گزینه‌‌های کاهش نوسان‌‌ بازار ارز/ توپ در زمین تغییر الگوی تجاری

گزینه‌‌های کاهش نوسان‌‌ بازار ارز موضوعی بوده که یک اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه از آن سخن گفته است.

گزینه‌‌های کاهش نوسان‌‌ بازار ارز/ توپ در زمین تغییر الگوی تجاری

به گزارش سرویس پول و سرمایه اقتصاد 100- مجید شاکری گفت: پاسخ واقعی به موضوع دلیل نوسانات ارزی فارغ از نحوه مداخله و جزئیات تکنیکال بازار، این است که در سمت مصارف، تغییر الگوی تجاری داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه  برای تغییر در الگوی تجاری باید همه بخش‌های اقتصادی وارد میدان شوند، اظهار کرد:  تا روزی که این تغییر الگوی تجاری رخ ندهد که کاری سهل و آسان است، همیشه نگرانی داریم و هر اتفاقی برای ما می تواند ایجاد تنش کند. هر روز به یک عنوانی بازار ارز می تواند مورد التهاب و نوسان قرار گیرد.

این اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه ادامه داد: هر ناامنی در کشور می‌تواند این مساله را تشدید کند و موجب افزایش تنش در بازار ارز خواهیم بود. البته تنها بانک مرکزی نباید اقدام کند. زنجیره ای از بانک مرکزی، وزارت جهاد، وزارت صمت و وزارت اقتصاد باید تصمیم بگیرند که این کار را انجام دهند و این اقدام اگرچه در ظاهر ساده، اما تبعات سیاسی و امنیتی گسترده ای دارد.

وی بیان کرد: این ایده که صف را از جلوی صرافی‌ها به داخل سامانه منتقل کنیم را ایده هوشمندانه‌ای نمی دانم. چون شما وقتی با اختلافی با نرخ بازار آزار می فروشید هر میزان عرضه کنید،‌ تقاضا باقی است. تقاضای سفته بازی را خودتان ایجاد کرده اید. سوال این نیست که صف فیزیکی و یا آنلاین باشد. سوال این است که قیمت فروش اسکناس در صرافی ها با قیمت فروش اسکناس در بازار آزاد یکی باشد یا خیر. در روزهای گذشته فاصله بین نرخ ارز توافقی با بازار آزاد تا حدودی زیادی کاهش پیدا کرده است ولی هنوز این فاصله وجود دارد. یعنی هنوز مساله رانت وجود دارد و باید این مساله را بانک مرکزی از بین ببرد. در شرایط فعلی که فاصله ارز توافقی و بازار آزاد حدود 1500 تومان است یعنی یک سود حدود سه میلیون تومانی نصیب دلالان می شود.

 

شاکری با اشاره به اینکه راه حل بازگرداندن آرامش به بازار ارز مشخص است، اظهار کرد: راه حل این است که به نرخ صرافی ملی برگردیم. به جای این که به بازار متشکل و هر اسم دیگری وصل کنیم. نرخ صرافی ملی با قیمت بازار آزاد هدف شود و بالای آن نرخ، بانک مرکزی بفروشد و زیر آن نرخ بخرد. قیمت که تثبیت شد شروع کند هدفگذاری اش را کاهش دهد. این ها راه حل سمت نقد است. در اصل چیزی که با آن مواجه هستیم سمت حواله است که راهی به جز این که سمت این مساله برویم که مقداری از سهم درهم در تبادلاتمان کم کنیم، وجود ندارد. ضمن اینکه باید عنوان کرد، مشکل ارزی فعلی از سوی بازار حواله به سمت نقد بوده است.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

منبع : فارس
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

برای جبران کسری بودجه دولت،کدام روش را مناسب تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما