عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا و احتمال نجومی شدن قیمت / انتقال تکنولوژی حلقه مفقوده واردات خودرو
اقتصاد100-بر عقیده کارشناسان در هیچ بازار جهانی خودرو در بورس کالا به حراج گذاشته نمیشود، چرا که این بستر محل تکفروشی نیست. این احتمال وجود دارد برخی از شرکت های وارد کننده با کاهش عرضه خودرو در بورس کالا به دنبال این باشند که خودرو گرانتر به متقاضی فروخته میشود.
به گزارش خبرنگار گروه کسب و کار اقتصاد 100، بر اساس اعلام وزارت صمت خودورهای وارداتی پس از مرحله تخصیص اعتبار وارد تابلوی بورس کالا می شوند و در بورس کالا قیمت پایه ای برای خودروها در نظر گرفته شده و در نهایت خودرو به فروش می رسد و بخشی از سود فروش خودرو خارجی به خزانه دولت واریز و بخشی دیگر در اختیار واردکننده قرار می گیرد.
روند فروش در بورس کالا بر حسب مزایده و پیشنهاد قیمت بالاتر است. به بیان بهتر، کالا در نهایت به خریداری تعلق میگیرد که قیمت بالاتری را ارائه و پرداخت کند. بدین ترتیب، خودروهای وارداتی پرطرفدار به دلیل حجم فراوان تقاضا ممکن است با قیمت گرانتری فروخته شوند، چرا که رقابت بین متقاضیان بیشتر بوده و قیمت پیشنهادی بدون محدودیت خاصی بالا میرود.
بر عقیده کارشناسان در هیچ بازار جهانی خودرو در بورس کالا به حراج گذاشته نمیشود، چرا که این بستر محل تکفروشی نیست. این احتمال وجود دارد برخی از شرکت های وارد کننده با کاهش عرضه خودرو در بورس کالا به دنبال این باشند که خودرو گرانتر به متقاضی فروخته میشود. هیچ شکی نیست که عرضه کالا در بورس دارای شفافیت است، اما رقابت بر سر قیمت میتواند گرانی برخی خودروها را به همراه داشته باشد و در ادامه این رشد قیمت ها باعث افزایش قیمت خودروهای در بازار خودرو شود و این سیکل رشد قیمت ادامه داشته باشد.
انتقال تکنولوژی در زمان تحریم!
در شرایط تحریم شرکت های برای واردات باید به سراغ کمپانی های واسط بروند و امکان واردات مستقیم میسر نیست و شرکت های خودروساز مادر که صاحب تکنولوژی هستند حاضر نیست تکنولوژیای به کشور منتقل کنند. البته فرآیند انتقال تکنولوژی یک فرآیند کاملاً کیفی است و وزرات صمت دقیقا منظور خود از انتقال تکنولوژی را مشخص نکرده است. به زبان ساده تر، منظور وزرات صمت از انتقال تکنولوژی می تواند سطح ساده از تکنولوژی باشد.
انتهای پیام/
ارسال نظر