بورس کالا: مردم با بورس آشتی کردند

اقتصاد۱۰۰- قائم مقام بورس کالا: هیچ جای دنیا خودرو در بورس عرضه نشده و بورس‌ها جای معاملات بیزینس تو بیزینس هستند و ما تا الان با مصرف کننده خرد و مردم در بورس مواجه نبودیم، اما به یک باره با مردم مواجه شدیم.

بورس کالا: مردم با بورس آشتی کردند

به گزارش اقتصاد۱۰۰ و به نقل از صداوسیما، شبکه دو سیما در برنامه صبحانه ایرانی با آقای جهرمی قائم مقام بورس کالا گفتگویی انجام داده است که به شرح ذیل می باشد.

سوال: عرضه خودرو در بورس کالا بر چه اساس و مبنایی است سابقه داشته یا نه؟ مشابه اش در جای دیگری دیدید که دارد انجام می‌شود یا خیر؟

جهرمی: برای سال ۹۶ زمانی که خودروی سراتا تولید می‌شد در گروه سایپا یک مقطع کوتاهی عرضه خودرو در بورس تجربه شد هدف اصلی ما آن موقع بحث تامین مالی خودروساز‌ها از فرایند‌های بازار سرمایه بود بعد دیگر خوب سال ۹۷ و مسائلی پیش افتاد یک بحثی در مورد خودرو در بورس پیگیری صورت نگرفت تقریبا بالغ بر یکسال و یکسال نیم گذشته مجدد بحث عرضه خودرو در بورس گا‌ها از طرف نمایندگان مجلس و از طرف بعضی از خودروساز‌ها مورد بررسی قرار گرفت جلسات کارشناسی منظمی برگزار شد و در نهایت با توجه به مصوباتی که شورای عالی بورس داشت تصمیم بر عرضه کالا بر بورس کالا گرفته شد.

سوال: هدف چی بود قرار بود چه اتفاقاتی بیفتد که خودرو در بورس عرضه می‌شود؟

جهرمی: ما الان زمانی که خودرو در فرایندی که دارد فروش می‌رود یک فرایند سایت خودروساز است و از آن سمت هم قرعه کشی خوب یک بحثی اومد که دسترسی عادلانه‌ای شاید وجود نداشته باشد که بتوانند مردم خودرویی را که می‌خواهند تهیه کنند از طرف دیگر بین قیمتی که دم کارخانه فروش می‌رفت و قیمتی که در بازار فروش می‌رفت یک اختلاف زیادی وجود داشت که خوب اصطلاحا بهش رانت می‌گفتند که رانت نصیب چه کسانی می‌شود گا‌ها شاید نصیب مردم می‌شود که بخواهند مصرف کنند گا‌ها نصیب خیلی‌ها می‌شوند خودرو رو بگیرند و به فروش برسانند برای این که خوب در کشور هم این چنین نبود که کسی افزایش قیمتی را به خودروساز اجازه بدهد یا سایر خودروساز‌ها نسبت به افزایش قیمت بخواهند اقدام کنند ما یک چند گانگی هم در کشور داریم یک خودرویی را شما در کشور نگاه می‌کنید از پارسال که آمده با یک قیمتی بسیار بالایی دارد معامله می‌شود هیچ کس باهاش کاری ندارد نه قرعه کشی ندارد خودش دارد با همان قیمت بالا می‌فروشد نه شورای رقابتی هست نه سازمان حمایتی است هیچ کس کاری ندارد، اما در مورد یکی از خودرو‌ها همه به آن‌ها دارند توجه دارند همه دارند رسیدگی می‌کنند زیر ذره بین هستند که در مورد این خودروساز چه اتفاقی دارد می‌افتد که این خودش نشان می‌دهد که سیاست گذاری خودرو در کشور یک سیاست گذاری واحدی نیست و گا‌ها بخشی است و یا ناظر به یک سری شرایط است که افراد داشتند در مورد خودرو‌ها تصمیم گیری شده خوب قرار شده بخشی از خودرو‌هایی که مشمول قیمت گذاری نبودند قبلا شورای رقابت هم در موردش نظر نداشت و شروع کنیم ببینیم فرایند چه گونه است هیچ جای دنیا خودرو در بورس عرضه نشده و بورس‌ها جای معاملات بیزینس تو بیزینس هستند و ما تا الان با مصرف کننده خرد و مردم در بورس مواجه نبودیم در این بخش از کالا‌ها تا قبل از این ما یک چیزی حدود ۵ هزار تا مشتری داشتیم که عمدتا صنایع بزرگ کشور بودند که از بورس خریداری می‌کنند، اما به یک باره با مردم مواجه شدیم که الان بیش از ۵۰۰ هزار نفر کد بورسی گرفتند، و دارند می‌آیند از این فرایند خودرو بخرند یک نکته دیگری بود همیشه بحث این بود که خودروساز‌ها به تعهداتشان عمل نمی‌کنند خودرو‌های مردم دیرتر تحویل می‌دهند جریمه‌ای که دارد به مردم پرداخت می‌شود جریمه ناچیزی است که گا‌ها هم نمی‌توانند بگیرند گا‌ها هم یک خودروی دیگه بیا جایش بگیر، خوب این جزو مواردی بود که ما در بورس می‌توانستیم حلش بکنیم که آقای خودروساز شما باید تضمین بدهید در ازای هر روز تاخیر این قدر جریمه شما دارید و ما آن رامستقیم از ضمانت نامه بانکی شما بر می‌داریم این خودش باعث شد که خودرو‌هایی که تا الان فروش رفته خیلی هایش زودتر از موعد تحویل بشود و اگر هم شکایتی بوده به فرایند خودش رسیدگی بشود پس یک خدمت دیگر این بود بحث دسترسی عادلانه بود و بحث این که قیمت کشف شود حالا این قیمتی که کشف می‌شود بگویند این قیمت بالایی است و بعضی از سیاست گذاران می‌گویند این قیمت، قیمت صحیحی نیست من به عنوان بورس کالا یک پلتفرم هستم که دارم نشان می‌دهم که چه قیمتی دارد این جا کشف می‌شود و آن سیاست گذار هست که باید با ابزار‌های خودش مثلا تعرفه واردات را کاهش بدهد، افزایش واردات داشته باشد یا در آن کالا افزایش عرضه و هر طریق دیگری می‌تواند به جز سیاست دستوری روی قیمت بتوانیم بازار را به تعادل برساند.

سوال: در جای دیگری این اتفاق عرضه خودرو در بورس انجام شده؟

جهرمی:خیر انجام نشده، ما متناسب کشور خودمان شرایطی را داریم، چون تقاضا خیلی زیاد است و حالا از آن طرف هم قیمت‌های خیلی نامناسبی که در فروش‌ها دارد ثبت می‌شود خود این به افزایش تقاضا دارد دامن می‌زند و با تقاضای خیلی زیادی ما مواجه هستیم و مکانیزم تخصیص دیگری در کشور الان وجود ندارد یا قرعه کشی است که عرض کردم که سایت خودروساز که الان مشاهده می‌کنید در قرعه کشی در فرایند قبلی باز شده بسته شده و اعتراضات هم نسبت بهش وجود دارد نسبت به شفاف بودن آن شرایط راه حل ما فعلا یک چیزی است که جایگزین این دو تامسیری که وجود دارد اگر کسی فرایند بهتری را از این فرایند ما را در موردش نقطه نظر دارد و پیشنهاد دارد می‌شود آن‌ها را می‌شود تست کرد و مورد بررسی قرار داد.

سوال: یک نکته‌ای دارد هر خودرویی یک قیمت تمام شده دارد که خودروساز موقع عرضه به بازار آن قیمت را روی به نوعی برچست می‌کند کشف قیمت خودرو در بورس یعنی چی؟

جهرمی: آن قیمت تمام شده‌ای که خودروساز دارد می‌فروشد حالا الان بعضی از خودروساز‌ها قیمت تمام شده شان با سودشان دقیقا لحاظ شده و دارند می‌گذارند در خودرو‌هایی که کلاس بالاتری قرار دارند عمده خودرو‌هایی که ایرانخودرو دارند تقریبا در یک سال ونیم دو سال گذشته تغییر قیمت و تعدیل قیمتی هم نداشتند و آن قیمت پایه‌ای که دارند می‌گذارند لزوما همه هزینه هایشان را لزوما کاور نکرده حالا بحث ما نیست، ما یک عرضه‌ای داریم که خودروساز می‌گوید من خودرومو به این قیمت دارم عرضه می‌کنم تا الان هم هر چه قدر فروخته شده به جز یک هفته قیمت‌هایی بوده که بر اساس مصوبات سازمان حمایت یا تنظیم بازار رو روال‌های قبلی فروش باید براساس آن می‌فروخته لذا خودروساز دیگر دخل و تصرفی روی قیمت پایه ندارد همان را عرضه کرده، اما اینکه بگوییم شاید عرضه‌ای که انجام می‌شود عرضه کمتر از تقاضاست و شما دارید یک قیمتی را کشف می‌کنید و این بخواهیم به این ایراد بگیریم همان طوری که عرض کردم تو همین چندتا عرضه‌ای که شده ما تقریبا ۵۰ هزار خودرویی که عرضه شده تو بورس کالا نسبت به ۸۰۰ هزارتایی که در کشور دارید تولید می‌شود خیلی کم است.

سوال: سودی که نصیب خودروساز‌ها کرده چه قدر بوده؟

جهرمی: این ۵۰ هزارتا تقریبا ۲۸ هزار میلیارد تومان ارزش معاملاتش بوده و خودروساز ۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان نسبت به قیمت‌هایی که مصوب بوده برایش بالاتر فروخته است از این ۹۳۰۰ تا تقرییا ۶۸۰۰ میلیارد تومانش سهم گروه ایرانخودرو است و بقیه اش سهم سایر شرکت‌ها، این نکته را هم عرض کنم خدمت شما، شورای پول و اعتبار می‌خواسته تازه امسال ۵ هزار میلیارد به این شرکت‌ها وام بدهد که مصوب نکرده به خاطر مسائلی که در تورم داریم بحث سیستم‌های بانکی و غیره، ولی از این فرایند خودروساز الانش ۹ هزار میلیارد پول کسب کرده نکته این جاست آن دستگاه‌های که داردند نظارت می‌کنند بر فرایند‌های تولید و خودروسازی باید ببینند این پول برگردد به چرخه تولید این پول نرود به جا‌های دیگر هزینه شود این دوباره باید برگردد به چرخه مردم هم تقریبا در این فرایند ۷ هزار میلیارد تومان کمتر پول دادند نسبت به قیمت‌هایی که در بازار بوده و کمتر خریدند دولت هم ۸۴۰ میلیارد تومان مالیات ارزش افزوده بیشتری کسب کرده الان ما پیشنهاد ما این است که این بخشی که دارد می‌آید دولت می‌تواند در تعداد خودرو‌ها برود بالا و قطعا به چند هزار میلیارد تومان خواهد رسید از این بر گردد برای صنعت خودرو، حمل و نقل عمومی.

سوال: این شفافیت را مگر نباید بورس تامین کند؟

جهرمی: شفافیت چه چیزی را؟

سوال: این که این پول کجا می‌رود؟

جهرمی:نه، پول هر کدام ردیف دارد، پول دولت که می‌رود در ارزش افزوده و برای دولت است آن پولی هم که سهم خودروساز است باید به حساب خودروساز واریز کنند دوستان در مجلس طرحی داشتند تقریبا دو سه سالی هم طول کشید که هنوز نتوانستند مصوب کنند که این پول برگردد به یک صندوقی، جایی که قانون مصوب کند تا زمانی که قانونی وجود ندارد در این زمینه این پول مثل بقیه کالا‌ها می‌رود در اختیار خودروساز قرار می‌گیرد بعضی از دوستان مجلس اعلام میکنند که ما در بورس کالا موافقیم، ولی این مازاد باید برود جای دیگر این مازاد را می‌توانند ببرند قانون کنند اگر فکر می‌کنند باید قانون شود قیمت پایه تعادلی باید بزنیم برای خودروساز، الان می‌گویند قیمت یک پراید حدود ۳۰۰ میلیون تومان است شما دنا را دارید با ۱۹۰ تومان می‌فروشید این نشان میدهد که قیمت‌های ما قیمت‌های تعادلی نیست اگر ما یک قیمت تعادلی بگذاریم قطعا دیگر شاهد این رقابت‌های صد درصدی و صد خورده‌ای درصد نخواهیم بود تقاضا واقعی‌تر کاهش پیدا می‌کند و اگر دیگر در این فرایند رفت آن وقت دستگاه در مورد مازادش تصمیم میگیرد اینکه الان هیچ کس تصمیمی نگرفته و صرفا مخالفت می‌کنند جایگزین هم ارائه نمی‌شود حالا می‌گوییم پول که هست این پولی هست که می‌توانیم بگوییم از جیب دلال درآمده و یا از رانت اقتصاد کاهش پیدا کرده و تولید کننده‌ای که اگر دوباره تولید کند می‌شود ازش مالیات گرفت دوباره.

سوال: بورس کالا صرفا اجرا کننده یک سیاست اقتصادی که گذاشته شده ذینفع بودنش این است که یک درصدی از معاملات را که انجام می‌شود بردارد بنابراین خیلی برایش فرقی می‌کند که خودرو در بورس کالا باشد یا نباشد یعنی دنبال این موضوع است یا نه من می‌خواهم برسم به مخالفت‌های که صورت می‌گیرد در عرضه خودرو در بورس کالا.

جهرمی: چرا ما وارد این شدیم، خوب شد ما وارد این شدیم تا بقیه بیایند راجع چیزی که وظیفه دارند فکر کنند و تصمیم بگیرند مصوبه سران میگویند که آبان تمام شده بهمن تازه شورای رقابت یک نامه زده آن هم نزده مصوبه قبلی پابرجاست یا خیر.

سوال: چرا شورای رقابت مخالف است؟

جهرمی: مصوبه سران تمام شده این‌ها مصوبه‌ای جدیدی ندارند اتفاقا سوال من از شورا این است که اگر دوستان خیلی دغدغه بازار را دارند فردای روزی که مصوبه سران تمام شد باید دستورالعمل آماده‌ای می‌داشتند و آن را ابلاغ می‌کردند به همه دوستان نشستند ویکی دارد یک کاری را انجام میدهد که بر اساس قوانین و مقررات است والان می‌آید یک نامه‌ای می‌زند که بازار سرمایه را بهم می‌ریزد و هم فرایند فعلی مردم هفته گذشته یک سری سوال می‌کردند که چرا با این قیمت‌ها می‌خواهید بخرید می‌گفتند ما اطمینان نداریم هفته بعد هم با این قیمت عرضه شود شاید شورای رقابت جلویش را گرفت پس این آخرین شانس ماست که خودرو بخریم تصمیماتی که دارد گرفته می‌شود در بخشی از حاکمیت بدون در نظر گرفتن تاثیر‌هایی که روی سایر بازار‌ها می‌گذارد، مردم که می‌آیند یک جا سرمایه گذاری می‌کنند مثلا بازار اوراق بهادار اطمینان می‌کنند به یک سری سیاست‌هایی که دارند مشاهده می‌کنند سهام یکی از این شرکت‌های خودروساز از برج ۴ تا الان ۷۵ درصد در این بازار خراب رشد داشته دولت می‌خواهد چند روز دیگر این خودروسازی را واگذار کند سهم دولت هم رشد کرده سهام عدالتی هم آنجا داشته رشد کرده یک نفری یک نامه‌ای می‌زند نامه‌ای که پشتوانه قانونی اش هم مشخص نیست یا دستگاه دیگری دارد مخالفت می‌کند.

سوال: سازمان بازرسی کل کشور چرا ورود کرده و دارد مخالفت می‌کند با عرضه خودرو در بورس کالا؟

جهرمی:سازمان بازرسی کل کشور بحثش این است که شورای رقابت اگر این را انحصاری می‌دانسته باید ورود می‌کرده خوب ما الان طبق قوانین بورس کالا شورای عالی بورس این را انجام دادیم خلاف قانونی مرتکب نشدیم دوستان بعضامی گویند که بازار انحصاری است و نمی‌توانسته در بورس عرضه بشود این دلیل درستی نیست، چون خیلی از کالا‌هایی که خود شورای رقابت انحصاری تشخیص داده در بورس عرضه شده ما چندنوع مخالف داریم در مورد این عرضه خودرو در بورس کالا یک بخش خوب طبیعتا نمایشگاه دار‌ها که اگر این فرایند ادامه پیدا کند و مردم بتوانند راحت‌تر خوردو بخرند درخواست شان به نمایشگاه دار‌ها کاهش پیدا خواهد در نتیجه قیمت بازار هم متعادل‌تر می‌شود، چون مجبورند به قیمت‌های پایین‌تر خودرو‌هایی که در اختیارشان هست را بفروشند یک بخش شاید بعضی از نمایندگی‌هایی کسانی که در قرعه کشی‌ها دسترسی خاصی داشتند و می‌توانستند خودرو‌ها را بگیرند بخشی از افرادی هم دارند مخالف می‌کنند یا صاحبان امضا‌های طلایی چیزی بودند یا کسانی که، ببینید خیلی جالب است ما می‌گوییم همه مردم بیاینددر قرعه کشی بخرند، ولی بخشی از دستگاه‌ها برای کارکنانشان و یا موارددیگری خارج از قرعه کشی رفتند گرفتند خودرو.

سوال: اسم که نمی‌توانیم بیاورید؟

جهرمی:خیر، چون آقای رئیس جمهور دستور بررسی دادند دستگاه‌ها می‌توانند بررسی کنند حتی به آن‌ها پیشنهاد داد که شماره ملی اشخاص حقیقی که در این مدت خارج از فرایند قرعه کشی خودرو دریافت کردند منتشر شود تا ببینیم چه کسانی بودند همه می‌گویند که ما در قرعه کشی ثبت نام کردیم و برنده نشدیم و این ابهام بین افراد وجود دارد و ما چرا باید به این ابهام ادامه بدهیم خوب باید شفاف سازی شود که شما به این دلیل برنده شدی و به این دلیل برنده نشدی.

سوال: این کشف قیمتی که در بورس کالا دارد اتفاق می‌افتد حالا قیمت تمام شده خودرو که هست که من نمی‌توانم قبول کنم، چون یک جنسی است دیگر یک قیمتی برایش تعیین می‌کنند این که حالا یک جوری شود یکی بگوید من میخواهیم دیگری بگوید من می‌خواهم و قیمت همین طور برود بالا نمی‌دانم که در موردش چی باید گفت و چطور باید قبولش کرد چند ماهه دارید خودرو عرضه می‌کنید در بورس کالا چند ماه است؟

جهرمی: ما برج ۲ یک عدد عرضه داشتیم بعدش برج ۶ شروع شده در دو ماه گذشته روند رو به افزایش داشته است.

سوال: هدف این بوده بازار خودرو بازار آزاد را متعادل بکند این اتفاق افتاده یا خیر ما چطور شاهدیم پس که همزمان دارد خودرو در بورس کالا عرضه می‌شودهمچنان هم قیمت در بازار دارد افزایش پیدا می‌کند و آن فاصله با قیمت پایه باز هم زیادتر می‌شود.

جهرمی:نکته‌ای که عرض کنم اگر یک گزارشی که ما بررسی کردیم دوستان شما هم می‌توانند بررسی کنند اتفاقا خودرو‌هایی که در بورس کالا نبودند افزایش قیمت بیشتری در بازار آزاد داشتند نکته این است که متولی بازار آزاد در کشور چه کسی هست و با آن بازار برخورد کند.

سوال: متولی احتمالا ندارد عرضه و تقاضا است که تعیین می‌کند؟

جهرمی: ما قرار نیست که بگوییم قیمت بازار آزار قیمت درستی است ما بحث مان این بود که ما در این پلتفرم داریم این معامله را انجام می‌دهیم کشف قیمت دارد صورت میگیرد اگر سیاست گذار می‌گوید که قیمت من درست نیست با سایر ابزار‌ها این را متعادل کند طبیعتا اگر این متعادل شود قیمت بازار آزاد را هم متعادل می‌کند این که آن متعادل بشود ما خوردیم به این نوسان ارزی شاید اگر نوسانات ارزی اتفاق نمی‌افتاد برنامه عرضه منظم خودروساز‌ها و اطمینان از این که تداوم عرضه داریم و در بازار می‌توانیم داشته باشیم کم کم این می‌توانست تاثیر خودش را بگذارد ما تقریباخودرو‌های پر تیراژ را دو ماه است داریم عرضه می‌کنیم وهنوز خیلی زود است که در موردش صحبت کنیم.

سوال: یکی از این خودرو‌ها را مثال بزنید قیمتی که خودروساز می‌گذارد روی آن ماشین چه قدر است و دربورس کالا بالاترین قیمتی که عرضه شد چه قدر بوده؟

جهرمی: من فکر می‌کنم دنا ۱۹۰ تومان پایه خودروساز بود و قیمت تمام شده بورس و با همه هزینه‌ها ۴۳۰ تومان بود.

سوال: خیلی زیاد است یعنی بیشتر از دوبرابر قیمت خودروساز در بورس کالا این عرضه شده.

جهرمی: اگر این ۱۹۰ زیاد است و باید تعدیل شود من مدافع خودروساز نیستم اینجا، ولی هزینه‌های تولیدش مثلا مس، آلومینیوم را دارد از بورس می‌خرد این‌ها هر هفته دارد تغییر می‌کند.

سوال: ببخشید از این کلمه استفاده می‌کنم عرضه خودرو در بورس کالا به نظرتان یک جور فریب دادن مردم نیست واقعا در بورس کالا به مصرف کننده سودی رسیده یا خیر؟

جهرمی: نه، دو تا کوتاه مدت و بلند مدت عرض می‌کنم کوتاه مدت همین‌هایی هستندکه دارند زیر قیمت بازار بالاخره صد تومان دویست تومان زیر قیمت بازار خریدند این می‌شود حدود ۷ هزار میلیارد تومان، اما توی بلند مدت فقط مصرف کننده سود می‌کند، چون ما راهی جز افزایش عرضه نداریم خودروساز اگر این فرایندی که دارد می‌رود نقدینگی تزریق می‌شود برنامه تولیدش را بتواند محقق کند امسال الان ۳۰ درصد نسبت به پارسال افزایش داشتیم اگر ما افزایش تولید داشته باشیم قطعا در بلند مدت مصرف کننده منتفع این بازار خواهد شد و دوباره بر میگردد به همان زمانی که خودروساز دنبال مردم خواهد آمد که من اعتباری و چکی به شما می‌فروشم که بتوانید خودرویتان را دریافت بکنید

سوال: خودروی وارداتی چه شد قرار بود آخر دی ماه در بورس کالا عرضه شود البته اولین واردات خیلی هم نبود ۲۲ تا بود.

جهرمی: یکی اینکه تعداد خودرو‌ها برای عرضه باید تعداد مناسبی باشد دوم اینکه یک ریسکی وجود دارد ممکن است ما الان این خودرو‌ها را عرضه کنیم، ولی در آن زمان تحویل تاخیری صورت بگیرد و خودرو‌ها وارد کشور نشود درست است ما به عنوان بورس این تاخیر را پرداخت خواهیم کرد، اما اگر که مردم خودرو بخواهند و خودرو نباشد نسبت به تصمیماتی که گرفته شده خوش بین نخواهند بود.

سوال: یعنی سیاست گذاری این بوده که خودرو ثبت سفارش شده هنوز وارد نشده عرضه و فروشش در بورس کالا اتفاق بیفتد، اما بورس کالا با این اتفاق موافق نیست؟

جهرمی: بله ما موافق نیستیم و پیشنهادمان این است که قبض انبارصورت بگیرد یا اطمینان حاصل کنیم که خودرو در اختیار عرضه کننده هست که بخواهددر داخل کشور تحویل شود و برای مردم مشکلی ایجاد نشود و پس از آن نسبت به عرضه خودرو‌ها اقدام خواهیم کرد که الان دوستان خیلی هم دارند تلاش می‌کنند در وزارت صمت دستگاه‌های ذیربط که اگر به این هماهنگی برسیم قطعا اعلام خواهیم کرد.

سوال: چه قدر دلال بازی ممکن است که در مسیر عرضه خودرو در بورس کالا اتفاق بیفتد؟

جهرمی: مثل هر بازاری ممکن است این اتفاق بیفتد، ولی ما سعی کردیم کم کنیم.

سوال: یعنی اینجا هم نمی‌توانیم مطمئن باشیم که مصرف کننده واقعی خرید می‌کند؟

جهرمی: نه واقعا نمی‌توانیم در هیچ سیستمی نمی‌شود این را صد درصد گفت، اما ما این جا سعی کردیم که پول از حساب وکالتی شما برداشته شود کد بورسی که دارد شما احراز هویت می‌شوید، ولی ممکن است کسانی بروند کد بورسی شان را در اختیار دیگران قرار دهند و اتفاقاتی از این دست، ولی ریسکش یک مقداری رفته بالاتر نسبت به قبل که هیچ هزینه‌ای نداشت و من راحت می‌توانستم این کار را انجام بدهم یک نکته کوچکی را عرض کنم بخشی از این که عرضه خودرو الان کم است ۵۰ درصد باید به طرح جوانی جمعیت اختصاص پیدا کند، ۲۰ درصد برای طرح اسقاط برود، ۳۰ درصد خودرو می‌ماند که باید به مردم عرضه شود لذا ما اگر کلا داریم راجب این بازار صحبت می‌کنیم یک بخش‌هایی از آن قانونا گرفته شده که عرضه شود الان دارد در مورد خرید و فروش کارت ملی مادران صحبت می‌شود که برای همین طرح جوانی جمعیت استفاده می‌شود به نظرم ما اگر سیاستگذاری هایمان در این بخش‌ها هم اصلاح شود خیلی زودتر به بازار خودرو کمک می‌کند اگر قراراست به خانواده‌ای خودرو داده شود راه‌های دیگری هم بگذاریم کنار این پیشنهاد و از طریق آن برای تخصیص خودرو به مادران اقدام کنیم وقیمت خودرو در بازار را بتوانیم افزایش دهیم که قیمت‌ها شکته شود و تعادل قیمت در بازار ایجاد شود.

سوال: شما به عنوان قائم مقام بورس کالا می‌توانید مطمئن باشید که عرضه خودرو در بورس کالا تا کی ادامه خواهد داشت؟

جهرمی: ما هر زمانی اطلاعیه‌ای عرضه‌ای را اعلام کنیم مردم مطمئن باشند که آن عرضه انجام می‌شود و بنایمان هم بر این است که صادقانه هر زمانی که مطمئن شدیم که خودرو عرضه می‌شود و دستگاهی از جای دیگر نمی‌آید بگوید که کنسلش کن یا اختلافات دیگر ایجاد شود آن عرضه‌ها را انجام بدهیم الان هم ما با خودروساز‌ها در روز پنج شنبه صحبت کردیم انشالا بتوانند برنامه عرضه منظمی را اعلام کنند تا برای این هفته و یا هفته آینده انشالا عرضه خواهیم داشت نکته این جاست که دستگاه‌هایی که باید تصمیم بگیرند ببینید ما داریم در مورد یک بازار صحبت می‌کنیم بازار زنده است هر روز واکنش نشان می‌دهد نمی‌شود که یک دستگاه بنشیند و بگوید که من چند ماه است دارم کار می‌کنم و دستور العمل بنویسم ویا یک دستور العمل من بیاید بیرون و وقتی که یک چیزی جسته و گریخته یک چیزی اش می‌آید بیرون و صحبت می‌شود اتفاقا این دوباره ذهن مردم را خراب می‌کند لذا من خواهشم از دوستان این است که هر کسی که مسئول این بازار است و قرار است راجبش تصمیم گیری کند یک با سرعت و هر دستورالعملی که قرار است نوشته شود ویا هر هماهنگی که قرار است انجام شود به گونه‌ای باشد که منافع همه دیده شود یعنی مردم، سهامداران، خودروسازان و سایر کسانی که ذینفع این بازار هستند نمی‌شود من فقط بخش خودم را نگاه کنم و یک نامه‌ای بزنم و کاری به بقیه بازار نداشته باشیم اتفاقاتی که چند روز پیش در بازار سرمایه افتاد نشان داد که حاکمیت باید در حوزه‌ای که مردم خصوصا ذینفع هستند ورود دارند بخواهد تصمیم گیری کند اول از هر چیزی باید منافع این‌ها را در نظر بگیرد.

انتهای پیام
منبع : خبرگزاری صدا و سیما
کیف پول من

خرید ارز دیجیتال
به ساده‌ترین روش ممکن!

✅ خرید ساده و راحت
✅ صرافی معتبر کیف پول من
✅ ثبت نام سریع با شماره موبایل
✅ احراز هویت آنی با کد ملی و تاریخ تولد
✅ واریز لحظه‌ای به کیف پول شخصی شما

آیا دلار دیجیتال (تتر) گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری است؟

استفاده از ویجت خرید ارز دیجیتال به منزله پذیرفتن قوانین و مقررات صرافی کیف پول من است.



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما