پالایش یکم در مسیر اصلاح

صندوق‌های سرمایه‌گذاری همیشه از محبوب‌ترین راه‌های سرمایه‌گذاری بین مردم‌اند. در این رابطه چندین سال پیش یک صندوق ETF توسط دولت ارائه شد که پالایش یکم نام گرفت.

پالایش یکم در مسیر اصلاح

به گزارش خبرنگار گروه بانک بیمه و بورس اقتصاد 100 -صندوق‌های سرمایه‌گذاری همیشه از محبوب‌ترین راه‌های سرمایه‌گذاری بین مردم‌اند. در این رابطه چندین سال پیش یک صندوق ETF توسط دولت ارائه شد که پالایش یکم نام گرفت.

 

پالایش یکم چیست؟

پالایش یکم دومین صندوق قابل معامله است که با 30 درصد تخفیف، توسط دولت در بازار سرمایه عرضه شد. این صندوق شامل سهام‌های پالایشی از جمله: سهام شرکت‌های پالایش نفت تهران (شتران)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، پالایش نفت تبریز (شبریز)، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) بود.

این صندوق از 5 تا 30 شهریورماه سال 1399 عرضه شد و هر شخصی بدون هیچ محدودیتی تنها با استفاده از کد ملی می‌توانست این سهام را خریداری کند. در آن زمان باتوجه به وضعیت مناسب بازار بورس، اعتمادی میان مردم برای خرید این صندوق شکل گرفت؛ اما برخلاف تصورات این سهام روند نزولی را در پیش گرفت.

از دلایل افت قیمت این سهام می‌توان به عواملی چون تاخیرهای متعدد در زمان دقیق قابل معامله شدن نمادهای پالایشی در دوران پذیره‌نویسی، تاثیرات منفی اخبار کذب درباره تصمیم به کاهش نوسان برخی نمادها، افزایش میزان سهام شناور آزاد در بازار سرمایه و عدم وجود بازارگردانان در این نماد اشاره کرد.

 

مصوبه‌ای برای اصلاح اساسنامه پالایشی یکم و دارایکم

درهمین راستا، هیات دولت برای اصلاح اساسنامه صندوق‌های پالایشی یکم و دارایکم مصوبه‌ای ابلاغ کرد.

طبق این مصوبه، اصلاحات اساسنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارا یکم و پالایشی یکم به شرح ذیل در تاریخ ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۱ به تصویب هیات محترم وزیران رسید؛

تبدیل کردن این صندوق‌ها به صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی، تبدیل کردن مدیریت صندوق از مدیریت غیرفعال به فعال، افزودن رکن بازارگردان برای صندوق‌های مزبور.

با اعمال این اصلاحات اساسنامه صندوق امکان تغییر پرتفوی سهام خود مطابق امیدنامه و صنعت مربوطه را خواهد داشت و بازارگردان صندوق به عنوان یک شخص حقوقی به ارکان صندوق اضافه شده و در راستای نقدشوندگی صندوق و کاهش فاصله بین NAV و قیمت بازار مجاز به صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارا یکم و پالایشی یکم است.

به همین ترتیب، اجرایی شدن تغییرات فوق بدین صورت است که پس از ابلاغ اصلاحات مزبور توسط هیات وزیران باید رکن بازارگردان انتخاب و به تایید سازمان رسیده سپس رکن بازارگردان پیشنهادی به همراه اصلاحات اساسنامه را به تصویب مجمع صندوق برساند.

صندوق دارا یکم که از محل فروش باقی‌مانده سهام دولت در بانک‌های ملت،‌ تجارت و صادرات و نیز بیمه‌های اتکایی ایرانیان و البرز بود، در بهار سال ۹۹ به قیمت هر واحد ۱۰ هزار تومان با درنظر گرفتن ۲۰ درصد تخفیف به مردم فروخته شد، گرچه قیمت این واحدها تا  ۲۴ هزار تومان هم رسید،‌ اما بعد از ریزش بازار هم اکنون این صندوق با ۹۲۲۸ تومان یعنی حدود ۸ درصد زیان نسبت به اصل سرمایه بعد از ۲.۵ سال همراه است.

صندوق پالایش یکم هم از محل باقی‌مانده سهام دولت در پالایشگاه‌های تهران،‌ اصفهان، تبریز و بندرعباس بود که آن هم با ۲۰ درصد تخفیف به مردم فروخته شد که اکنون بعد از ۲ سال با ۲۶ درصد زیان از اصل سرمایه خود به ۷۴۱۸ تومان معامله می‌شود.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما