تعبیر وارونه رویای فعالیت بیمه های آفشور/ تحریم ها اجازه سرمایه گذاری در حوزه بیمه فراساحلی را نمی‌دهد

موضوع راه اندازی بیمه آفشور (فراساحلی) در مناطق آزاد از مدت ها قبل یکی از مسائل مورد تاکید دبیران شورایعالی مناطق آزاد کشور بوده است، اما هنوز مشخص نیست که آیا سرمایه گذاری در این حوزه جذابیت لازم برای حضور سرمایه گذاران را دارد یا خیر؟

تعبیر وارونه رویای فعالیت بیمه های آفشور/ تحریم ها اجازه سرمایه گذاری در حوزه بیمه فراساحلی را نمی‌دهد

به گزارش سرویس پول و سرمایه اقتصاد 100-سعید قلیچ -اواخر مهرماه بود که خبر حضور سایروس بانک، به عنوان اولین بانک فراساحلی (آفشور) ثبت شده در مناطق آزاد کشور در نمایشگاه کیش اینوکس 2022 منتشر شد. حضور اولین بانک آفشور ثبت شده در منطقه آزاد کیش در این نمایشگاه در حالی صورت گرفت که هنوز آیین نامه و دستورالعمل فعالیت بانک های فراساحلی توسط بانک مرکزی به صورت رسمی نهایی و ابلاغ نشده است. با این حال موضوعی که به موازات تاسیس بانک های آفشور مورد توجه مسئولان مناطق آزاد کشور بوده، تاسیس بیمه های آفشور (فراساحلی) به نظر می رسد که دور از دسترس بوده و تا اندازه ای مغفول مانده است. هنوز هم این سوال برای بسیاری مطرح است که  آیا سرمایه گذاری در بیمه آفشور برای سرمایه گذاران دارای جذابیت هست یا خیر؟

حقیقت این است که سرمایه گذاران براساس بازده مورد نظر سود اقدام به سرمایه گذاری می کنند و اگر قرار به حضور در فضای بین المللی باشد این سوال را مطرح می شود که در مقابل این سرمایه گذاری چه بازخورد و سودی را کسب خواهند کرد. در این میان کارشناسان اقتصادی تاکید می کنند که مانع و مساله اصلی در تاسیس بیمه های آفشور (مانند بانک های آفشور) بحث جابجائی پول و تحریم هاست که می تواند تبدیل به چالش اساسی فعالیت این موسسات شود.

بیمه آفشور چه خدماتی ارائه می دهد؟

منظور از بیمه آفشور بنابر نظر شورایعالی مناطق آزاد، پوشش هایی اعم از محصول یا موسسه بیمه که عملیاتش برون مرزی و تراکنش هایش هم براساس توافقات بین المللی باشد. در واقع یک موسسه بیمه که تعهدات ارزی بنویسد و خسارت ارزی هم پرداخت کند و قلمرو فعالیتش نیز خارج از حاکمیت جمهوری اسلامی باشد. مدت هاست که مسئولان مناطق آزاد می گویند که ایجاد موسسه بیمه آفشور برای تسهیل تجارت و رونق کسب و کار مورد نیاز است.

به بیان ساده تر مناطق آزاد کشور نیازمند پوشش های بیمه ای برای تجار هستند و با توجه به اینکه بانک آفشور و بورس بین المللی در مراحل پایانی هستند با توسعه بیمه های آفشور می توان به توزیع و انتقال ریسک کمک کرد. در این زمینه پیش از این تفاهم نامه ای میان شورایعالی مناطق آزاد و بیمه مرکزی منعقد شده است. در این فعالیت، تعاملات باید حتما بر مبنای ارز خارجی و برای غیرمقیم ها باشد در واقع تعاملات خارجی برای افراد خارج از سرزمین اصلی تلقی می شود.

تحریم ها سد راه تشکیل بیمه آفشور

بررسی ها نشان می دهد که از لحاظ مقررات بیمه ای منعی برای ایجاد موسسه بیمه آفشور وجود ندارد؛ اما آنطور که حسن رضا عباسیان فر، مدیرکل برنامه ریزی و امور فنی بیمه مرکزی می گوید: مهمترین مساله در حوزه فعالیت های بیمه آفشور، جابجائی پول است که به دلیل شرایط تحریم های یک جانبه مبادلات مالی را سخت می کند.

صنعت بیمه در زمان تشدید تحریم ها با تاسیس دو موسسه متقابل قشم و کیش به صورت واضحی در مسیر تاسیس بیمه های آفشور در کشور گام برداشته است. عباسیان فر درباره این دو موسسه می گوید: کلوپ پی اند آی کیش و قشم مفهوم آفشور را در خود دارند چون هم دارای عملیات فرامرزی هستند و هم حق بیمه و خسارت و سرمایه ارزی است.

تاسیس بیمه آفشور با 1.5 میلیارد تومان

براساس صحبت های مسئولان بیمه مرکزی؛ در حال حاضر شرکت بیمه آفشور می تواند در مناطق آزاد به راحتی تاسیس شوند و براساس قوانین موجود شرکت های مناطق آزاد از کلیه قوانین سرزمین اصلی مستثنی بوده و در این راستا ظرفیت های قانونی برای ایجاد این موسسات مهیاست. کارشناسان همچنین معتقدند یکی از موضوعاتی که می تواند به تسریع فرآیند تاسیس موسسه های بیمه آفشور در مناطق آزاد منجر شود این است که سرمایه تشکیل شرکت بیمه مناطق آزاد برای موسسه بیمه آفشور بسیار پایین است. مدیرکل برنامه ریزی و امور فنی بیمه مرکزی معتقد است که در حال حاضر با یک و نیم میلیارد تومان می توان شرکت بیمه در مناطق آزاد تاسیس کرد.

انتهای پیام/

 

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

برای جبران کسری بودجه دولت،کدام روش را مناسب تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما