عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران خبر داد؛
لزوم تقویت صادرات صنایع نساجی
اقتصاد 100-عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران با رد وارد شدن صنایع نساجی و پوشاک به دوره رکود، خواستار تقویت صادرات محصولات و تولیدات این صنایع شد.
به گزارش گروه کسب و کار اقتصاد 100، «علیرضا حائری» در دومین روز از بیست وهشتمین نمایشگاه بینالمللی صنعت نساجی و دهمین نمایشگاه بینالمللی پوشاک در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: عمده مشکل صنایع نساجی و پوشاک کاهش تقاضای مصرف و انباشت کالا در انبارها است.
وی گفت: برخلاف آنچه در برخی محافل و سایتها مطرح میشود، این صنعت وارد رکود نشده است.
حائری یادآور شد: طبق تعریف علمی، اگر اقتصاد یا صنعتی دو دوره متوالی سهماهه رشد منفی داشته باشد، وارد دوره رکود شده است و اگر طی دو دوره سه ماهه رشد مثبت تجربه کند، از رکود خارج میشود.
وی بیان داشت: مطابق اعلام مسوولان، رشد ۵.۱ درصدی در کل بخش صنعت در سه ماهه نخست امسال محقق شد که این رقم در صنعت نساجی منفی نبوده است. هرچند آمارهای سه ماهه دوم سال هنوز منتشر نشده، اما حتی اگر رشد زیربخش نساجی در این مدت منفی باشد، باز هم نمیتوان گفت این صنعت وارد رکود شده است.
عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران گفت: با این حال رصد بازارها و همچنین فروش شرکتها حکایت از کاهش قدرت خرید مردم و افزایش انباشت کالا در انبارها دارد و با کاهش قدرت خرید مردم یکی از نخستین اجناسی که از سبد خرید خانوارها خارج میشود پوشاک است.
وی تصریحکرد: در این شریط باید بتوان علاوه بر افزایش قدرت خرید مردم، بخش صادرات را هرچه بیشتر فعال کرد تا حبس نقدینگی شرکتها در انبارها موجب کاهش ظرفیت و تولید نشود.
حائری ادامهداد: انباشت کالا در انبارها موجب افزایش مراجعه شرکتها به بانکها برای تامین نقدینگی خواهد شد که فشار مضاعفی به بانکها وارد میکند، در عین حال اگر شرکتها برای تامین نقدینگی اقدام نکنند وارد محدوده زیان میشوند؛ زیرا بهرههای بانکی در سودآوری شرکتها تاثیر منفی گذاشته و هزینههای تولید را افزایش میدهد که در نتیجه دومینو وار به افزایش قیمت کالاها و فروش کمتر اجناس میانجامد.
ثبت رکود صادرات یک میلیارد دلاری تا پیش از پاندمی کرونا
وی اظهار داشت: صنعت نساجی در مجموع نسبت به دوره پیش از کرونا با کاهش صادرات مواجه شده است، بهطوری که رکورد صادرات این صنعت در سالهای گذشته ۷۵۰ میلیون دلار بوده است که برخی مسوولان با احتساب صادرات کیف و کفش، آمار آن را تا یک میلیارد دلار هم عنوان کردهاند.
عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران یادآوری کرد: در آخرین سال پیش از همهگیری کرونا فقط در بخش کفپوش و فرش ماشینی نیم میلیارد دلار صادرات انجام شد، اما کل صادرات صنعت نساجی در سال گذشته کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار بوده است.
وی تاکید کرد: صنعت نساجی و پوشاک قابلیت و ظرفیت بالایی برای صادرات دارد و بهویژه فقط در بخش کفپوش و فرش ماشینی صادرات بیش از یک میلیارد دلاری و به همین میزان صادرات در بخش پوشاک متصور است.
این عضو خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در خاتمه خاطرنشانکرد: نمایشگاه نساجی و پوشاک مکانی مناسب برای شناساندن قابلیتها، توانمندیهای و پتانسیلهای شرکتها است و امیدواریم برپایی این قبیل رویدادها بتواند راهگشایی برای شرکتها در جهت افزایش فروش و صادرات باشد.
وی تصریحکرد: به نمایش گذاشتن دستاوردها، ظرفیتها و توانمندیهای کارخانهها و شرکتها، توسعه صادرات و یافتن بازارهای جدید صادراتی، نمایش آخرین دستاوردهای علمی و فنی و صنعتی داخلی و خارجی این حوزه، فراهم آوردن بستر مناسب برای انتقال بیشتر فناوریها به کشور، ایجاد ارتباطهای تجاری جدید و تقویت روابط قبلی، فراهم کردن زمینههای لازم برای سرمایهگذاری شرکتهای داخلی و خارجی و کارآفرینی و اشتغال پایدار، مهمترین اهداف برگزاری این نمایشگاه است.
در نمایشگاه صنعت نساجی بیش از ۲۰۰ شرکت داخلی و خارجی گرد هم آمدهاند و ضمن ارائه توانمندیهای خود، زمینههای سرمایه گذاری، مبادلات تجاری و بازرگانی را فراهم کرده و با یکدیگر به گفت وگو و تبادل اطلاعات نوین این صنعت میپردازند.
در این نمایشگاه ۱۵۵ شرکت داخلی و ۴۰ شرکت خارجی از هشت کشور شامل آلمان، ایتالیا، تایوان، ازبکستان، کره جنوبی، ترکیه، هند و چین جدیدترین تولیدات و خدمات خود را در حوزه صنعت نساجی ارائه می کنند.
این نمایشگاه تا دوم آبان ماه آماده بازدید علاقهمندان است.
انتهای پیام/
ارسال نظر