سایپا به خاطر تغییر «روکش صندلی» ۱۰ درصد گران کرد!
اقتصاد۱۰۰-در حالی که مردم از گرانفروشی خودروسازان داخلی گلایه دارند و خواستار مقابله با گرانی خودرو هستند، بررسی فهرست قیمت 8 خودروی سواری سایپا در بهمن امسال، حاکی از آن است که قیمت مصرفکننده 2 خودرو تولیدی این خودروساز تا 40 میلیون تومان افزایش یافته است.
به گزارش اقتصاد۱۰۰ به نقل از فارس گروه خودروسازی سایپا فهرست قیمت بهمن ماه 8 خودروی سواری تولیدی خود را اعلام کرد ؛ طبقفهرست مذکور، قیمت نهایی (مصرف کننده) خودرو وانت 151 199 میلیون و 871 هزار تومان، ساینا اس 169 میلیون و 998 هزار تومان، کوییک 168 میلیون و 242 هزار تومان، کوییک اس 184 میلیون و 830 هزار تومان، کوئیک پلاس اتوماتیک باصندلی چرمی 287 میلیون و 850 هزار تومان، شاهین 344 میلیون و 748 هزار تومان، کوییک آر 178 میلیون و 188 هزارتومان و کوییک آر پلاس 288 میلیون و 114 هزار تومان تعیین شده است.
مقایسه فهرست قیمت محصولات سایپا در بهمن با آبان ماه 1401 حاکی از آن است که قیمت دو خودرو سواری 151 و کوئیک پلاساتوماتیک افزایش داشته است.
در فهرست قیمتی آبان ماه سایپا، قیمت مصرف کننده خودرو 151، عدد 160 میلیون و 745 هزار تومان بود که در فهرست جدید قیمتاین محصول با 39 میلیون تومان افزایش به 199 میلیون و 871 هزار تومان افزایش یافته است.
همچنین در فهرست قیمتی آبان ماه سایپا، قیمت مصرف کننده کوییک پلاس اتوماتیک 278 میلیون و 40 هزار تومان بوده است که قیمتاین محصول در بهمن با عنوان کوییک پلاس اتوماتیک و صندلی چرمی به 287 میلیون و 850 هزار تومان افزایش یافته است که ظاهرااین افزایش قیمت به علت تغییر جنس روکش صندلی است.
افزایش روزانه قیمت خودروها در حالی رخ می دهد که مردم و مصرف کننده های واقعی از قیمت های نجومی و غیرواقعی خودرو خستهشده اند؛ قیمت خودرو مدام در حال افزایش است و به نظر می رسد دغدغه مندی از سوی متولیان برای مدیریت بازار خودرو بسیار کاهشیافته است.
کاربران سامانه فارس من هم با ثبت پویشی با عنوان جلوگیری از گران فروشی شرکت خودروسازی سایپا از مسئولان درخواستکرده اند که جلوی افزایش قیمت ها توسط این شرکت خودروساز گرفته شود.
کاربران سامانه فارس من عنوان کرده اند در سال جاری 3 بار قیمت پراید وانت 151 توسط این شرکت خودروساز افزایش یافته است وقیمت کارخانه ای این محصول به حدود 200 میلیون تومان رسیده است.
این کاربران از شورای رقابت و سازمان تعزیرات حکومتی خواستند که جلوی این گرانفروشی ها گرفته شود، البته شورای رقابت اخیرا طیدستورالعمل تنظیم بازار خودرو سواری را ابلاغ کرده است.
براساس این گزارش در متن دستورالعمل تنظیم بازار خودرو آمده است: با توجه به وضعیت انحصاری بازار خودروی سواری در کشور براساس بالا بودن شاخص های متمرکز، تقاضای انباشته در بازار، ممنوعیت یا محدودیت واردات طی سال های اخیر، پایین بودن قدرتانتخاب مصرف کنندگان، برخی احکام همچون ماده 12 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب 1400.7.24 ، بند (3) تبصره7 قانون بودجه سال 1401 کل کشور و تبصره قانون اصلاح ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب 1401.9.9 که وضعیتانحصاری این بازار را شدیدتر ساخته اند، ضمن دریافت نظرات مشورتی و پیشنهادات در کارگروه خودرو، شورای رقابت به استناد بند 5 ماده 58 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و با توجه به مفاد ماده 2 و ماده 7 قانون ساماندهی صنعت خودرو درجلسه شماره 543 مورخ 1401.11.11 دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری را به شرح ذیل تصویب کرد.
* شورای رقابت بازار همه خودروهای سواری را انحصاری تشخیص داد
در ماده 2 این دستورالعمل آمده است بازار همه خودروهای سواری شامل خودروهای تولیدی، مونتاژ و وارداتی، انحصاری تشخیص و ازاین پس مشمول این دستوالعمل هستند.
همچنین در ماده 3 این دستورالعمل با عنوان دستورالعمل قیمت گذاری آمده است: بنای تنظیم قیمت خودرو، بر اساس ضوابطقیمت گذاری مصوبات هیأت تعیین و تثبیت قیمت ها است که توسط سازمان حمایت محاسبه می شود. نتایج محاسبات در کارگروه خودروارائه و به تصویب شورای رقابت می گردد و توسط عرضه کننده خودرو لازم الاجرا است .
طبق تبصره ماده 3، قیمت محاسباتی در این بند، قیمت عرضه کننده خودرو و بدون لحاظ هزینه های مصرف کننده ( مانند مالیات بر ارزشافزوده، بیمه شخص ثالث، عوارض شماره گذاری و هزینه های پست و فراجا و ...) است.
در ادامه دستورالعمل شورای رقابت آمده است: با هدف نهادینه سازی فضای رقابتی برای هر خودرو، بر اساس قیمت حداقل 3 خودرویخارجی همرده از نظر کلاس، کیفیت و استاندارد، قیمتی به عنوان قیمت پایه رقابتی استخراج و اعلام می شود؛ شورای رقابت رأسا ازطریق وزارت صمت نسبت به استفاده از ظرفیت نهادهای حرفه ای داخلی بر حسب مورد، مراجع خارجی معتبر جهت تعیین ملاک هایمقایسه استفاده خواهد کرد که در جلسه کارگروه خودرو در دوره های 6 ماهه یا یکساله جمع بندی و مبنای عمل خواهند بود؛ عرضه کنندهخودرو می تواند خودروهای همرده محصولات خودرو در بازار جهانی را به کارگروه خودرو پیشنهاد کند.
* شرایط طرف تقاضا
در ماده 4 این دستورالعمل شرایط طرف تقاضا آمده است از جمله این شرایط حداقل سن متقاضیان خرید خودرو 18 سال و الزامیبودن گواهینامه رانندگی، است.
همچنین در این بخش آمده است که متقاضیانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند امکان ثبت نام و خرید خودرو ندارد، امکان صلح درقرارداد وجود ندارد، امکان پثبت نام خرید خودرو برای اشخاص حقوقی نیز وجود ندارد.
عرضه کننده خودرو موظف است روش های بازدارنده برای جلوگیری از انتقال سند حداقل به مدت یکسال، از جمله در رهن گرفتن سندخودرو، اتخاذ و اجرا کند.
* شرایط طرف عرضه
در ادامه در ماده 5 نیز شرایط طرف عرضه ذکر شده است، از جمله شرایط عرضه در این دستورالعمل این است که تولیدکنندگان خودروموظفند در ابتدای هر سال برنامه تولید را به تفکیک ماه به شورای رقابت و وزارت صمت اعلام کنند.
در تبصره یک این بند آمده است، وزارت صمت میزان تحقق برنامه تولید را به صورت مستمر پایش کرده و در صورت عدم تحقق،راهکارهای پیشنهادی رفع مشکلات و چالش های مسیر تحقق برنامه تولید را در کارگروه خودرو مطرح و نتایج به شورای رقابت اعلام شود.
در تبصره 2 بند یک ماده 5 آمده است سازمان حمایت به طور مستمر وضعیت عرضه و تعهدات تولیدکنندگان خودرو را پایش و گزارشمذکور را به کارگروه خودرو ارائه می کند.
در بند 2 از ماده 5 که شرایط طرف عرضه را تشریح کرده آمده است: به منظور بهبود رقابت پذیری و تنظیم عرضه خودرو، شورای رقابت باهمکاری وزارت صمت، سالانه میزان و نوع واردات خودرو را تعیین می کند. همچنین در ادامه آمده است هرگونه تغییر قیمت خودرو ناشیاز نصب آپشن یا قطعات که اجباری (و بر اساس الزامات قانونی) نباشد باید به سازمان حمایت اعلام و اثر قیمتی آن جهت تأیید بهکارگروه خودرو ارسال و سپس به شورای رقابت جهت تنظیم و ابلاغ اعلام گردد.
در ادامه نیز آمده است، عرضه کنندگان خودرو از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو، نسبت به ثبت نام و فروش خودرو اقدام می کنند وعرضه کنندگان حق پیش فروش خوردوهایی که قیمت آن تعیین نشده را نخواهند داشت.
ارسال نظر