اختصاصی اقتصاد 100؛

کاهش جذابیت بازارسرمایه با یک تصمیم اشتباه/ نرخ بهره؛ عاملی مهم در سرمایه گذاری

افزایش نرخ بهره می تواند جذابیت بازارسرمایه را کاهش دهد و کاهنده ارزش فعلی سودهای آتی شرکت ها و به تبع آن، کاهنده ارزشگذاری شرکت ها است.

کاهش جذابیت بازارسرمایه با یک تصمیم اشتباه/ نرخ بهره؛ عاملی مهم در سرمایه گذاری

به گزارش سرویس پول و سرمایه اقتصاد 100- مژده ابراهیمی: ندا کریمی – کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با اقتصاد 100 گفت: نرخ بهره یکی از مهم ترین پارامترها و عوامل در تصمیم گیری فعالان اقتصادی کشور است. همچنین نرخ بهره رسمی برای قریب به ۵ سال حدود ۱۵ درصد و تسهیلات ۱۸ درصد که عملا همواره نرخ در دسترس بیشتر و بالاتر بوده و نرخ اسمی آن در معادلات و تصمیمات بی اثر بوده است؛ با این حال نرخ بهره در دسترس در ماه‌های اخیر از طریق اوراق گام به حدود ۳۰ درصد رسیده است.

وی افزود: افزایش نرخ بهره فوق هزینه مالی شرکت ها را به شدت افزایش خواهد داد که کاهنده سود شرکت ها است؛ از سوی دیگر نرخ بهره پارامتر اساسی در تصمیم گیری های سرمایه گذاری بین بازارسرمایه و بازار بدهی است.

این فعال بازارسرمایه بیان کرد: افزایش نرخ بهره می تواند جذابیت بازار بورس را کاهش دهد و کاهنده ارزش فعلی سودهای اتی شرکت ها و به تبع آن کاهنده ارزشگذاری شرکت ها است.

کریمی اظهار داشت: شایان ذکر است که پی به ای شرکت ها رابطه عکس با نرخ بهره دارد و افزایش نرخ بهره در مجموع کاهنده نسبی ارزش بازار است؛ از سوی دیگر، در گروه بانکی نیز افزایش نرخ بهره سبب افزایش هزینه سود سپرده ها می شود؛ اما افزایش سود تسهیلات با آن سرعت افزایش نمی یابد و در نتیجه انتظار می‌رود که سود بانک ها در شرایط افزایش نرخ بهره کاهش داشته باشد، اما در شرایط رشد تورم و رشد قیمت ارز، نرخ رشد سود بر نرخ بهره غالب است؛ از این رو افزایش نرخ بهره در صورتی که نتواند از طریق سیاست های پولی ترمز تورم و رشد دلار را بکشد، اثر چندانی بر بازار نخواهد داشت.

به گفته وی؛ افزایش نرخ بهره بانک مرکزی از طریق اوراق ۲۳ درصدی در حالی است که نرخ در دسترس برای سپرده های کلان در بانک ها بالاتر و برای سپرده های خرد از طریق صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت و  اوراق اخزا و گام است؛ بنابراین افزایش رسمی افزایش نرخ بهره تاثیر واقعی بر بازار نخواهد داشت و به نظر می رسد رسیدن نرخ رسمی به نرخ در دسترس بازار است.

 



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما