ایجاد بانک های آفشور در مناطق آزاد به کجا رسید؟

هزارتوی سرمایه گذاری و هویت سنجی در بانک های فراساحلی

موضوع تاسیس بانک فراساحلی در مناطق آزاد مساله جدیدی نیست. سال هاست که مسئولان مناطق آزاد به دنبال اخذ مجوزهای لازم برای راه اندازی آن هستند، تلاش هایی که همچنان بدون نتیجه باقی مانده است.

هزارتوی سرمایه گذاری و هویت سنجی در بانک های فراساحلی

به گزارش خبرنگار گروه بانک بیمه و بورس اقتصاد 100یکی از مهم‌ترین موضوعات در مناطق آزاد که سرمایه گذاران را ترغیب به سرمایه‌گذاری در این مناطق می کند، تسهیل در خدمات پولی و بانکی است و در قانون هم به صراحت به آن اشاره شده است. در ماده (۱۸) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد به تاسیس بانک آف شور و بانک فرامرزی اشاره شده است. موضوع تاسیس بانک فراساحلی  در مناطق آزاد مساله جدیدی نیست. سال هاست که مسئولان مناطق آزاد به دنبال اخذ مجوزهای لازم برای راه اندازی آن هستند، تلاش هایی که همچنان بدون نتیجه باقی مانده است.

دی ماه سال گذشته، افشار فتح الهی، رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم نیز از مذاکره با دو گروه سرمایه گذار جهت راه اندازی بانک فراساحلی  در قشم خبر داد. خردادماه امسال هم سعید محمد، دبیر وقت شورایعالی مناطق آزاد در گفتگو با فارس، از موافقت بانک مرکزی با تاسیس بانک فراساحلی (آفشور) در این مناطق خبر داد. در این میان کارشناسان اقتصادی معتقدند؛ با فعالیت نخستین بانک فراساحلی به عنوان نخستین بانک خارجی در مناطق آزاد، زمینه حضور بانک های خارجی در اقتصاد کشور و عملیاتی شدن مراودات بانک های داخلی با خارجی فراهم می شود.

چه کسانی متقاضی تاسیس بانک فراساحلی هستند؟

پیش از این پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در گزارشی اعلام کرده بود که مدت هاست این دبیرخانه پیگیر موضوع تاسیس بانک آفشور در مناطق آزاد است، اقدامات خوبی انجام شده، جلساتی با بانک مرکزی برگزار شده است. طبق آخرین صحبت های دبیر پیشین شورایعالی مناطق آزاد کشور، طی مکاتبات رسمی با بانک مرکزی، درخواست معرفی سهامداران بانک فراساحلی  برای هویت سنجی نیز داده شده است. بر این اساس پکیج مناسبی از سهامداران داخلی و خارجی درخصوص بانک فراساحلی  آماده شده که قرار است به بانک مرکزی ارسال و طبق قانون بانک آفشور با نظارت بانک مرکزی راه‌اندازی خواهد شد‌‌.

براساس صحبت های مسئولان مناطق آزاد کشور، عمده متقاضیان برای سرمایه گذاری برای راه اندازی بانک فراساحلی  عمدتا ایرانیان مقیم خارج از کشور هستند. البته گروه های دیگری نیز متقاضی تاسیس بانک فراساحلی  هستند که شریک خارجی دارند. مدت هاست که در خبرهای مربوط به مناطق آزاد شنیده می شود که متقاضی برای تاسیس بانک فراساحلی  در مناطق آزاد ایران زیاد است، فراهم نبودن زیرساخت های قانونی و مذاکرات طولانی و ادامه دار با بانک مرکزی برای تعیین آیین نامه های مربوط به این حوزه، چراکه پیشنهاد ‌دهندگان برای تاسیس بانک آف‌شور در منطقه آزاد قشم در سایر کشورها هم فعالیت بانکی و مالی دارند.

ویژگی های بانک های فراساحلی چیست؟

ویژگی بانک های فراساحلی، ارائه خدمات مالی با عوارض مالیاتی اندک برای اشخاص غیرمقیم است که این امر مناطق آزاد را به بانک های ساحلی متصل می‌کند؛ در واقع با حضور سرمایه داران چنین بانک هایی، زمینه حضور بیش از پیش سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی کشورهای دیگر به مناطق آزاد فراهم می‌شود. وجود بانک‌های فراساحلی می‌تواند تسهیل‌ کننده و توسعه‌ دهنده مراودات مالی بین‌المللی شود. همچنین مشارکت سرمایه ای سرمایه گذاران بانک، معرفی و ضمانت جهت مشارکت طرف خارجی و مباحث مربوط به سرمایه در گردش را می توان به عنوان نقش بانک های آفشور در معادلات سرمایه گذاری، تولید و خدمات عنوان کرد.

از دیگر مزایای بانک آفشور، سودهای بانکی پایین آن است که در کاهش هزینه‌های تولید نقش موثری را ایفا می‌کند؛ زیرا این کاهش باعث رقابتی شدن محصولات تولیدی ایران برای صادرات به بازارهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای شده و نتیجه آن توسعه فضای کسب و کار و اشتغال‌زایی خواهد بود.

کمک بانک های فراساحلی به بی اثر کردن تحریم ها

حضور بانک های فراساحلی در شرایط تحریم ظالمانه اقتصادی ایران که هزینه حضور سرمایه گذار خارجی را در اقتصاد کشور افزایش داده؛ می تواند از شدت این محدودیت های موجود کاسته و باعث اعتماد جهت حضور و مشارکت سرمایه گذاران خارجی باشد. بانک فراساحلی می تواند در شرایط تحریم کمک کند. این بانک ها، مستقل از بانک مرکزی هستند، اما با نظارت بانک مرکزی فعالیت خواهند کرد. قرار است، مناطق آزاد این بانک را تاسیس کند، اما شیوه‌نامه اجرایی را بانک مرکزی تدوین می کند. بانک فراساحلی می تواند در تحریم به جذب ارز صادراتی برای اشخاص و بانک های خارجی و ایرانیان مقیم خارج از کشور همچنین فروش اوراق و ضمانتنامه های ارزی کمک کند.

 

 

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

برای جبران کسری بودجه دولت،کدام روش را مناسب تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما