سرنوشت رمز ریال چه شد؟

رئیس کل بانک مرکزی که وعده اجرای آزمایشی رمز ریال را در پایان مهرماه داده بود اما نخستین ماه پاییز به پایان رسید و خبری از رمز ریال نشد.

سرنوشت رمز ریال چه شد؟

به گزارش سرویس پول و سرمایه اقتصاد 100- بیش از یک دهه است که گرایش جدیدی در حوزه پولی دنیا با نام رمز ارزها ایجاد شده است.

در سال‌های اخیر توجه سرمایه‌گذاران و عامه مردم به رمزارزها برای سرمایه‌گذاری در این بازار به‌منظور حفظ ارزش پول و سرمایه جلب شد و افراد زیادی وارد این حوزه شدند که سوءاستفاده‌های زیادی نیز در پی این موضوع از استخراج غیرمجاز تا مالباختگی با مبادله رمزارز غیرقانونی صورت گرفت.

در این سالها به دلیل ناشناخته بودن دنیای رمز ارزه‌ها، آگاهی کافی برای تدوین قانون در این حوزه وجود نداشته و عمده واکنش‌ نسبت به این فناوری براساس قاعده‌گذاری و کنترل فعالیت کاربران است و درکشور ما نیز فکر ایجاد رمز ریال از سال گذشته مطرح شد و رئیس کل بانک مرکزی از راه‌اندازی این رمز دیجیتال به صورت آزمایشی توسط بانک مرکزی خبر داد.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی با انتشار رمز ریال، متقاضیان می‌توانند اسکنال ریال خود را تحویل بانک می‌هند و رمز ریال می‌گیرند البته باید توجه داشت که ریال دیجیتال تنها جایگزین اسکناس خواهد بود و قرار نیست در بحث سرمایه‌گذاری هزینه شود.

هدف از طراحی رمز ریال تبدیل اسکناس به یک موجودیت قابل برنامه‌ریزی و برنامه‌نویسی است و مهمترین ویژگی آن نسبت به اسکناس امنیت بالا است به صورتی که وجوه قابلیت ردیابی است.

نکته دیگر که باید مورد توجه قرار گیرد این است که رمز ریال قابل استخراج نیست اما انتشار آن مانند ریال در انحصار بانک مرکزی است. در خصوص رمز ریال گفته می‌شود که رمز ریال قابلیت سرمایه گذاری نیست و تنها در داخل گوشی قرار می‌گیرد و بانک به عنوان شخص سوم و واسط که امکان انتقال وجه را فراهم می‌کند حذف و عین اسکناس به صورت الکترونیک منتقل می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی پیش از این اعلام کرده بود که اجرای آزمایشی رمز ریال تا پایان شهریورماه آغاز می‌شود اما 23 شهریورماه دوباره اعلام کرد که زمان آن به پایان مهرماه تغییر کرده است اما با پایان مهرماه دوباره خبری نشد.

به گفته صالح آبادی قرار بود فرایند پیش از راه‌اندازی آزمایشی رمز ریال معادل یک میلیارد تومان و با ارائه رمز ریال به تعداد محدودی از افراد و در دو بانک ملی و ملت اجرایی شود. بنابراین دو فروشگاه برای استفاده از رمز ریال تعیین شدند.

انتهای پیام/

 

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما