ایرانی ها چقدر پول و سکه در خانه دارند؟ / بانک مرکزی تا کجا می تواند سرک بکشد؟

88 هزار میلیارد تومان پول و سکه در خانه های ایرانی ها؛ بررسی آخرین داده‌های اطلاعاتی بانک مرکزی حاکی از این است که مردادماه امسال 88 هزار و 990 میلیارد تومان اسکناس و سکه در دست مردم بود.

ایرانی ها چقدر پول و سکه در خانه دارند؟ / بانک مرکزی تا کجا می تواند سرک بکشد؟

به گزارش خبرنگار سرویس پول و سرمایه اقتصاد 100- پول نقد به صورت اسکناس و مسکوک در دست اشخاص شناخته‌شده‌ترین ابزار پرداخت است که توسط آن تسویه مبادلات بدون نیاز به هیچ گونه نهاد واسطه‌ای انجام‌پذیر است. همچنین یکی از معیارهای تعیین نقدینگی اندازه‌گیری عرضه پول است که از مجموعه اسکناس و مسکوک در گردش و سپرده‌ها در شبکه‌های بانکی به دست می‌آید.

گزارش‌های رسمی بانک مرکزی نشان می‌دهد مردادماه امسال 100 هزار و 250 میلیارد تومان پول و سکه در کشور جریان داشت .

بخشی از اسکناس در گردش در دست اشخاص، قسمتی نزد بانک‌ها و بقیه نیز نزد بانک مرکزی قراردارد و براین اساس مردادماه امسال 88 هزار و 990 میلیارد تومان از پول و سکه در گردش در دست مردم بود که این میزان در مقایسه با مرداد سال گذشته 22.5 درصد و نسبت به اسفند سال گذشته 3 درصد رشد داشته است.

براساس این گزارش مردادماه سال گذشته 72 هزار و 660 میلیارد تومان و اسفند همان سال 86 هزار و 430 میلیارد تومان و پول و سکه در دست مردم بود.

نسبت اسکناس و مسکوک در دست اشخاص به کل سپرده‌ها در مردادماه امسال 11.1 درصد نسبت به سال گذشته و در مقایسه با اسفند سال گذشته 7.7 درصد کاهش داشت.

میزان اسکناس و سکه در گردش از سال ۹۵ همواره روند صعودی داشته است و در این سال برابر ۵۳ هزار و ۵۱۰ میلیارد تومان بود. در سال بعد رشد ۵.۲ درصدی داشته است و در سال ۹۷ مجموع اسکناس و مسکوک در گردش برابر ۶۵ هزار و ۷۵۰ میلیون تومان بود که رشد ۱۶.۸ درصد را نشان می دهد.

براساس این گزارش سال ۹۸ میزان اسکناس و سکه در گردش برابر ۷۱ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان می‌شود و می‌توان گفت رشد تک رقمی ۹.۱ درصدی داشته است.

مهمترین رخداد سال ۹۹ همه گیری کرونا بود و در این دوران میزان اسکنان و سکه در گردش جامعه با ۱۳.۶ درصد رشد برابر ۸۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان می‌شود.

یک سال پس از گذشت همه گیری کرونا میزان پول و سکه در دست مردم برابر 86 هزار و 430 تومان شد.

انتهای پیام/

 

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

برای جبران کسری بودجه دولت،کدام روش را مناسب تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما