صنعتی ایرانخودرو به دنبال داشته است، تصریح کرد: حفظ شرایط تولید پایدار در شرایطی صورت گرفته که پنج هزار میلیارد تومان شورای پول و اعتبار نیز در پایان سال گذشته مطابق عرف سنوات گذشته پرداخت نشده و صرفا افزایش عرضه به بازار توانسته نقدینگی مورد نیاز تولید را تامین کند.
وی برنامهریزی و تدابیر اندیشیده شده برای تامین تراشههای الکترونیکی برای تولید امسال را از اقدامات مهم و موثر در حفظ شرایط تولید دانست و گفت: با حذف تولید ناقص، روش تعامل با سازندگان و تامین تراشههای الکترونیک اصلاح شد که فرآیند با کارآمدی و بهرهوری بیشتر دنبال شده و ثمرات آن نیز در افزایش تولید مشهود بوده است.
پورمجیب مهمترین دستاورد تولید کامل را شناسایی گلوگاههای تولید در شبکه تامین دانست و تصریح کرد: گلوگاههای تولید، هیچگاه بهدلیل تولید ناقص شناسایی نشده و امروز مشخص شده که فعلا در تولید رینگ آلومینیومی در کشور ضعف داریم و این موضوع سبب شده تا مقدمات سرمایهگذاری درست به معنی رشد و توسعه ملی فراهم شود.
وی لازمه تحقق اهداف کیفی و اجرای فرمان رییس جمهوری مبنی بر ارتقای کیفیت و افزایش گارانتی محصولات را انجام فرآیندهای بهبود کیفیت در خطوط تولید دانست و گفت: به دنبال پایان تولید خودرو با کسری و ادامه تولید به صورت عبور مستقیم، شاخصهای کیفی بهبود چشمگیری را تجربه کرده و در آدیت نهایی خودروهای تولیدی سایت تهران بهبود ۴۵ درصدی و در گزارش آدیت شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران بهبود ۱۱.۵ درصدی در سطح کیفیت محصولات حاصل شده است.
پورمجیب تصریح کرد: بیتردید در صورت ادامه تولید با کسری قطعه در سال جاری، برای تولید و عرضه به میزان محقق شده سال جاری، نیاز به نقدینگی به میزان ۲۲ هزار میلیارد تومان افزایش مییافت و با توجه به عدم امکان تامین آن، قطعا تولید خودرو به میزان ماهانه ۲۵ هزار دستگاه افت پیدا میکرد و شمارگان تولیدی سال جاری محقق نمیشد.
انتهای پیام
منبع: فارس
مردم فریب خودروسازان گران فروش را نخورید