صف آرایی بانک‌های دولتی در برابر پنجره ملی خدمات دولت هوشمند/ هیچ کدام از بانک های دولتی به تکلیف قانونی خود عمل نکردند

طبق قانون بودجه 1401 تمامی بانک های دولتی باید خدمات بانکداری الکترونیک خود را از طریق اتصال به پنجره خدمات دولت هوشمند ارایه کنند؛ با وجود پایان مهلت متصل شدن به این پنجره تاکنون هیچ یک از بانک های دولتی به این پنجره متصل نشده اند.

صف آرایی بانک‌های دولتی در برابر پنجره ملی خدمات دولت هوشمند/ هیچ کدام از بانک های دولتی به تکلیف قانونی خود عمل نکردند

به گزارش سرویس پول و سرمایه اقتصاد 100- سعید قلیچ: براساس تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۱، همه دستگاه های دولتی مکلف هستند تا برای تحقق دولت الکترونیک و یکپارچه سازی سامانه ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند با آدرس my.gov.ir متصل شوند. این درگاه امکانات سایر نهاد‌ها را در زیر مجموعه خود قرار داده و تعدد سامانه‌ها برای انجام خدمات غیر حضوری را کاهش می‌دهد. اتصال تمامی دستگاه ها و بانک های دولتی به پنجره واحد دولتی الکترونیکی با هدف تسهیل شرایط و حذف کاغذ بازی‌های اداری تبدیل به یک تکلیف قانونی برای بخش های مختلف شده است.

براساس همین قانون تمامی بانک های دولتی باید خدمات بانکداری الکترونیک خود را از طریق اتصال به این پنجره هم ارایه کنند. اما بررسی ها نشان دهنده مقاومت و صف آرایی بانک ها در مقابل اجرای این قانون است. با وجود اتمام مهلت متصل شدن دستگاه های دولتی و بانک ها به پنجره  خدمات دولت هوشمند، وزیر ارتباطات در یکی از آخرین اظهار نظرهای خود اعلام کرده است که به غیر از بانک مرکزی تاکنون هیچ یک از بانک های دولتی به این پنجره متصل نشده اند.

25 مهرماه بود که عیسی زارع‌پور، وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار پیامی از طریق کانال خود از متصل نشدن شبکه بانکی کشور به غیر از بانک مرکزی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند گله کرد و تاکید کرد براساس قانون بودجه امسال کلیه بانک‌های دولتی باید خدمات بانکداری الکترونیکی خود را از طریق پنجره ملی خدمات هوشمند دولت ارائه دهند، اما هیچ‌کدام ازبانک‌ها به‌جز بانک مرکزی به تکلیف قانونی خود عمل نکرده‌اند. براساس صحبت های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم؛ بانک‌های خصوصی هیچ الزامی به اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ندارند و طبق قانون فقط بانک های  دولتی باید به این پنجره برای خدمات رسانی متصل شوند.

کارشناسان حوزه بانکداری الکترونیک معتقدند که دو احتمال برای عدم اتصال بانک های دولتی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند وجود دارد؛ اول اینکه بانک ها نتوانسته اند زیرساخت های خود را برای اتصال به این پنجره واحد آماده کنند و دیگر اینکه بانک های دولتی نمی خواهند انحصار سرویس های خود را از دست بدهند و به همین دلیل است که به این پنجره واحد متصل نمی شوند. آنچه مشخص است عدم تمکین بانک های دولتی برای انجام تکالیف قانونی پیش بینی شده در بودجه سال جاری است.

کارشناسان اقتصادی می گویند خدمات بانک مرکزی از جمله مواردی است که با اتصال به پنجره می توان از آن بسیار بهره برد و اتصال بانک مرکزی به این پنجره خیلی حائز اهمیت است. با اتصال بانک به پنجره هر فردی می تواند وضعیت خود را مشاهده کند، تعهدات و ضمانت ها به نمایش گذاشته می شود، همچنین بانک مرکزی می تواند بررسی وضعیت مشتری و اعتبارسنجی را از این پنجره پیش ببرد. با اتصال به این پنجره شفافیت معنا پیدا خواهد کرد.

براساس این گزارش، پایان شهریورماه آخرین مهلت دستگاه ها برای اتصال کامل به پنجره واحد دولت الکترونیک بود. همان زمان معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که اگر چه طبق قانون، مهلت اتصال دستگاه ها به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت به پایان رسیده، اما همچنان دستگاه ها ملزم هستند به این پنجره بپیوندند و از طرف دیگر، اتصال دستگاه های متصل شده هم باید صد درصدی شود. با این حال طبق صحبت های وزیر ارتباطات در صورت عدم همکاری دستگاه ها برخورد لازم از سوی نهاد‌های نظارتی همچون دیوان محاسبات صورت خواهد گرفت.

1نتهای پیام/

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما