ایران حیاط خلوت خودروسازان چینی است؟
اقتصاد ۱۰۰ - در سال های میانی دهه هشتاد چینی ها به دلیل تجربه بد خریداران ایرانی از محصولات شان و البته وجود تنوع در بازار خودروهای خارجی سعی بر تطهیر چهره ی برند خودروی چینی در ذهن خریداران ایرانی داشتند.
اتفاقی که اگرچه به کندی و تنها در خصوص تعداد محدودی از محصولات چینی (آنهم به سبب تجربه خرید و استفاده از آن رخ داد) اما رفته رفته چاره ی دیگری برای مشتریان باقی نگذاشت.
نگاهی به روند توسعه بازار محصولات چینی در ایران نشان می دهد که دو فاکتور اصلی مصرف پایین و قیمت ارزان از جمله محورهایی بود که چینی ها سعی داشتند با اتکا به محصولات خود در بازار را به فروش برسانند. سیاستی که با سهمیه بندی سوخت از یک سو و محدودیت های رنگارنگ برای سایر خودروسازی ها از سوی دیگر موجب شد صنعت خودروسازی ایران به حیاط خلوت برندهای چینی تبدیل شود.
نگارنده به خاطر دارد که پیش از وقوع این اتفاق و حضور فعالانه و نزدیک به انحصاری چین در بازار خودروی ایران در بحبوحه امضای برجام همایش بین المللی صنعت خودروی ایران در زمان حضور محمدرضا نعمت زاده در وزارت صمت میزبان خودروسازان بزرگ اروپایی و آسیایی بود. به نوعی که تقاضا برای حضور در دوران جدید رفع تحریم ها برای آنان بسیار جذاب بود. زیرا شناخت آنان از صنعت خودروی ایران و تقاضای بالا برای خودرو در کشورمان امری نبود که شرکت های بزرگی نظیر رنو و پژو بتوانند از آن چشم پوشی کنند.
اما با این وجود سیاست های اساسی حاکمیت در نگاه به شرق و تمایل بسیار زیاد برای همکاری با چین موجب شد حضور کمرنگ و قطره چکانی چینی ها در صنعت خودروی ایران به حضوری همه جانبه و پر سر و صدا بدل شود. خداحافظی شرکت های اروپایی بزرگ تولید کننده خودرو بخاطر تحریم ها از یک سو و ممنوعیت های مختلف برای واردات خودروهای خارجی (که اوج آن را در سال ۹۷ شاهد بودیم) صنعت خوردروی ایران را دو دستی تقدیم به چین کرد.
متن کامل را اینجا بخوانید
ارسال نظر