وقتی تحلیل‌گران برجسته خطا می‌کنند

افسانه‌ مرگ بیت‌‌کوین

افسانه‌ای به نام مرگ بیت‌‌کوین موضوعی است که درباره آن باید گفت بیت کوین کش و فورک بیت کوین، دو حمله زنجیره ای را در سال 2021 تجربه کردند. با این حال هر دو همچنان در حال پیشرفت هستند. در همین رابطه سوال مهم این است که آیا مردم به راحتی از کریپتو خسته شده و استفاده از بلاک‌چین را متوقف می‌کنند؟

افسانه‌ مرگ بیت‌‌کوین

به گزارش خبرنگار پول و سرمایه اقتصاد 100- مایکل کوهن یکی از تحلیل‌گران بازار کریپتو در یادداشتی برای سایت کوین دسک می‌نویسد: در طول سال‌های گذشته و با نگاهی به نشریات مالی، رسانه‌های اجتماعی و مصاحبه کارشناسان شاهد بوده‌ایم که بارها و بارها از مرگ بیت کوین و ارزهای دیجیتال صحبت شده است. با این حال حتی در تاریک‌ترین لحظات بازار و در حالی قیمت بیت کوین و رمزارزها از شرایط نابسامان اقتصاد کلان و ورشکستگی صرافی FTX به شدت متاثر شده‌اند، باز هم شواهدی وجود دارد که می‌تواند این چنین گمانه‌زنی‌هایی را باطل کند.

به عنوان مثال هفته گذشته شاهد بودیم که چتان باگات، مقاله نویس تایمز آو هند نوشت که «کریپتو اکنون مرده است. پل کروگمن اقتصاددان برنده جایزه نوبل هم در سال 2013 پایان بیت کوین را اعلام کرده بود. وی همچنین اخیراً نوشته که صنعت کریپتو به سوی فراموشی پیش می‌رود.

با این حال نشریه اکونومیست به تازگی مسیر هوشمندانه‌تری در پیش گرفته و این سوال را مطرح می‌کند که رمزارزها چگونه ممکن است فروپاشی کنند؟ اکونومیست در پاسخ به این سوال آورده زمانی که همه استفاده از آنها را متوقف کنند. اکونومیست همچنین در مقاله خود آورده که کاهش اعتماد به شرکت‌های رمزنگاری منجر به کاهش استفاده در بلاک چین می‌شود و در نتیجه این پلتفرم‌های غیرمتمرکز را برای حمله باز می‌کند.  در واقع برخی تحلیل‌گران معتقدند که امنیت بلاک‌چین، خروجی مستقیم قیمت یک ارز دیجیتال است. بنابراین به میزانی که رغبت مردم به ارزهای دیجیتال کم شود، امنیت آنها نیز کمتر خواهد شد.

اما خوانندگان و سرمایه گذاران زیرک می دانند که هر چند حمله 51 درصدی برای یک بلاک‌چین می‌تواند شرم‌آور باشد، اما لزوماً دلیلی بر پایان کار آن نخواهد بود.  به عنوان مثال بیت کوین کش و فورک بیت کوین، دو حمله زنجیره ای را در سال 2021 تجربه کردند. با این حال هر دو همچنان در حال پیشرفت هستند. در همین رابطه سوال مهم این است که آیا مردم به راحتی از کریپتو خسته شده و استفاده از بلاک‌چین را متوقف می‌کنند؟

دلیل اینکه چنین سوالی ممکن است برای اکونومیست یک سوال برجسته به نظر برسد، همان دلیلی است که برای هر درک از کریپتو مضحک است. از زمان شروع به کار بیت کوین، شبکه‌های غیر متمرکز تلاش‌هایی را برای ایجاد سیستم‌های جایگزین به عمل آوردند.

در واقع بلاک چین ها با درجات مختلف موفقیت، به وعده عدم اعتماد عمل می کنند. همچنین این درست است که صنعت کریپتو تا حد زیادی مشکل مؤسسات متمرکز را با اتکای شدید به مبادلات شرکتی و رمپ ها بازسازی کرده است. اما وقتی برخی مانند پل کروگمن می‌گویند که پرداخت‌های کریپتو به صورت همتا به همتا برای مجرمان طراحی شده، به شدت دیدگاه تخیلی آنها با شکست مواجه می‌شود. می‌دانیم که صنعت کریپتو آینده نگر بوده و نوآوری‌های کلیدی آن شامل تغییرات اجتماعی بلندمدت می‌شود. مانند یادگیری نحوه نگهداری مازاد دارایی‌ها، تصویر جدید از چیستی پول یا ایجاد روش‌های جدید اقدام جمعی.

بنابراین در حالی که امروز ما با تمام راه‌هایی که کریپتو می‌تواند شکست بخورد روبرو هستیم، اما هنوز خطوط زمانی زیادی وجود دارند که می‌تواند باعث موفقیت شود. دقیقاً در اوایل ماه نوامبر بود که متیو فرانتی، اقتصاددان دانشگاه هاروارد مقاله ای تحقیقاتی منتشر کرد که در آن گفت، شرایط نگهداری بیت کوین از سوی بانک‌های مرکزی منطقی است. مطالعه موردی فرانتی که محصول ماه‌ها تحقیق است در زمانی منتشر شد که احتمالاً نتایج آن برای همسالانش مضحک‌تر به نظر نمی‌رسید. آیا بیت کوین اصلا زنده خواهد ماند، چه رسد به اینکه تا حدی جایگزین دارایی های به اصطلاح بدون ریسک مانند خزانه داری یا دلار آمریکا شود؟ شرط بندی فرانتی ایدئولوژیک نیست، اما فرض می کند که حتی دولت-ملت ها نیز می توانند از دارایی «ضد تحریم» مانند بیت کوین استفاده کنند. این مورد حتی برای موفقیت بیت کوین نیازی به بازی ندارد، اما این ایده را تایید می کند که پول نیازی به داشتن یک پشتیبان متمرکز ندارد.

انتهای پیام/

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

در شرایط فعلی کدام بازار را برای سرمایه گذاری مناسب تر و کم ریسک تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما