یک کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد

وزرای اقتصاد با اقتصاد کشور چه کردند؟/ انتظار شرایط ناخوش در آینده

اقتصاد ایران قطعا به برجام گره خورده؛ برجامی که اگر اتفاق نیفتد، با یک اقتصاد محدود و شرایط خاص پیش‌بینی کنیم و سرمایه‌گذاری خارجی باید داخل ایران بیاید؛ همچنین این وصل شدن به شرایط جهانی فقط می‌تواند حال اقتصاد ما را بهبود ببخشد و وزیران مختلفی که وارد کابینه می‌شوند، فقط شرایط را به عقب می‌اندازند و موضوعی را تغییر نخواهند داد.

 وزرای اقتصاد با اقتصاد کشور چه کردند؟/ انتظار شرایط  ناخوش در آینده

به گزارش سرویس پول و سرمایه اقتصاد 100- مژده ابراهیمی؛ علی عصاری – کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با اقتصاد 100 گفت: نرخ بهره کلا در اقتصاد به عنوان ابزاری برای کنترل تورم عنوان می‌شود؛ در ایران هم وقتی نرخ بهره بالا می‌رود، در حال کنترل تورم و دیگر بازارها هستند.

وی افزود: درمورد تاثیر نرخ بهره روی بازار، چه این باور درست یا غلط باشد؛ ما همواره تاثیر مستقیم نرخ بهره را بر شاخص کل بورس به صورت عملی دیدیم؛ یعنی اگر شاخص بورس را با نرخ بهره در یک چارت قرار بدهیم، با این دید که زمان‌هایی که نرخ بهره در پایین‌ترین مقدار خود است، شاخص بورس در بالاترین مکان قرار دارد و این یک شرایطی را ایجاد می‌کند که باور کلیه سهامداران بر این باشد زمانی که نرخ بهره بالا می‌رود، باعث خروج سرمایه از بازار می‌شود؛ در هر صورت نرخ بهره برای بازار به صورت عملی و تئوری یک سیگنال منفی تلقی می‌شود و در بازار سرمایه آن را به عنوان یک شاخص منفی می‌بینند و زمان‌هایی که نرخ بهره افزایش پیدا می‌کند، خروج پول از بازار را شاهد هستیم.

این فعال بازارسرمایه تصریح کرد: درخصوص تورم پیش‌رو، اتفاقی که در حال حاضر افتاده، قیمت دلار به مرز روانی 40 هزار تومان و سکه هم به مرز روانی 20 میلیون تومان رسیده است؛ این‌ها اعدادی هستند که ذهن ناخودآگاه به آن واکنش نشان می‌دهد و اتفاقی که در دوره‌های قبلی ریاست‌جمهوری می‌افتد، از این قرار بود که معمولا چهار ساله اول دولت‌ها سعی در کنترل نرخ ارز و درواقع سرکوب می‌کردند، بعد از آن شاهد جهش‌های آنچنانی بودیم، اما در دولت جدید این اتفاق نیفتاد و حدودا 20 درصد ارز رشد کرده، این افزایش تورم نگرانی را در اقتصاددان‌ها یا افرادی که به صورت سنتی بازارها را دنبال می‌کنند، ایجاد شده که ممکن است این روال علاوه بر حرکت سریع و متداول، جهش را در دوره دوم هم داشته باشیم.

به گفته وی؛ تلاش دولت در این است که یک توازن و تعادلی را بین بازارها ایجاد کند؛ به عنوان مثال وقتی نرخ ارز رشد می‌کند، شاهد حرکت در بازار سرمایه هستیم و بورس رشدهای 40 تا 50 هزارتایی را می‌بیند و مجدد دو روز بعد منفی می‌شود؛ این نشان از این دارد که رشد هم‌زمان بازارها سعی در متعادل نگه داشتن این بازارها است؛ یعنی بازارسرمایه را به عنوان یک ابزار برای جذب نقدینگی و جلوگیری از رشد دیگر بازارها می‌گیرند. مثلا رشد دلار وقتی حرکت زیادی را شروع می‌کند، بازارسرمایه برای جذب نقدینگی سبزپوش می‌شود.

عصاری عنوان کرد: معمولا در سیاست‌های دولت‌های قبل این‌گونه بود که در چهار سال دوم حرکت‌های شدیدی را در بازارسرمایه می‌دیدیم. زمان‌هایی که دلار رشد کرده و به ثبات رسیده و بعد از آن بورس حرکت می‌کند و متاسفانه بازار سهام یک رویکردی را دارد که بعد از یک گپ با رشد دلار شروع به حرکت می‌کند و بالعکس در زمان ریزش‌ها پیش‌دستی می‌کند و زودتر از دلار ریزش می‌کند.

این کارشناس بازارسرمایه در ادامه افزود: درمجموع می‌توان گفت همه بازارها را اگر به عنوان ظروف‌های مرتبط درنظر بگیریم که باید به تعادل برسند و بعد از این‌که دلار رشد کرد، این اتفاق در مابقی بازارها رخ می دهد که بیشترین آن را می‌توانیم به بازار خودرو اشاره کنیم و کم ترین آن به بازارسرمایه که این روزها در حال جبران عقب‌افتادگی خود است؛ البته این که تا کجا ادامه دارد را باید در بازار طلا و ارز جست‌وجو کرد.

عصاری در خصوص عملکرد وزیر اقتصاد گفت: باید یک واقعیتی را پذیرفت که اقتصاد ما احتیاج به یک به‌روزرسانی کلی دارد. ما یک اقتصاد محدودی داریم که سال‌ها با یک کسری بودجه روبه‌رو بوده و اگر وزیری هم کاری انجام دهد، فقط شرایط را به تعویق انداخته است؛ یعنی اگر وزیری کارکردش خوب باشد، به این معنی نیست که وضع اقتصاد خوب است؛ به این معنی است که آن را به تعویق انداخته است.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم راهکاری برای اقتصاد داشته باشیم، اقتصاد باید از حالت بسته بودن بیرون بیاید و باید این واقعیت را قبول کرد که اقتصاد ما هم مانند دیگر بازارها باید به اقتصاد جهانی وصل شود؛ همچین اگر این اتفاق رخ ندهد، فقط شرایط را به عقب می‌اندازیم و در دولت‌های بعدی شاهد شرایط خیلی بد خواهیم بود.

این مدیر خوشنام در نهایت گفت: اقتصاد ما قطعا به برجام گره خورده، برجامی که اگر اتفاق نیفتد، با یک اقتصاد محدود و شرایط خاص پیش‌بینی کنیم و سرمایه‌گذاری خارجی باید داخل ایران بیاید؛ همچنین این وصل شدن به شرایط جهانی فقط می‌تواند حال اقتصاد ما را بهبود ببخشد و وزیران مختلفی که وارد کابینه می‌شوند، فقط شرایط را به عقب می‌اندازند و موضوعی را تغییر نخواهند داد.

انتهای پیام/

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

برای جبران کسری بودجه دولت،کدام روش را مناسب تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما