رئیس مرکز پژوهشهای اتاق ایران بیان کرد؛
تصمیمسازیها بر پایۀ نگاه و باورهای غلط و قدیمی است
اقتصاد 100: رئیس مرکز پژوهشهای اتاق ایران معتقد است که شرق و غرب جایگزین یکدیگر نیستند؛ بلکه هرکدام جایگاه خود را دارند و نمیتوان با تلاش برای جایگزینی این دو به تعریف دقیقی در دیپلماسی اقتصادی برسیم.
به گزارش گروه کسب و کار اقتصاد 100، نشست تخصصی دیپلماسی اقتصادی به همت اتاق ایران و با همکاری مجلس و وزارت امور خارجه در حاشیه رویداد کیش اینوکس ۲۰۲۲ برگزار شد. در این نشست، رئیس مرکز پژوهشهای اتاق ایران، به دیپلماسی اقتصادی کشورمان در جهان پرداخت و گفت: فصل مشترک بین منافع سیاسی و اقتصادی هر کشور در سطح بینالمللی، دیپلماسی اقتصادی نامیده میشود.
قاسمی تصریح کرد: تنوع مدلهای ساختار نهادی، ویژگی کلیدی دیپلماسی اقتصادی است و نوع ارتباط بخش خصوصی و دولت در انتخاب الگوی موردنظر دیپلماسی اقتصادی بسیار اهمیت دارد. از طرفی باید توجه داشت که وزارت خارجه لزوماً متولی طراحی و اجرای دیپلماسی اقتصادی نیست که دراینارتباط میتوان تجربه ترکیه را موردنظر قرار دهیم.
او همچنین به تجربه چین در حوزه دیپلماسی اقتصادی اشاره کرد و گفت: در این کشور اقتصاد را مؤلفه اصلی توسعه در نظر گرفتند و سایر حوزهها ازجمله سیاست بهعنوان ابزاری برای تقویت اقتصاد منظور شده است. این تجربه و رویکرد در ترکیه نیز وجود دارد تا آنجا که توسعه صنعتی و قرار گرفتن در زنجیره جهانی ارزش را ملاک عمل قرار دادند.
رئیس مرکز پژوهشهای اتاق ایران، تمرکز بر سیاست را جزو اولویتهای کشورمان دانست و تصریح کرد: همچنان متولیان و مسئولان کشور با نگاهها و باورهای غلط و قدیمی تصمیم میگیرند. در سه دهه اخیر اقتصاد ایران زیر فشارهایی از سوی آمریکا، تهدیدهای نظامی، تحریمهای سنگین اقتصادی و موضوعاتی ازایندست بوده است و از طرفی منزوی و به فهم صحیح و واقعبینانه از نظم جهانی نیاز واقعی دارد. در زمانی که اقتصاد جهان رو به دیجیتالی شدن میرفت، اقتصاد ایران درگیر موضوعات دیگر بود.
به اعتقاد او شرق و غرب جایگزین یکدیگر نیستند؛ بلکه هرکدام جایگاه خود را دارند و نمیتوان با تلاش برای جایگزینی این دو به تعریف دقیقی در دیپلماسی اقتصادی برسیم.
قاسمی ادامه داد: اگر بخواهیم در حوزه مالی مشکلات را حل کنیم باید به غرب نگاهی داشته باشیم، در غیر این صورت شکست خواهیم خورد پس باید باورهای غلط را کنار بگذاریم و نسبت ایران با زنجیرههای ارزش منطقهای و جهانی را در فعالسازی دیپلماسی اقتصادی به کار بگیریم.
رئیس مرکز پژوهشهای اتاق ایران برنامه داشتن برای دیپلماسی اقتصادی را ضروری خواند و یادآور شد: دیپلماسی اقتصادی باید استراتژیک باشد و نه ابزاری.
انتهای پیام/
منبع: اتاق ایران آنلاین
ارسال نظر