چانگان CS۳۵ و سایپا آریو به تولید می رسد؟
بازگشت خودروی پر حاشیه سایپا
اقتصاد 100: نسخه های تولید شده آریو در سال ۱۴۰۰ در حال تحویل به مشتریان است. در حال حاضر برخی از نمونههای تحویل شده سایپا آریو با مدل ۱۴۰۰ و تحویل ۱۴۰۱ در فضای مجازی قابل مشاهده هستند.
به گزارش گروه کسب و کار اقتصاد 100 از همشهری آنلاین٬ مدتی پیش نامههایی از مجموعه سایپا منتشر شد که ثابت میکرد این شرکت قصد دارد تعدادی چانگان CS۳۵ و سایپا آریو به تولید برساند.
تولید این دو خودرو پس از اعمال تحریمهای بینالمللی علیه صنعت خودرو ایران متوقف شده بود. بنابر مکاتبات صورت گرفته بین مدیرعامل سایپا و مدیر دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، تعداد ۹۰ دستگاه سایپا آریو به تولید میرسید. اکنون به نظر میرسد نسخههای تولید شده از آریو در سال ۱۴۰۰، تحویل مشتریان شدهاند.
در حال حاضر برخی از نمونههای تحویل شده سایپا آریو با مدل ۱۴۰۰ و تحویل ۱۴۰۱ در فضای مجازی قابل مشاهده هستند. آگهیهای فروش این خودروها را میتوانید در پلتفرمهای آنلاین مشاهده کنید. قیمت سایپا آریو با مدل ۱۴۰۰ در محدوده ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیون تومان قرار دارد و بنابراین از دیگر خودرو سایپا در این رده یعنی شاهین گرانتر است. مشخص نیست که آیا مشتریان با چنین قیمتی مایل به خرید آریو خواهند بود یا خیر.
مطابق روال گذشته، تمامی نسخههای تولید شده از سایپا آریو طی سال ۱۴۰۰ سفیدرنگ هستند و هیچ گونه تغییری جهت تنوع رنگی آنها لحاظ نشده است.
نکته جالب دیگر در خصوص تولید ۹۰ دستگاه آریو طی سال ۱۴۰۰ این است که تمامی آنها در قالب تیپ اتوماتیک عرضه شدهاند. همچنین برخی خودروهای تولیدی آریو با مدل ۱۴۰۰ قیمتی مافوق تصور دارند. برای مثال در برخی آگهیهای آریو ۱۴۰۰ مربوط به تهران مشاهده میشود که این خودرو با قیمت ۵۱۰ یا ۵۲۰ میلیون تومان به فروش گذاشته شده است.
در این محدوده قیمتی دنا پلاس توربوشارژر اتوماتیک به عنوان یک رقیب قیمتی قابل اتکا حضور دارد و به نظر نمیرسد کسی تمایل به خرید آریو اتوماتیک گمنام داشته باشد. خودروهای اتوماتیک کم کارکرد فراوان دیگری نیز در این محدوده قیمتی قابل دسترسی هستند که از جمله آنها میتوان به رنو ساندرو، تندر ۹۰ ساده و پلاس، برلیانس H۳۳۰ و پژو ۲۰۷ اتوماتیک اشاره کرد.
سایپا آریو یکی از پرحاشیهترین خودروهای داخلی طی دهه ۱۳۹۰ بود. سایپا در ابتدا این خودرو را از طریق واردات و با نام اصلی یعنی زوتی Z۳۰۰ به بازار عرضه کرد. هدف اولیه از عرضه این خودرو، رقابت با دیگر سدانهای ارزانقیمت وارداتی همچون میتسوبیشی لنسر یا هیوندای الانترا MD بود. آریو در این رقابت شکست سختی را تجربه کرد.
نسخههای بعدی تحویل شده از آریو و زوتی Z۳۰۰ با قیمت کمتری به فروش رسیدند و همین مساله خریداران اولیه خودرو را متضرر کرد. البته این خودرو برای مدتی نیز با نام سایپا S۳۰۰ عرضه شد و سپس به آریو تغییر نام داد. تبدیل زوتی Z۳۰۰ وارداتی به آریو مونتاژی با حذف آپشنهای رفاهی این خودرو همراه بود، مسالهای که بر فروش خودرو تاثیر منفی گذاشت.
در فاصله سالهای ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸، سایپا آریو با موتورهای ۱.۵ لیتری و ۱.۶ لیتری و گیربکسهای پنج سرعته دستی یا چهار سرعته اتوماتیک به تولید رسید. کمبود امکانات رفاهی، برنامههای بازاریابی ضعیف، نبود تنوع رنگ و دسترسی دشوار به خدمات پس از فروش موجب شدند تا آریو به یکی از محصولات شکست خورده بازار ایران تبدیل شود.
انتهای پیام/
ارسال نظر