بازار طلا و جواهر در تسخیر چین و هند!

چین با 675 تن فروش طلا در این بازار پیشتاز بوده و سهمی 31.77 درصد به خود اختصاص داده است. این در حالی است مصرف‌کنندگان طلای هندی 611 تن طلا خرید کرده و 28.76 درصد سهم بازار جهانی را به خود اختصاص داده اند.

بازار طلا و جواهر در تسخیر چین و هند!

به گزارش خبرنگار پول و سرمایه اقتصاد 100- بازار طلا و جواهر یکی از مهمترین بازارهای جهان است. بازاری که علاوه بر نقش فرهنگی و مصرفی آن، یکی از نقاط کانونی سرمایه گذاری جهانی نیز قلمداد می‌شود.

در همین رابطه، بررسی‌ها نشان می دهد چین و هنند 60.53 درصد از بازار طلای جهان را نسبت به طلای فروخته شده در سال 2021 به خود اختصاص داده اند. چین با 675 تن فروش طلا در این بازار پیشتاز بوده و سهمی 31.77 درصد به خود اختصاص داده است. این در حالی است مصرف‌کنندگان طلای هندی 611 تن طلا خرید کرده و 28.76 درصد سهم بازار جهانی را به خود اختصاص داده اند. علاوه بر این آسیای جنوب شرقی شامل اندونزی، تایلند، ویتنام، سنگاپور و مالزی در مجموع 64 تن خرید طلا را ثبت کرده اند.

از سوی دیگر آمریکا با 149 تن، اروپا با 68 تن و ترکیه و امارات با 68 تن از جمله دیگر بازارهای مهم طلا در سطح جهانی هستند.  نکته قابل توجه این است که سایر نقاط جهان با 489 تن یا 23.02 درصد سومین سهم از بازار جهانی را به خود اختصاص داده اند.

در همین راستا بررسی‌ها نشان می‌دهد تفکیک تقاضای بازار در سه ماهه سوم سال جاری میلادی نشان می دهد که جواهرات با 67.17 میلیون اونس در رتبه اول بازار قرار داشته و پس از آن سرمایه گذاری با 30.56 میلیون اونس در رتبه دوم قرار دارد. همچنین تقاضا شمش نیز با 30.52 میلیون اونس در جایگاه سوم قرار دارد. علاوه بر این بخش صنعت با 11.7 میلیون اونس و بخش الکترونیک نیز با 9.61 میلیون اونس در جایگاه‌های چهارم و  پنجم قرار دارد.

چرا چین در رتبه اول است

تقاضای چین برای جواهرات طلا را می توان به شیوه های فرهنگی در این کشور نسبت داد. این تقاضا عمدتاً توسط جامعه ای هدایت می شود که در حال انباشت ثروت بیشتر است. در واقع  مالکیت طلا نشان دهنده آینده‌نگری مالی خوب با وعده داشتن ثروت خوب است. آخرین روند همچنین نشان می‌دهد که چگونه مصرف‌کنندگان جواهرات از کاهش قیمت طلا سود می‌برند و چین محدودیت‌های شدید قرنطینه را در شهرهای بزرگ کاهش می‌دهد. اهمیت طلا در فرهنگ چینی با اعمالی مانند هدیه دادن این فلز گران‌بها به اعضای جوان خانواده در مناسبت های خاص به نمایش گذاشته می شود. در عین حال جواهرات طلا در سال نو چینی جایگاه ویژه ای دارند.

در هند اما علاوه بر اهمیت فرهنگی، مصرف کنندگان طلا در این کشور این فلز را ذخیره ارزش، نمادی از ثروت،  موقعیت و بخشی اساسی از آیین های مختلف می دانند. بر خلاف چین، جمعیت روستایی هند نیز به دلیل قابلیت حمل و نقل و توانایی به عنوان یک گزینه سرمایه گذاری، تمایل زیادی به طلا دارند.

همچنین با کاهش قیمت‌های جهانی از ژوئیه 2020، مصرف‌کنندگان در این کشورها نیز دارایی را برای سود مالی جمع‌آوری می‌کنند تا از افزایش قیمت سود ببرند. از لحاظ تاریخی نیز، طلا در مواقع عدم اطمینان یا آشفتگی اقتصادی به عنوان دارایی ایمن در نظر گرفته شده است. اگر چه در این راستا جایگزین هایی مانند بیت کوین (BTC) ظهور کرده است، اما طلا همچنان به عنوان یک ذخیره ارزش قابل اعتماد و قابل لمس درازمدت از لحاظ تاریخی دست بالا را حفظ کرده است. این جنبه با عملکرد قوی‌تر طلا نسبت به بازار سهام در سال 2022 برجسته می‌شود. با این حال، سیاست‌های پولی تهاجمی بانک مرکزی تا حدی بر قیمت تاثیر گذاشته است.

طلا به طور کلی با ریسک و عدم اطمینان بیشتر حمایت شده است. بانک‌های مرکزی طلا را برای تنوع انباشته می‌کنند. با این حال، با نااطمینانی اقتصادی فعلی که منجر به تضعیف ارزهای جهانی شده است، اکثر بانک‌های مرکزی به طور فزاینده‌ای خرید طلا را انتخاب کرده‌اند و موسسات قصد دارند از دلار آمریکا فاصله بگیرند.

البته این نکته را نیز باید مد نظر داشت که با توجه به نشانه‌های موجود، طلا در حال از دست دادن محبوبیت خود، به ویژه در میان جوانانی که ترجیح داده‌اند نسخه دیجیتالی این فلز گران‌بها را در اختیار داشته باشند. با این حال، با حاکم شدن تورم جهانی، سرمایه‌گذاران خرد احتمالاً به انباشت بیشتر طلا تمایل خواهند داشت.

انتهای پیام/

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

برای جبران کسری بودجه دولت،کدام روش را مناسب تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما