جزئیات عرضه خودرو در بورس کالا بررسی شد

عرضه‌های پرمخاطب ولی ناشناس!

این روزها عرضه خودرو در بورس کالا سرعت گرفته؛ به‌طوری‌که تقریبا به طور میانگین هر ماه یکی از شرکت‌های خودرویی حداقل یکی از محصولات خود را در این بازار عرضه می‌کند.

عرضه‌های پرمخاطب ولی ناشناس!

به گزارش سرویس پول و سرمایه اقتصاد 100-مهشید خیزان: برای بررسی خودروهای عرضه شده در بورس کالا، مزایا و معایب، مشکلات موجود و همچنین پیشنهادات در این خصوص «اقتصاد 100» با خشایار دادمنش، کارشناس بورس کالا به گفت‌وگو نشسته که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:

 

لطفا بررسی خود را درخصوص خودروهای عرضه شده در بورس کالا بفرمایید.

عرضه خودرو در بورس کالا پیش از امسال هم رخ داده بود ولی هم پیوستگی و هم تنوع خودرو را نسبت به امسال نداشت؛ درواقع چندباری شرکت سایپا خودروی سراتو را عرضه کرد که تعداد آن هم خیلی کم بود. همچنین بعد از آن عرضه‌ای تا اردیبهشت امسال نداشتیم که گروه خودروسازی بهمن، وانت‌های کارا را پذیرش کرد. کم کم بعد از آن ایران خودرو وارد شد و دیگنیتی و فیدلیتی را عرضه کرد. همچنین بعد از آن شرکت‌های دیگر نیز به مرور وارد شدند.

 

عرضه خودرو در بورس کالا چه مزیت‌هایی نسبت به خرید خودرو در بازار سنتی دارد؟

به هرحال هر کالایی که وارد بورس کالا می‌شود، اولین مزیت آن شفافیت معاملات است. خریدار و فروشنده و قیمت‌گذاری نیز به صورت مشخص شده انجام می‌شود. ازطرفی عرضه و تقاضا مشخص می‌شود و از آنجایی که فروش به صورت عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد، قیمت هم به صورت تعادلی انجام شده و به این ترتیب بحث دلالی کاهش پیدا می‌کند.

از دیگر محاسن خرید خودرو از بورس کالا این است که فردی اگر یک پلاک ثبت شده خودرو داشته باشد، در قرعه‌کشی‌های خودرو نمی‌تواند شرکت کند اما همزمان می‌تواند تنها با داشتن یک کد معاملاتی بورس کالا، خودرو خریداری کند.

 

از معایب عرضه خودرو در بورس کالا توضیح دهید.

از آنجایی که این سیستم عرضه خودرو در بورس کالا یک فضای جدید است، هنوز همه خریداران و فروشنده‌ها با آن آشنا نیستند، همه کد دریافت نکرده‌اند، یا با شرایط بورس کالا آشنا نیستند. به نوعی همه این موارد معایب این سیستم محسوب می‌شود. بحث اعتمادسازی هنوز به طور کامل انجام نشده و برخی ترجیح می‌دهند خودرو را به صورت سنتی از نمایشگاه‌های خودرو یا بازار آزاد خریداری کنند. به هرحال به دلیل جدید بودن این سیستم، بورس کالا نیز باید زیرساخت‌های خود را ارتقا دهد و همچنین به دلیل درگیر شدن بیشتر کارگزاری‌ها با این موضوع و همچنین افزایش تعداد کدهای معاملاتی، باید سیستم‌ها و نیروها افزایش یابد.

 

ارزیابی خود را از خودروهای عرضه شده در این مدت بفرمایید.

با شروع اولین معاملات عرضه خودرو در بورس کالا، اولین خودرو وانت کارا بود که با قیمت پایه هم عرضه شد و حتی بخش عمده‌ای از خودروها هم در بخش مچینگ معامله شد. بهترین یا جذاب‌ترین عرضه خودرویی که تا به امروز در بورس کالا انجام شده، عرضه‌های فیدلیتی و دیگنیتی بوده که با قیمت پایه عرضه شدند و در بورس کالا روی آن‌ها رقابت صورت گرفت؛ البته به قیمت بازار نرسیدند ولی بالاتر از قیمت پایه معامله شدند.

اگر به عرضه‌ها دقیق‌تر نگاه کنیم، مدل‌ها و رنگ‌بندی روی رقابت تاثیر گذاشته است و بعد از این دو خودرو، عرضه هایما جالب‌توجه بود که روی قیمت پایه معامله شدند. سپس عرضه شاهین شرکت سایپا بود که رقابت خاصی نداشت. دوباره گروه بهمن خودروهای کارا را عرضه کرد که تقاضای زیادی نداشتند. اخیرا نیز عرضه کامیون در بورس کالا را داشتیم که رقابت خیلی کمی روی آن صورت گرفت ولی همه 35 کامیونی که عرضه شده بود به فروش رفت.

 

به عنوان سوال آخر، چه پیشنهاداتی درخصوص رونق گرفتن این بازار دارید؟

بحث اصلی هم این موضوع است که خودرویی که تا به امروز عرضه شده زیاد نبوده ولی به هرحال تداوم این موضوع خیلی اهمیت دارد و بیانگر این موضوع است که هم شرکت‌ها علاقه‌مند به عرضه خودروهایشان در بورس کالا هستند و هم تقاضا از سمت خریداران وجود دارد. اگر این روند ادامه‌دار باشد و هم عرضه از سمت فروشنده‌ها و هم خرید از سمت خریداران صورت بگیرد، قطعا بازار عرضه خودرو در بورس کالا یکی از جذاب‌ترین بازارها خواهد بود.

البته لازم به ذکر است که باید زیرساخت‌ها نیز از طرف بورس کالا فراهم شود تا زمانی که تعداد کدهای معاملاتی و البته تعداد خودروهای عرضه شده در بورس کالا افزایش یافت، با مشکل مواجه نشویم.

انتهای پیام/

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

برای جبران کسری بودجه دولت،کدام روش را مناسب تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما