شرکت های خارجی روسیه را ترک کردند/ چرا رشد اقتصادی روس‌ها سقوط کرد؟

رئیس بانک مرکزی روسیه در اطلاعیه ای اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2022 به حدود سه درصد کاهش می یابد. این در حالی است که شرکت های خارجی فعال در روسیه نیز مجبور شدند روسیه را با دست خالی ترک کنند.

شرکت های خارجی روسیه را ترک کردند/ چرا رشد اقتصادی روس‌ها سقوط کرد؟

به گزارش خبرنگار پول و سرمایه اقتصاد 100 -رئیس بانک مرکزی روسیه در اطلاعیه ای اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2022 به حدود سه درصد کاهش می یابد. 

این میزان از سطح رشد ثبت شده در سال 2021، در سال 2022 کاهش شدیدی را به ثبت رسانده و منفی سه درصد را به ثبت رسانده است. رشد در سال 2022 نسبت به رشد 2021. اقتصاد این کشور به دلیل تحریم های پی در پی پس از جنگ روسیه با اوکراین و خروج نهادهای بین المللی به 3- درصد سقوط کرده است. الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه، پس از جلسه کمیته اجرایی بانک در روز جمعه به خبرنگاران گفت که تورم تلفات جدی تری دارد. شرایط بد تجاری به همین ترتیب، شرایط بد تجاری روسیه با کشورهای خارجی دلیل اصلی این کاهش عمده است.

الویرا نابیولینا گفت تورم سالانه روسیه بر اساس داده ها تا ماه دسامبر به 12.7 درصد رسیده است. تولید ناخالص داخلی تولید ناخالص داخلی روسیه در سال گذشته حدود 4.8 درصد رشد کرد.

اما با توجه به جنگ امسال روسیه و اوکراین و اثرات آن، اقتصاد این کشور در سال 2022 به منفی 3 درصد رسیده است. در پایان ماه فوریه، به دلیل اعتراضات بسیاری از کشورهای جهان، روسیه تصمیم گرفت این مشکل چند ساله را با جنگ حل کند و نیروهای خود را به همسایه خود اوکراین فرستاد. تحریم‌ها در اعتراض به تصمیم روسیه، بسیاری از کشورها تحریم‌های مختلفی از جمله تحریم‌های اقتصادی، تحریم‌های تجاری و تحریم‌های مالی را علیه روسیه اعمال کردند.

در نتیجه، شرکت های خارجی فعال در روسیه مجبور شدند روسیه را با دست خالی ترک کنند. از آنجایی که قیمت نفت خام به شدت به تجارت روسیه ضربه می زند، روسیه عرضه نفت و گاز خود را به عنوان چکی برای همه کشورهای حامی اوکراین قطع کرد.

در نتیجه، اروپا به عنوان یک کل اکنون در مشکل بزرگی قرار دارد. همه کشورهای G7 در این شرایط در کنار اوکراین قرار گرفته اند، از جمله به ویژه G7 که در این ماه سقف قیمتی را بر یکی از صادرات اصلی روسیه، نفت خام روسیه، اعمال کرد تا وضعیت مالی روسیه را بدتر کند. یعنی همه کشورهایی که حمایت اوکراین اعلام کرده است که می تواند نفت خام روسیه از روسیه را تنها به قیمت 60 دلار بفروشد.

به همین ترتیب اعلام کرده است که در صورت فروش بیش از 60 دلار به کشورهای دیگر، بیمه و حمل و نقل ارائه نخواهد شد. روسیه از ژانویه از دست دادن درآمد متضرر خواهد شد، در حالی که اتحادیه اروپا از کمبود نفت خام رنج خواهد برد زیرا کشورهای اروپایی از خرید نفت خام با کشتی از روسیه منع شده اند.

انتهای پیام/



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما