وعده بازگشت دوباره چین به صدر اقتصاد جهان

وعده بازگشت دوباره چین به صدر اقتصاد جهان

به گزارش سرویس پول و سرمایه اقتصاد 100- حسن صادقی: لی کچیانگ، نخست وزیر چین از رشد 3 درصدی چین در پایان سه ماهه سال جاری میلادی خبر داد و وعده داد که اتخاذ سیاستگذاری های مناسب، به حمایت از اقتصاد چین خواهد پرداخت. نخست وزیر چین همچنین مدعی شد که اقتصاد کنونی این کشور، وارد یک روند رو به رشد شده است.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه چین که روز یکشنبه منتشر شد، این اظهارات در جلسه ای با کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین المللی پول (IMF) در روز شنبه در جریان اجلاس سران آسه آن در کامبوج بیان شد. در این بیانیه آمده است، نخست وزیر لی همچنین اعلام کرد که چین سخت تلاش می کند تا وضعیت بازار، اشتغال و قیمت ها را ثابت نگه دارد.

لی در این باره توضیح داد: «ما به اجرا و ترویج بسته جامع سیاست‌ها و اقداماتی که ثبات اقتصاد چین را تضمین می کند، به طور کامل ادامه خواهیم داد و برای دستیابی به نتایج بهتر تلاش خواهیم کرد.» در حالی دولت چین از رشد اقتصادی در سه ماهه اخیر خبر می دهد که از اواخر ماه می، آخرین شاخص ها از وضعیت چین، حکایت کند شدن آن دارد. داده های اخیر نشان می دهد که صادرات و واردات به طور غیرمنتظره ای کاهش یافته است. همچنین تورم و وام های جدید بانکی نیز با افت زیادی روبه رو شده است.

چین روز جمعه همچنین برخی از محدودیت‌های سختگیرانه همه‌گیری خود را کاهش داد و از راهبرد کووید صفر که فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی در این کشور را محدود کرده بود، تا حدودی دست کشید. لی درا ین باره گفت که  چین در 10 ماه اول سال بیش از 10 میلیون شغل جدید شهری ایجاد کرده است. چین قصد دارد نرخ بیکاری شهری را تا کمتر از  5.5 درصد نگه دارد و قرار است امسال بیش از 11 میلیون شغل جدید شهری ایجاد کند. لی با اشاره به وضعیت خطرناک اقتصاد جهانی در برهه اخیر، اعلام کرد:« کشورها باید همکاری و هماهنگی سیاست های کلان اقتصادی را تقویت کنند تا برای حفظ ثبات اقتصاد جهانی و جلوگیری از رکود، هم افزایی موثری ایجاد شود.»

اقتصاد چین طی دوره های اخیر، با افت رشد روبه رو شده است. از سوی دیگر، تشدید بیماری کرونا و  وضعیت نابسامان بازار املاک، موجب شده تا بخشی از موتورهای متحرک رشد اقتصادی چین خاموش شود و از سوی دیگر، با افت تقاضاها در بسیاری از بازارهایی که داشته است، قیمت اولیه مواد خام کاهش زیادی داشته است. با این حال به نظر می رسد با بهبود شرایط اقتصادی در چین، قیمت بسیاری از کامودیتی ها نظیر مس  و روی به رشد دوره های قبل خود بازگردد. 

انتهای پیام/

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما