عاقبت انتصاب های سیاسی در صنعت خودرو ایران؛
مهاجرت نخبگان صنعت خودرو/ گزارش ویژه از خودروسازی در ایران را بخوانید
اقتصاد100- عملکرد مدیران دولتی صنعت خودروسازی کشور و تغییرات پی در پی مدیریتی با انگیزههای سیاسی باعث شد، برخی پروژها ناتمام صنعت خودرو کشور رها شود و بیش از 50 درصد مهندسان و مدیران نخبه فعال در مرکز تحقیقات ایران خودرو برای ادامه فعالیت در حوزه تخصصی خود وارد شرکتهای خارجی مانند: مرسدس بنز، تسلا، بوئینگ و ناسا شوند.
به گزارش خبرنگار گروه کسب و کار اقتصاد ۱۰۰؛ به دلیل تغییر پی در پی مدیران ارشد صنعت خودرو کشور به خصوص دو خودروسازی ایران خودرو و سایپا، که ماهیت دولتی دارند، برنامه های بلند مدتی که باید برای تحقیق و توسعه این صنعت اجرایی شود با ورود مدیران جدید و تغییر نحوه تصمیم گیری در میانه راه متوقف می شود و این اقدامات ضربه شدیدی به صنعت خودروسازی کشور وارد کرده است.
در این شرایط مهندسان نخبه ای که در بخش تحقیق و توسعه شرکت های خودرسازی فعالیت می کردند به دلیل تغییرات مدیرتی و تغییر اهداف شرکت، با تمام تلاشی که برای به نتیجه رسیدن پروژه های بلندمدت خود برای ساخت و تولید بدنه و موتور داشتند به یکباره با تصمیمات مدیران بالادستی باید این پروژه ها را ناتمام رها می کردند که در نتیجه این اقدامات، در کنار مسائل دیگر، شرایطی را ایجاد کرد که این مهندسان نخبه یک به یک از حوزه صنعت خوردسازی کشور جدا شوند.
در دهه 70 شمسی مدیران وقت گروه صنعتی ایران خودرو یکی از بهترین پروژههای خودرویی کشور را کلید زدند و برنامه هفت ساله برای رشد و توسعه این صنعت اجرایی شد؛ اما به دلیل تغییراتی که در وزارت صنایع اتفاق افتاد و آقای اسحاق جهانگیری تصدی این وزارتخانه را بر عهده گرفت، مدیر عامل شرکت ایران خودرو تغییر کرد و به دنبال آن تمامی پروژه های مهم صنعت خودرو کشور در این شرکت متوقف شد.
در شرایطی ایران خودرو با جذب کارشناسان و مهندسان نخبه کشور پروژههای مهم مانند ساخت خودرو ملی با پلتفرم ایرانی و تولید خودروهای جدیدی مانند: سمند و زوبین که آن زمان قرار بود با موتور توربو شارژ تولید شود، ادامه می داد و حتی در نمایشگاه خودرو تهران نیز از این محصولات رونمایی شد، متاسفانه تغییر و تحولات در ساختار مدیریتی ایران خودرو باعث شد، این پروژها رها شود و در ادامه بسیاری از مهندسان این پروژه ها، ایران خودرو را ترک کردند.
مهاجرت مهندسان نخبه صنعت خودرسازی کشور
زمانی که پروژهای ایران خودرو در اواخر دهه 70 شمسی متوقف شد، بیش از 50 درصد مهندسان و مدیران نخبه فعال در مرکز تحقیقات و توسعه ایران خودرو که در این شرکت رشد و پرورش یافته بودند برای ادامه فعالیت در حوزه تخصصی خود وارد شرکت های خودروساری خارجی شدند.
حتی مهندسانی که در آن زمان روی پروژه مهم سمند و موتور ملی در شرکت تحقیق و تولید موتور ایران خودرو فعالیت می کردند به دلیل تغییر پی در پی مدیریتی و تغییر استراتژی این شرکت به ناچار ایران را ترک کردند و در شرکت های مانند: فولکس واگن، مرسدس بنز، تسلا، بوئینگ و ناسا موفقیت های بسیار خوبی بدست آوردند.
پیمان کارگر یکی از مدیران ایرانی بود که در شرکت نیسان موفقیتهای زیادی کسب کرد و در حال حاضر مدیرعاملی شرکت اینفینیتی را بر عهده دارد. او در گذشته مدیریت شرکت رنو پارس را در ایران برعهده داشت. در سال ۱۳۸۹ بخش زیادی از مدیران رنو معتقد بودند، پروژه ایران باید پایان یابد چون زیان ده و خطرناک است؛ اما پیمان کارگر تلاش زیادی کرد تا نظر مدیران رنو را نسبت به ایران تغییر دهد و او نیز به سرنوشت دیگر مدیران نخبه صنعت خودرو کشور دچار شد.
تا زمانی که نگاه دولتی به صنعت خودرو وجود داشته باشد و مدیران ارشد خودروسازی ها از طریق دولت و با انگیزه های سیاسی تغییر کند، مشکلات این صنعت برطرف نخواهد شد بلکه با ادامه این روند صنعت خودرو کشور به مرز ورشکستگی نزدیک تر می شود.
نیاز رشد و توسعه صنعت خودرو اجرای دقیق و کارشناسی برنامه بلندمدت برای خصوصی سازی واقعی، ایجاد بازار رقابتی و آزاد سازی واردات است.
انتهای پیام/
مهاجرت، مسیر یکطرفه نیست.