چین توسعه یافته؛ از شعار تا واقعیت

از نظر اقتصاددانان توسعه یافتگی متوسط چین در آینده، به معنای دو برابر شدن تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه در 15 سال، یعنی تا سال 2035 است.

چین توسعه یافته؛ از شعار تا واقعیت

به گزارش خبرنگار گروه بانک، بیمه و بورس اقتصاد 100 - کنگره حزب خلق چین در روز شنبه، مهمترین رویداد چند سال اخیر سیاستگزاران چینی بود. جلسه ای که استراتژی اقتصادی سیاستمداران چینی را برای سال های آینده، روشن و اعلام کرد. بنابر این جلسه بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که تعهد مجدد رئیس جمهور شی جین پینگ، برای تبدیل چین به یک «کشور توسعه یافته » تا سال 2035 به معنای دو برابر شدن اندازه اقتصاد نسبت به سطوح سال 2020 است که با توجه به مسیر کند رشد کنونی این کشور، هدفی چالش برانگیز به حساب خواهد آمد.

شی در گزارش خود به کنگره حزب کمونیست در روز یکشنبه اعلام که سرانه تولید ناخالص داخلی، برای رسیدن برای رسیدن به سطح یک کشور متوسط توسعه یافته، تا سال 2035، جهشی جدید و عظیم خواهد داشت. 

این در حالی است که تعریف روشنی از سطح درآمدی وجود ندارد که میزان توسعه یافتگی کشورهای جهان را بر اساس آن، طبقه بندی کند. اقتصاددانان بسیاری از مراکز مهم جهانی، رسیدن به این هدف جدید رئیس جمهور چین را اینطور تعبیر کرده اند که توسعه یافتگی متوسط چین در آینده، به معنای دو برابر شدن تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه در 15 سال، یعنی تا سال 2035 است. این کارشناسان بر این باورند که برای نیل به این هدف، متوسط نرخ رشد تولید ناخالص داخلی، باید سالانه حدود 4.7 درصد در این دوره زمانی باشد که البته دستیابی به آن بسیار دشوار است.

برخی از اقتصاددانان چینی نیز حتی بر این باورند که رشد بالقوه چین، در این دهه ممکن است به طور متوسط بین 4 تا 4.5 درصد باشد که پس از آن مقدار آن سالانه کاهش خواهد یافت. اقتصاددانان بلومبرگ نیز در تحلیل ها و پیش بینی های خود، عنوان کردند که رشد تولید ناخالص داخلی چین، در سال جاری تنها 3.3 درصد پیش‌بینی می شود که دلیل افت این رشد نیز بیشتر به محدودیت‌های سختگیرانه دولت برای مهار شیوع کووید-19 و رکود مداوم بازار مسکن بازمی گردد. این رقم بسیار کمتر از هدف رسمی حدود 5.5 درصدی است که در اوایل سال تعیین شده بود و اولین باری است که پکن با چنین اختلافی به هدف خود دست نمی‌یابد.

در سال 2020، شی اعلام کرد که «کاملا ممکن است» تولید ناخالص داخلی یا درآمد سرانه تا سال 2035 دو برابر شود. شی در سخنرانی روز یکشنبه خود تنها به تولید ناخالص داخلی سرانه اشاره کرد. این تعهد تکراری، هدفی بود که در چهاردهمین برنامه پنج ساله چین منتشر شد.

با این حال به نظر می رسد که با توجه به شرایط ناهموار اقتصادی در بازار املاک، پیری جمعیت و تنش‌های آمریکا و چین، نیل هب این هدف کار آسانی نیست. تحلیلگران مورگان استنلی از جمله رابین زینگ تخمین می‌زنند که بدیل شدن به یک کشور توسعه‌یافته به این معنی است که تولید ناخالص داخلی سرانه چین باید از ۱۲۵۰۰ دلار در سال ۲۰۲۱ به ۲۰ هزار دلار افزایش یابد.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما