سایپا خودروسازی که موتور ندارد / بلایی که چینی ها بر سر سایپا آوردند!

اقتصاد100-زمانی که گروه پژو - سیتروئن (PSA) در ایران فعالیت می کرد، ایران‌خودرو و سایپا همکاری مشترکی با فرانسوی‌ها برای توسعه و ساخت موتور EC5 نمونه به روزتر و بهبود یافته ی TU5 را آغاز کردند و در نهایت ایران خودرو خط تولید این موتور جدید را شروع کرد؛ اما سایپا به رغم آنکه دانش تولید این موتور جدید را داشت، اقدام به تولید این موتور جدید نکرد و برای موتور (پلتفرمSP100) خودرو شاهین و آریا روی شرکت برلیانس چین حساب باز کرد.

سایپا خودروسازی که موتور ندارد / بلایی که چینی ها بر سر سایپا آوردند!

به گزارش خبرنگار گروه کسب و کار اقتصاد 100، طی چند دهه گذشته سهم اندک تحقیق و توسعه در صنعت خودرو کشور باعث عقب ماندگی خودروسازان داخلی شده است. اما ایران خودرو با تمام نقدهای که به عملکرد آن وارد است نسبت به شرکت سایپا برای تحقیق و توسعه محصولات خود سرمایه گذاری و برنامه‌ریزی بهتری داشته است و اگر ایران خودرو گرفتار تغییرات مدیرتی پی در پی نمی شد و مهندسان نخبه خود را از دست نمی داد این شرکت در صنعت خودرو منطقه جایگاهی بسیار بهتری داشت.

در شرایطی که ایران خودرو برای توسعه موتورهای ساخت خود، مرکز تحقیق طراحی و تولید موتور خود را ایجاد کرده بود، سایپا همچنان درگیر مشکلات داخلی خود بود. در زمانی که گروه پژو - سیتروئن (PSA) در ایران فعالیت می کرد؛ ایران‌خودرو و سایپا همکاری مشترکی با فرانسوی‌ها برای توسعه و ساخت موتور EC5 نمونه به روزتر و بهبود یافته ی TU5 را آغاز کردند و در نهایت ایران خودرو خط تولید این موتور جدید را شروع کرد اما سایپا با توجه به اینکه دانش تولید این موتور جدید را داشت، اقدام به تولید این موتور جدید نکرد.

سال 1384 علت عدم پیگیری توسعه محصولات سایپا را از یکی از مدیران ارشد این شرکت پیگیری کردم که ایشان در پاسخ به سوال من گفتند؛ زمانی که بازار خودرو کشور کشش فروش خودرو پراید دارد دیگر نیاز به صرف هزینه برای ساخت موتور و یا طراحی خودرو جدید نیست. ایشان این موضوع را در شرایطی بیان کردند که درآمد سایپا از فروش خودرو بسیار بالا بود. در سال های بعد هم همین نگاه مدیرتی در سایپا ادامه داشت و این شرکت تا به امروز مرکزی برای تحقیق و توسعه محصولات خود ایجاد نکرده است.

در زمانی که برجام به امضا رسیده و شرکت های اروپایی به کشور بازگشتند مدیران وقت سایپا از این فرصت برای استفاده از تکنولوژی برتر ساخت موتور اروپایی و داخلی سازی آن استفاده نکردند و معتقد بودند زمانی که شرکت مانند برلیانس موتور در اختیار ما قرار می دهد دیگر نیاز به موتور ساخت داخل نداریم. این مدیران حتی برای موتور شاهین نیز روی شرکت برلیانس حساب کرده بود که با شروع تحریم ها و خروج این شرکت چینی از ایران، سایپا برای تهیه پیشرانه محصولات جدید خود با مشکل مواجه شد و دوباره به موتورM15  پراید بازگشت.

سایپا دست به دامن ایران خودرو شد

ایران خودرو به دلیل محدودیت ساخت موتور در شرایطی قرار نداشت که برای محصولات جدید ساپیا مانند شاهین و آریا موتورهای مانند tu5 و یا tu5 پلاس را تامین کند.  همچنین به دلیل شرایطی رقابتی در فروش خودرو و جذب خریداران برای محصولات جدید، انگیزه‌ای در مدیران ایران‌خودرو برای همکاری با سایپا در بخش تولید موتور وجود ندارد.

شرکت سایپا در مرحله اول برای ارتقای پیشرانه‌ محصولات خود از ایران خودرو موتور EF7 این شرکت را درخواست کرد که به دلیل سیاست های شرکت و محدودیت تیراژ این درخواست اجرایی نشد.

زمانی هم که ساپیا با شرکت کیا موتورز کره جنوبی برای ساخت پراید و مونتاژ محصولات دیگر این شرکت همکاری می کرد، می توانست تکنولوژی ساخت موتور 16 سوپاپ و ارتقا یافته موتور M15 پراید را دریافت کند که بازهم به دلیل دید کوتاه مدت مدیران این شرکت به این موضوع مهم توجه نشد. حتی نقشه‌های این موتورارتقا یافته در دسترس سایپا قرار داشت و می توانستند با مهندسی معکوس، این موتور را تولید کنند ولی این شرکت راه ساده و سریع تر را انتخاب کرد و برای تولید موتور برای محصولات جدید خود در یک اقدام غیر کارشناسی روی موتور 8 سوپاپ M15  پراید با تغییرات جزئی سیستم توربوشارژ نصب کرد.

تحریم‌ها بیشترین ضربه را به صنعت خودروسازی وارد کردند

زمانی که ایران خودرو برای تولید موتور جدید خود با شرکت های آلمانی همکاری می کرد برخی از شرکت های چینی پیشنهاد تولید و فروش تکنولوژی موتور با قیمت‌های بسیار پایین‌تر را به ایران خودرو دادند. ما زمانی که به دلیل تحریم ها همکاری با شرکت های آلمانی قطع شد، چینی‌ها قیمت موتور خود تا حدی افزایش دادند که هزینه تولید آن به بیش از دو برابر پروژه موتور ملی ایران خودرو رسید.

در سال 1375 که صنعت خودرو کشور پروژه‌های تولید موتور EF7 و ساخت خودرو ملی را ادامه می داد شرکت های چینی حتی تکنولوژی ساخت موتور نداشتند اما به دلیل ساختار مدیریتی خودروسازان و انحصار بازار خودرو متاسفانه توجه و سرمایه گذاری چندانی در بخش تحقیق و توسعه صنعت خودرو کشور صورت نگرفت و در حال حاضر این صنعت  وابستگی شدیدی به شرکت‌های چینی پیدا کرده است.

انتهای پیام/

کیف پول من

خرید ارز دیجیتال
به ساده‌ترین روش ممکن!

✅ خرید ساده و راحت
✅ صرافی معتبر کیف پول من
✅ ثبت نام سریع با شماره موبایل
✅ احراز هویت آنی با کد ملی و تاریخ تولد
✅ واریز لحظه‌ای به کیف پول شخصی شما

آیا دلار دیجیتال (تتر) گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری است؟

استفاده از ویجت خرید ارز دیجیتال به منزله پذیرفتن قوانین و مقررات صرافی کیف پول من است.



وبگردی

ارسال نظر

 
  • ناشناس ارسالی در

    fh sghlبا سلام سال هاست صحبت از خود کفایی خودرو وخودرو ملی تبلیغ شده ولی مشکلات چقدر زیاد است دو خودرو ساز کشور چقدر کاسب کارانه کار کردند و عجب تورمی با هم فکری و حمایت دولت ها بوجود اوردند جالب است همیشه چقدر در گزارشات خبری بحت و تبادل نظر شد و نتیجه ای حاصل نشد مسولین محترم خود را کمی جای ملت صبور و بردبار بگذارند چه اعتمادی میشود داشت و چرا اینگونه است البته همه کارها اینچنین است به اید صداقت و حمایت از این مردم با فرهنگ وقشر اسیب پذیر رزمنده و ایتارگر دوران هشت سال دفاع مقدس میباشم

.

اخبار سلامت

سینما در سینما