خودرو تیارا هم مانند کلوت بی مشتری ماند
چرا مردم خودروهای مکث موتور را نمیخرند!
تعداد زیادی از مشتریان خودرو تیارا مکث موتور با توجه به محدودیت های اعمال شده توسط این خودروساز مانند سند در رهن، مدل ۱۴۰۱ و مهمتر از آن، خاطره بد تحویل خودروی رنگ دار کلوت به مردم ، اقدام به تکمیل وجه نکردهاند. به نظر می رسد که پروژه تیارا نیز مانند پیکاپ کلوت یک شکست دیگر برای مکث موتور باشد.
به گزارش اقتصاد100، تیارا مکث موتور دومین محصول مونتاژی این شرکت پس از عرضه پیکاپ چینی کلوت هم در اصل بایک رویژیانگ X5 است که سال 2021 در چین معرفی شد. بر اساس اعلام مکث موتور تیارا خودرو کراس اوور است که به دلیل سبک طراحی نسیتا قدمی، فضای داخلی و قوای محرکه آن بیشتر مناسب افراد میانسال است.
شکست پی در پی محصولات مکث موتور در بازار
پس از برگزاری اولین دوره فروش خودروی تیارا بدون اطلاع رسانی عمومی، حال برخی شنیده ها تعداد زیادی از مشتریان این خودرو با توجه به محدودیت های مکث موتور مانند سند در رهن، مدل ۱۴۰۱ و مهمتر از آن، خاطره بد تحویل خودروی رنگ دار به مشتری از سوی این خودروساز، اقدام به تکمیل وجه نکردهاند. به نظر می رسد که پروژه تیارا نیز مانند پیکاپ کلوت در بازار یک شکست برای مکث موتور به حساب می آید.
همچنین علارغم سهمیههای نمایندگی و... هنوز این خودرو در خیابانها رویت نمی شود و به نظر می رسد این شرکت هنوز حتی نتوانسته شاسی های مدل ۱۴۰۱ این خودرو را به مردم بفروشد.
نکته مهم اینکه پس از برگزاری اولین دوره فروش خودروی تیارا بدون اطلاع رسانی عمومی، حال شرکت مکث موتور، مشخص نیست بر چه اساسی مردم عادی که موفق به ثبت نام شده آمد را جز نفرات رزرو قرارداده است. این شرکت که قبلا هم پیکاپ کلوت را بصورت رنگ شده به مردم تحویل داد و حاضر به پرداخت ضرر و زیان مردم نشد و عملا باعث شکست پیکاپ کلوت در بازار شد حال بصورت عجیب و بدون نظارت مسئولین وزارت صمت در حال فروش نامحسوس خودرو هست.
ضعف خدمات پس از فروش مکث موتور و نکاتی بسیار مهم درباره آن
با توجه به اینکه بیشتر خودروهای عرضه شده این خودروسازان از یک گروه خودروساز چینی با پلت فروم و پیشرانه مشترک بهره می برند تفاوت قبل ملاحظه ای در برخی از این خودروها دید نمی شود و تنها با طراحی و آپشن های متفاوتی به بازار ایران عرضه می شوند. به همین جهت باید در زمان انتخاب این نوع خودروها باید به این نکته توجه داشت که تمام خودروهای چینی موجود در بازار دارای ضعف تامین قطعات و خدمات پس از فروش هستند و خرید خودرویی که بیشتر در بازار حضور داشته را باید مشتریان اولویت قرار دهند.
در سال های گذشته بسیاری از خودروسازان خصوصی مونتاژکار به یک باره خودروهای چینی خودرو را وارد بازار می کردند و با یک اتفاق کوچک کل فعالیت شرکت و خدمات آن متوقف می شد. خریداران باید در نظر داشته باشند که این محصول در زمان ورود به بازار داخل کشور از چه خدمات پس از فروش و تامین قطعاتی بهره مند خواهد بود. آیا با ضعف تامین قطعه و خدمات پس از فروش مواجه میشود؟
بر اساس اطلاعات سایت مکس موتور در حال حاضر این شرکت لیست 13 نمایندگی فعال را در برخی از شهر ها اعلام کرده است که یکی از آنها نمایشگاه مرکزی که وظیفه فروش محصولات را برعهده دارد و به جز تعمیرگاه مرکزی این شرکت در تهران دقیقا مشخص نیست نمایندگیهای دیگر ثبت شده در این لیست وظیفه بازاریابی و فروش بر عهده دارند و یا اگر خدمات پس از فروش به مشتریان ارائه می دهند، در چه سطحی است.
این شرکت تنها با ایجاد 12 نمایندگی در برخی از مراکز استانها اکتفا کرده است که این مسئله مالکان محصولات این مونتاز کار چینی را برای دریافت ساده ترین خدمات یا خرید قطعات با چالش جدی روبرو خواهد کرد.
بهتر بود مکث موتور قبل از معرفی و بازاریابی این محصول جدید در مرحله اول شبکه خدمات و نمایندگی های خود را گسترش دهد تا بتواند اعتماد خریداران بیشتری را به دست آورد.
صرفه نظر از قیمت بالا و غیر منطقی محصولات چینی خودروسازان خصوصی برخی از این خودروسازان با توجه به حضور بلند مدت خود در بازارحداقل توانسته قطعات و شبکه خدمات مناسبی را برای خود فراهم کند و لااقل مشتریان این خودروسازها مشکلات کمتری برای تامین قطعات و دریافت خدمات متحمل می شودند و وضعیت خدمات خودروسازان دولتی نیز اندکی بهتر از این خودروسازان است.
قیمت تیارا و مقایسه با رقبا
بنابر اطلاعات موجود، روژیانگ X5 در چین، ۷۶ هزار تا ۱۲۶ هزار یوآن، معادل ۱۱ تا ۱۸ هزار دلار قیمت دارد. باتوجه به اینکه نسخهی رونمایی شده از تیارا در نمایشگاه خودرو تهران، نزدیک به فولآپشن محسوب میشود؛ میتوان قیمت نهایی آن حدود یک میلیارد تومان پیشبینی کرد.
روی کاغذ، چری تیگو ۷ مهمترین رقیب تیارا محسوب میشود. تولید کننده این خودرو سابقهی طولانی عرضه در ایران دارد و از نظر خدمات پس از فروش یا گارانتی، اطمینان بازار را کسب کرده است. همچنین خریدار چری تیگو ۷ میتواند از شتابگیری بهتر و کیفیت بالاتر برای مواد داخل کابین بهرهمند شود. از سویی دیگر، تیارا با بدنهی بزرگتر و اتاق جادارتر، برای خوانده های پر جمعیت جذابیت خواهد خواهد داشت.
از نظر ابعاد، تیارا به کلاس بدنهی فونیکس تیگو ۸ پرو نزدیک است؛ اما قطعا همراه با قیمت پایینتر عرضه خواهد شد. تیگو ۸ از پیشرانهی قویتر نسبت به تیارا استفاده میکند و محصول پرچمدار چری محسوب میشود؛ درحالیکه تیارا نمیتواند نمایندهی مناسبی در کلاس لوکس چینی باشد.
همچنین رقبای دیگر مکث تیارا در بازار داخلی فیدلیتی پرایم ۷ نفره نیز محسوب می شود و البته کراس اوورهای دیگری مثل FMC C5 ، لاماری ایما،KMC K7 و دیگنیتی پرایم در رده قیمتی تیارا قرار می گیرند.
ارسال نظر