در دوره تحریم وضعیت بلور و چینی بهتر شده/ لاکچری شدن اقلام اصلی جهیزیه

اقتصاد ١٠٠- رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان چینی و بلور تهران گفت: اگر می‌خواهیم به یک اقتصاد پویا برسیم دولت باید به بخش خصوصی اعتماد بیشتری داشته باشد و از پتانسیل‌های این بخش استفاده بیشتری شود.

در دوره تحریم وضعیت بلور و چینی بهتر شده/  لاکچری شدن اقلام اصلی جهیزیه

به گزارش خبرنگار گروه کسب و کار؛ غلامرضا صفرنژاد، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان چینی و بلور با بیان مطلب فوق بیان کرد: چرا کارآفرین هایی که در حوزه های مختلف صاحب تخصص هستند مورد توجه قرار نمی گیرند؟ وزیر صمت باید از اتاق های اصناف درخواست کند این افراد را معرفی کنند تا درباره موضوعات مختلف با آنها مشورت شود.

صفرنژاد با اشاره به اثرات چالش های موجود در فضای کسب وکار اظهار داشت: رکود در حال حاضر در بسیاری از بازارها وجود دارد. با نرخ تورمی که وجود دارد، به عنوان مثال یک سرویس غذاخوری که برای بسته جهیزیه خریداری می شود، امروزه با رشد بیش از ۱۰برابری قیمت روبه رو شده است. طبیعتاً این شرایط در توان خریدار نیست و همین عاملی برای رکود بازار خواهد شد. باید توجه داشت که تولیدکننده هیچ دخل و تصرفی در افزایش قیمت ها ندارد. ولی اگر بخواهیم از این شرایط رکود تورمی عبور کنیم یکی از راه های موثر و مهم آن این است که دستگاه های مختلف کمک کنند تا هزینه تولید پایین تر بیاید.

صفرنژاد ادامه داد: در این صورت قیمت نهایی کالا نیز متعادل تر شده و مصرف کننده توان و قدرت بیشتری برای خرید خواهد داشت و بازارها از رکود خارج خواهند شد. ما میتوانیم برای برطرف کردن این مشکل و البته بسیاری از دیگر مشکلات تولید از ترکیه الگوبرداری کنیم؛ چرا که حمایت از تولید در این کشور بسیار بالاست. آنها متوجه هستند که اگر یک واحد تولیدی بیکار و تعطیل شود آسیب های متعددی به کشور وارد خواهد شد، به همین دلیل دولت به تولیدکننده اعتماد و تلاش کرده شرکتهای بخش خصوصی در نمایشگاه های بین المللی حضور داشته باشند. اما در مقابل در کشور ما به عنوان مثال اگر تولیدکننده ای قصد داشته باشد پروانه بهره برداری خود را تمدید کند با کوهی از مشکلات و بوروکراسی اداری مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: مشابه این مشکلات در حوزه های مالیات، بیمه تامین اجتماعی و سایر بخش ها نیز برای تولیدکننده وجود دارد. در نهایت اینها چالش هایی هستند که باعث بالا رفتن قیمت تمام شده کالا خواهند شد. از سوی دیگر بخش زیادی از مدیران در ایران تجربه و اطلاعات مناسبی درباره حوزهای که در آن حضور دارند ندارند. پس در این بخش باید فردی انتخاب شود که به چالش های آن حوزه وقوف داشته باشد. 

وی به تاثیر تقویت صنایع داخلی بر وضعیت نیروی انسانی در کشور اشاره کرد گفت: سال ها تلاش کردیم تا ثابت کنیم گره خوردن صنعت و دانشجو می تواند دانشبنیانی را پدید آورد که هیچ نیازی به کشورهای دیگر برای واردات نخواهد بود. ما آماده ایم تا با تمامی کشورهایی که در این حوزه فعال هستند تولیداتمان را در رقابت نشان دهیم. هر کشوری اعلام آمادگی کند میتوانیم ثابت کنیم که بهتر از آنهاییم. 

صفرنژاد ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت تولیدمان بیش از یک تن در روز است و میتوانیم واحد تولیدی دیگری با همین وسعت نیز احداث کنیم، اما در مقابل با توجه به قابلیت بالای تولید، عرضه و فروش این محصول در کشورمان تقریباً صفر است، حال آنکه به این سیم جوش ها در تمامی صنایع نیازمندند. اما وجود دو شرکت واردکننده اجازه مانور تولیدات داخلی را نمی دهد. 

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان چینی و بلور تهران تصریح کرد: بداخلاقی هایی که در روابط تجاری داخل کشور از لحاظ معرفی برندهای تولیدشده در داخل و استفاده از آنها به جای نوع خارجیاش وجود دارد، مانع بزرگی بر سر راه تولیدکنندگان است. مگر گفته نشده؛ دولتمردان سالهاست که شعار تولید داخلی سر دادهاند، پس چرا از تولید داخلی بهره نمیبرند؟ چرا هنوز واردکننده کالاهایی هستیم که در داخل بهترین شان تولید میشود؟ مشارکت دانشجویان نخبه با صنعت در کشور مانع از فرار مغزها میشود، این نخبگان صنعتگر دانشگاهی در کشورمان با کمترین دستمزد مشغول هستند در حالی که تمامی کشورهای صنعتی دنیا با مبالغ بالای دستمزد حاضرند از دانش این نخبگان استفاده کنند. ما تلاش کردیم آنها را به تولید داخلی علاقه مند کنیم اما تا کی توان تحمل این شرایط سخت را خواهیم داشت؟ 

وی تصریح کرد: اگر حمایت نشویم و راه ورود واردات کالاهای بی کیفیت بسته نشود نمی توانیم تولید داخلی را رونق دهیم. اینجا نیازی به مراحل ثبت سفارش، هزینه های حمل ونقل خارجی و تهیه ارزهای گران خارجی نیست، خودمان تولید میکنیم و خودمان مصرف میکنیم. با گسترش کار می توانیم سربلند کالایمان را به دیگر کشورهای مدعی صادر کنیم و اینها تنها پشت اگرهایی پنهان است که می گوید اگر دولت حمایت کند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان چینی و بلور تهران اظهار داشت: اگر بخواهیم درباره چالشهای این صنعت صحبت کنیم باید گفت در مرحله اول نیاز به مواد اولیه باکیفیت داریم که امیدواریم با راه اندازی واحدهای دانشبنیان به این هدف دست پیدا کنیم. در بحث تامین قطعات یدکی نیز چالش هایی داریم به این دلیل که اصالت این نوع ماشین آلات وارداتی است. به واسطه تحریمها تامین این قطعات، انتقال ارز به فروشنده و ورود کالا به کشور سخت شده است. این در حالی است که گمرک کشور نیز با برخی سختگیری ها درباره ترخیص کالا، چالشهایی را در مقابل تولیدکننده قرار میدهد.

وی افزود: از دیگر مشکلات صنف به برندسازی می توان اشاره کرد. بعضی کارخانه ها برند را با محصول پیش برده اند. اما اکنون تولیدکننده هایی وجود دارند که برای خود برندسازی نمیکنند و مشخص نمی شود که محصول تولیدشده در کشور عزیزمان تولید شده است. در نتیجه جنس با کیفیت بالا وجود دارد. با توجه به اینکه واردات این کالاها ممنوع شده این محصولات به واحدهای صنفی در بازار راه پیدا میکنند و بازار بزرگی مانند شوش هم وجود دارد که این محصولات به آن راه پیدا میکنند. این اجناس با برندهای متفاوتی که افراد نزد کارخانه ها می گذارند به بازار میآید و سردرگمی مصرف کننده نهایی را در پی دارد. به این دلیل که برندها مشخص نیست؛ در حالی که قیمته ایی متفاوت هم وجود دارد و مشکلاتی از این دست برای مصرف کننده ایجاد میکنند.

صفرنژاد با بیان اینکه این وضعیت به گرانفروشی منجر می شود ادامه داد: با این رویه اجناس به اسم محصولات خارجی فروخته می شوند. در حالی که جنس ایرانی است و کیفیت دارد. متاسفانه در حالی که جنس بسیار باکیفیت ایرانی در بازار وجود دارد ولی نشانه ای از برند ایرانی نیست. به عنوان مثال ما اخیراً با مشکلی روبه رو بوده ایم که جنسی در حال جابهجا شدن بود ولی پلیس راه به آن شک کرده بود و چون دید نشانی از محصول ایرانی ندارد، اجناس را برای کارشناسی فرستاد. باید منظورم را اینطور تفهیم کنم که وقتی شانس پیدا میکنیم که به یک بلوغ تولیدی خوب برسیم، میتوانیم مصرفکننده نهایی را هم توجیه کنیم که محصول کشور خودمان است. سوال این است که چرا در بازار داخل با این مشکلات روبهرو شده ایم؟ به نظر میرسد که یک دلیل این باشد که توقع مردم بالاست و به دنبال جنس باکیفیت هستند و... .

.وی در رابطه با قاچاق در این بخش گفت: گرچه قاچاق همه بخشهای اقتصاد کشور را آزار می دهد اما امروز قاچاق بخشی از محصولات کشور را تامین میکند. البته نه به فراوانی. تصور من این است که چون از نظر حجمی کالاها بزرگ هستند ممکن نیست در سطح وسیع قاچاق صورت بگیرد. تاکید می کنم قطعاً هست ولی مثل بقیه بخش های کشور زیاد نیست. قاچاق معمولاً از بنادر جنوبی کشور صورت می گیرد. بخشی از کالاها ساخت کشور چین بوده و بخشی دیگر ساخت کشورهای اروپایی است. گاهی می بینیم که بعضی کالاها از نظر حجمی، وزنی و ارزشی شرایطی دارند که قاچاق آن در صنف چینی و بلور توجیه دارد.

وی با بیان اینکه یکی از درد دل های من در حوزه صادرات است گفت: لازم است نوید دهم که ظرفیت گسترش صادرات در کشور وجود دارد. اکنون کشور عزیزمان سرشار از منابع خدادادی مواد اولیه است و نیروی ارزان در کنار انرژی ارزان که در اختیار داریم، فرصت هایی را پیشروی ما قرار داده است. ما در ایران از هزاران سال پیش شیشهگری و سفالگری داشتهایم. با شرایطی که اکنون، در کشور پیشرو داریم و کشورهای منطقه مثل افغانستان و پاکستان و بخشی از ترکیه و... نیازمند این محصولات هستند می توانیم زمینه های گسترش صادرات را در کشور فراهم کنیم. صادرات ما در این حوزه ها میتواند بازارهای منطقه را پوشش دهد. گسترش تولید و صادرات در کشور می تواند در ابعاد مختلفی به کشور کمک کند. یکی از این ابعاد نیروی انسانی است. اکنون برنامه نمایشگاه دائمی چینی و بلور در شهر مسقط کشور عمان وجود دارد. تلاش ما بر این بوده که بیشترین شرکت های چینی و بلور ایرانی را به آن نمایشگاه متصل کنیم. تا از آن نمایشگاه دائمی به بازارهای آفریقا و کشورهای عربی راه پیدا کنیم. صحبت ها با اتاق ایران انجام شده است تا شرکت هایی که قابلیت صادرات کالا دارند برای صادرات به آن نمایشگاه اقدام کنند. البته در آن نمایشگاه قرار است محصولات دیگری مانند چرم و... هم ارائه شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان چینی و بلور تهران ضمن انتقاد از عملکرد دولت در ارتباط با صنف متبوع خود اظهار داشت: متاسفانه دولت همیشه به عنوان یک واحد توزیعی به صنف ما نگاه کرده است در حالی که باید اتحادیه را هم در جریان تصمیم گیری برای تولید و فروش قرار دهند. به هر حال واحدهای تولیدی هم حق دارند ولی ما به عنوان مسئول توزیعی هم باید در جامعه حضور داشته باشیم. ما از دولت انتظار داریم که در حوزه صنف ما برندسازی را به طور جد پیگیری کند. اتحادیه را در تصمیم گیریها دخیل کند. اکنون اتحادیه پل ارتباطی با اتاق اصناف است. در تمام مصاحبه ها هم پیشتر گفتهام باید ما هم در جریان تصمیم گیریها هم قرار بگیریم.

صفرنژاد با اشاره به مشکلات صنف در ارتباط با مالیات نیز گفت: بحث های مالیات قصه ای بیپایان است که همیشه با آن درگیر هستیم و جلسات متعددی از سوی وزارت امور اقتصاد و دارایی با اتاق اصناف در این زمینه برگزار شده است. بارها گفته ایم صنعت چینی صنعتی است که بخش اعظمی از نیازهای صنعتی کشور را تامین کرده است و باید بشود زنجیرهای از مواد اولیه در اختیار داشته باشد. ولی متاسفانه حرفها فقط شنیده می شود. ما در این صنعت سالیان سال است که تربیت شده ایم تا به وضعیت امروز رسیده ایم. انتظار دارم وزارت صنعت به این صنعت به طور جدی نگاه کند.

وی افزود: یکی از مشکلات ما نوسان های ارزی در کشور است که بر بسیاری از واحدهای تولیدی اثرات نامطلوبی داشته است. وقتی نوسان ارزی در کشور وجود دارد و ارزش دلار نسبت به ریال بیشتر می شود انگیزه خرید کالا از ایران در میان کشورهای دیگر تقویت می شود. در این شرایط کارخانه دار و تولیدکننده ضرر میکنند. امروزه در کشور یکی از افتخارات تولیدکننده بلور و چینی این است که به تکنولوژی تولید محصول عاری از سرب دست پیدا کردهایم. بنابراین اینقدر کیفیت محصول تولیدی در این حوزه زیاد میشود که در بازار توزیع، شیطنت هایی انجام میشود و این کالا را به عنوان خارجی به فروش می رسانند.

صفرنژاد تصریح کرد: درباره نوآوری و شکوفایی هم لازم است بگویم صنعتگر ما وظیفه خود را به خوبی انجام داده و در مقابل این انتظار وجود دارد که از سوی سازمانهای دولتی به خوبی حمایت شود، چرا که در این صورت از خروج ارز جلوگیری میشود و هم منشأ واردات ارز خواهد شد. کشورهایی مثل تاجیکستان، قزاقستان، ترکمنستان، عراق و پاکستان نیازمند محصولات بلور و چینی ایران هستند. از سویی این کشورها از نوسان های ارزی در ایران باخبر هستند. در این حال تولیدکنندگان ایرانی در پاره ای مواقع نمی توانند به آنها فروش ارزی داشته باشند؛ چرا که برخی از آنها به واسطه تسلط به زبان فارسی از کارخانه های ایرانی خرید ریالی انجام می دهند! بنابراین فروش این کالاها به صورت ریالی در قالب کالای صادراتی انجام می شود. این در حالی است که طبق قانون بانک مرکزی ۹۵ درصد ارز حاصل از صادرات باید به کشور بازگردد. این در حالی است که بانک مرکزی این دلار را با قیمت نیمایی برای تولیدکننده محاسبه می کند. حالا این سوال مطرح می شود که آیا تولیدکننده ایرانی از مشتری خارجی خود دلار دریافت کرده است؟ خیر. همانطور که پیشتر اشاره شد ریال دریافت کرده است. این تفاوت روی هر دلار ۱۰ هزار تومان خواهد شد که در نهایت از جیب تولیدکننده خواهد رفت به این دلیل که باید تعهد ارزی خود را انجام دهد. اگر شرایط حمایتی مناسب وجود داشته باشد تولیدکننده هیچوقت سرمایه خود را به خارج از کشور منتقل نمی کند یا به دیگر حوزه ها مثل مسکن و... وارد نمی کند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان چینی و بلور تهران با ارزیابی مثبت اثرات تحریم بر وضعیت چینی و بلور گفت: تحریم ها در سال های گذشته تاثیر قابل توجهی بر وضعیت صنف چینی و بلور در تهران گذاشت. بارها گفته ام به واسطه آنچه شخصاً «برکت تحریم» آن را نام گذاشته ام وضعیت صنف چینی و بلور بهتر شده است. 

غلامرضا صفرنژاد، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان چینی و بلور تهران بیان کرد: در چند سال گذشته و با توجه به سبقهای که صنعت چینی و بلور در کشور داشت و همچنین نیاز جامعه درباره لوازم چینی مثل تهیه جهیزیه و همچنین نیازی که زندگی روزمره افراد دارد، محصولات چینی ایرانی موفق شده است بازار خود را پیدا کند. در این راستا تلاش کارخانه های تولیدکننده از این دست و همچنین تجار عزیزی که به اینسو آمدند در این راستا موثر بود و به این ترتیب شاکلهای خوب به وجود آمد. 

صفرنژاد در پایان گفت: اکنون برنامه نمایشگاه دائمی چینی و بلور در شهر مسقط کشور عمان وجود دارد. تلاش ما بر این بوده که بیشترین شرکت های چینی و بلور ایرانی را به آن نمایشگاه متصل کنیم تا از آن نمایشگاه دائمی به بازارهای آفریقا و کشورهای عربی راه پیدا کنیم

 

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

برای جبران کسری بودجه دولت،کدام روش را مناسب تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما