نرخ بیکاری 1401 چقدر بود؟ / تفاوت آمار رسمی با واقعیت بازار کار!

اقتصاد 100- نرخ بیکاری در سال 1401 نسبت به سال 1400 با کاهش به 9.0 درصد رسید. البته کارشناسان حوزه کار بر این باورند که آمار رسمی با واقعیات بازار تناسبی ندارد.

نرخ بیکاری 1401 چقدر بود؟ / تفاوت آمار رسمی با واقعیت بازار کار!

به گزارش گروه ویترین ؛ مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در سال 1401 را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ بیکاری جمعیت 15 ساله و بیشتر به 9.0 درصد رسیده است که نشان از کاهش 0.2 درصدی نسبت به سال قبل یعنی 1400 دارد. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که نرخ مشارکت 40.9 درصد بوده است.

در تابستان و پاییز سال گذشته، نرخ بیکاری در کانال تک‌رقمی هشت درصدی قرار داشت. هرچند منابع غیررسمی از نرخ بیکاری دورقمی دم می‌زدند. به هر حال در زمستان وضع طور دیگری پیش رفت و این شاخص به نرخ 9.7 درصدی رسید؛ یعنی یک گام تا دو رقمی شدن و فاصله گرفتن از شعارهای دولتمردان. افزون بر این، نرخ 9.7 درصدی به معنای شکست رکورد سه ساله نیز بود.

حالا ابتدای هفته مرکز آمار ایران نرخ بیکاری سال قبل را منتشر کرده که بر اساس آن بیکاری به 9.0 درصد رسیده و نسبت به سال قبل کاهش داشته است. در ادامه این گزارش آمده است که در سال ١٤٠١، به میزان ٤٠,٩ درصد جمعیت ١٥ ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.

بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به سال قبل (١٤٠٠) تغییری نداشته است.

جمعیت شاغلان ١٥ ساله و بیشتر در سال ١٤٠١، برابر با ٢٣ میلیون و ٧١٦ هزار نفر بوده که نسبت به سال قبل بیش از ٢٦٨ هزار نفر افزایش یافته است.

بخش خدمات؛ دارای بیشترین سهم استغال

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده فعالیت اقتصادی نشان می‌دهد که در سال ١٤٠١، بخش خدمات با ٥١,٦ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣٣.٦ درصد و کشاورزی با ١٤.٨ درصد قرار دارند.

نرخ بیکاری گروه‌های سنی مختلف

نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله حاکی از آن است که ٢٢,٦ درصد از فعالان این گروه سنی در سال ١٤٠١ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات سالانه نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به سال قبل (١٤٠٠) ١.١ درصد کاهش یافته است.

بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ١٨ تا ٣٥ ساله در سال ١٤٠١ نشان می‌دهد که ١٦,٣ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به سال ١٤٠٠، به میزان ٠.٢ درصد کاهش یافته است.

بررسی سهم جمعیت ١٥ ساله و بیشتر دارای اشتغال ناقص در سال١٤٠١ نشان می‌دهد که  ٩,٥ درصد جمعیت شاغل،‌ به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کمتر از ٤٤ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ٣٨.٠ درصد از شاغلان ١٥ ساله و بیشتر، ٤٩ ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند.

همچنین این نتایج گویای آنست که در سال ١٤٠١جمعیت شاغل کشور به طور متوسط ٤٢,٩ ساعت در هفته کار کرده‌اند.

منبع : تجارت نیوز
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما