مجوز شرکت‌های واردکننده خودرو زیر سئوال! / خودروهای وارداتی اقتصادی نیست

اقتصاد100-با توجه به شروط آیین‌نامه واردات خودرو تنها خودروسازان امکان واردات خودرو را داشته باشند. چراکه لزوم ارائه خدمات پس از فروش و همچنین فراهم کردن زمینه انتقال تکنولوژی تنها از خودروسازان برمی‌آید همچنین با توجه به لیست شرکت های اعلام شده از سوی وزارت صمت ابهاماتی در تایید شرکت‌های واردکننده خودرو ایجاد شده است.

مجوز شرکت‌های واردکننده خودرو زیر سئوال! / خودروهای وارداتی اقتصادی نیست

 به گزارش گروه کسب و کار اقتصاد 100، با اضافه شدن ۵ شرکت به فهرست واردکنندگان خودرو، تعداد شرکت‌های واردکننده خودرو تا امروز به ۱۲ شرکت رسیده است و براساس اعلام وزارت صمت هیچ محدودیتی برای شرکت‌های متقاضی واردات خودرو وجود ندارد و در صورتی که شرکت متقاضی واردات خودرو شرایط موجود در آئین‌نامه را احراز کند به فهرست شرکت‌های وارد‌کننده خودرو اضافه می‌شود.

 شرکت سایپا، پارس خودرو، سایپا - سیتروئن، کرمان خودرو، خودروسازی فردا، مکث موتور، آرین موتور پویا، بهمن خودرو، ایران خودرو، معین خودرو، ایرتویا و دیار خودرو 12 شرکتی هستند که با احراز شرایط لازم شرایط  واردات خودرو را خواهند داشت.

ابهام در تایید شرکت های واردکننده خودرو

با توجه به لیست شرکت های اعلام شده از سوی وزارت صمت ابهاماتی در تایید شرکت‌های واردکننده خودرو ایجاد شده است. در شرایطی ایرتویا مجوز واردات خودرو گرفته است که این شرکت پرونده باز قضایی دارد و رضایت کلیه مشتریان خود را جلب نکرده است و برای خودروهای فروخته شده تعهد معوق دارد. همچنین صالحی دادستان عمومی و انقلاب تهران نیز در 26 مهرماه سال جاری درباره آخرین وضعیت پرونده‌های «ایرتویا» اعلام کرده بود، در خصوص پرونده ایرتویا و یک شرکت دیگر، تاکنون ۲۳۴ خودرو را تحویل مشتریان شده است و ۱۸۰ نفز از مشتریان در انتظار دریافت خودرو هستند و پرونده ایرتویا به عنوان یکی از پرونده های خاص این دادستانی به صورت هفتگی در دستور کار قرار داشته است.

با توجه به عملکرد شرکت ایرتویا در خصوص قراردادهای خود با مشتریان و مشکلات قضایی این شرکت مشخص نیست وزارت صمت بر چه اساسی به این شرکت مجوز واردات داده است.

همچنین با توجه به شروط سخت‌گیرانه مصوب در آیین‌نامه واردات خودروغایبان واردات خودرو شرکت‌هایی هستند که قبلا فعالیت گسترده و جدی در زمینه واردات و همچنین سابقه همکاری با برندهای شناخته‌شده‌ای را داشتند که اتفاقا خودروهای این برندها در محدوده مجاز واردات جا می‌گیرند.

خودرو اقتصادی از نظر وزارت صمت

با توجه به اینکه براساس آمارهایی که وزارت صمت از تقسیم‌بندی دهک‌های بازار خودروی کشور منتشر کرده است، حدود 49 درصد از مردم ایران قدرت خرید خودروهای بالاتر از ۲۰۰ میلیون تومان را ندارند و شرایط تورمی ونوسانات ارزی، مانع از پایین آمده قیمت خودروهای داخلی می‌شود این سوال مطرح می شود که آیا با توجه به قیمت و تعرفه های احتمالی واردات ایا مردم توان خرید خودروهای وارداتی که به اسم خودرواقتصادی را یدک می کشند را دارند.

به عقیده کارشناسان اگر دولت تصمیم بگیرد خودروهای اقتصادی را با تعرفه صفر درصد وارد کند می توان گفت که واردات این خودروها تا حدودی می تواند بر قیمت خودروهای داخلی اثرگذار باشد. به این صورت که اگر خودروی ۱۰ هزار دلاری را با هزینه تمام شده ۱۳ هزار دلاری و دلار ۳۰ هزار تومانی در بازار عرضه شود قیمت ۳۹۰ تا ۴۰۰ میلیون تومانی آن می تواند تاثیر مناسبی در کاهش قیمت خودروهای داخلی داشته باشد و همچنان نمی توان از واژه اقتصادی برای این خودروها استفاده کرد. خودروی اقتصادی تعریف مشخصی دارد و در سراسر دنیا باید بتوان با مجموع حقوق یک سال خودروی اقتصادی خرید اما با توجه به اینکه حداقل قیمت خوردهای وارداتی با تعرفه صفر ۳۹۰ میلیون تومان خواهد بود این خودورهای در رده خودرهای اقتصادی داخل ایران قرار نخواهند گرفت.

انتهای پیام/

کیف پول من

خرید ارز دیجیتال
به ساده‌ترین روش ممکن!

✅ خرید ساده و راحت
✅ صرافی معتبر کیف پول من
✅ ثبت نام سریع با شماره موبایل
✅ احراز هویت آنی با کد ملی و تاریخ تولد
✅ واریز لحظه‌ای به کیف پول شخصی شما

آیا دلار دیجیتال (تتر) گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری است؟

استفاده از ویجت خرید ارز دیجیتال به منزله پذیرفتن قوانین و مقررات صرافی کیف پول من است.



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما