چه سهام های بورسی بخریم تا سود کنیم؟

بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی مثل طلا و ارز در میان‌مدت بیشتر مستعد رشد است ولی نیازمند این موضوع است که یک‌سری ابهامات از آن رفع شود.

 چه سهام های بورسی بخریم تا سود کنیم؟

به گزارش خبرنگار پول و سرمایه اقتصاد 100- مهشید خیزان: امیرعباس کریم‌زاده، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با وضعیت فعلی بورس و پیش‌بینی خود از آینده این بازار به اقتصاد 100 گفت: اگر بخواهیم درخصوص شرایط بازار از ابتدای هفته تا به امروز صحبت کنیم، تقریبا صحبت‌های رابرت مالی مشخص شد و تا حدودی از ایران ناامید شدند و احساس می‌کنند برگشت ایران به برجام اتفاق نیفتد، این موضوع زمینه‌ساز رشد دلار شد که این رشد دلار به رشد شاخص کل بورس نیز کمک کرد.

کریم‌زاده بیان کرد: نکته دیگری که در ابتدای هفته وجود داشت، مثبت بودن بازار این چند روز مرتبط به حضور مجید عشقی، رئیس سازمان بورس در شرکت ایران‌خودرو بود که قرار شد این شرکت خودروهای پرتیراژ خود مثل پژو 207 را در بورس کالا عرضه کند. عرضه این محصولات در بورس کالا می‌تواند بحث سودسازی شرکت‌های خودرویی را به همراه داشته باشد و از زیان‌های هنگفت جلوگیری کند. به همین دلیل اتفاقی که افتاد، برای خودروسازی اتفاق مبارکی است تا بتواند قیمت‌های محصولات را شفاف در بورس کالا قیمت‌گذاری کند و دلالان نتوانند در این بازار خرید انجام دهند و ازسوی دیگر سهامداران نیز از وضعیت فروش شرکت منتفع خواهند شد.

وی درخصوص خودرویی‌های اضافه کرد: در گروه خودروهای تجاری از جمله خکاوه و خاور ما شاهد این موضوع هستیم که روند تولید و فروش محصولات این خودروسازان نیز رو به افزایش بوده، گزارشات ماهانه و فصلی خوبی را ارائه داده‌اند. شرکت خاور توانسته زیان انباشته را کاور کند و امکان دسترسی به سود 100 تومانی به ازای هر سهم در سال آینده پیش‌بینی می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بازگشایی سهم بوعلی از هفته گذشته را داشتیم و این وضعیت ادامه‌دار بود، گزارشات آن نیز همراه با بازگشایی بسیار خوب بود. این شرکت و همچنین پتروشیمی نوری گزارشات بسیار خوبی را ارائه کردند تا بتوانند این دو شرکت روند رو به رشدی را تجربه کنند. البته یک رشد بالقوه نبود ولی رشدی بود که می‌تواند در روزها و ماه‌های آینده به واسطه فروش و طرح‌هایی که در سال آینده شرکت پتروشیمی نوری به بهره‌برداری می‌رسد، ادامه‌دار باشد.

البته حرکت جدی در گروه پتروشیمی دیده نشده ولی حجم معاملاتی که در این سهم انجام شد، نشان می‌دهد که بازار به صورت زیرپوستی به دنبال خرید سهم‌های بالقوه پتروشیمی که از منظر سودآوری بالا و هم تخصیص سود بالایی داشته باشند، وجود دارد که نکته بسیار مهمی است.

وی اظهار کرد: نکته دیگر اینکه چون بازار مستعد رشد است، شاهد این موضوع هستیم که حجم معاملات به بالای 4 هزار میلیارد تومان رسیده و نسبت به چند هفته پیش که حجم معاملات به زیر 2 هزار میلیارد تومان رسیده بود، بهتر شده و این نشان‌دهنده این است که پول‌های می‌توانند وارد بازار شوند. علی‌رغم اینکه ما انتشار اوراق گام را داریم و بازدهی این اوراق به حدود 30 درصد هم رسیده، اما شاهد این هستیم که باز هم برخی از سرمایه‌گذاران به سمت برخی از تک‌سهم‌ها حرکت می‌کنند.

کریم‌زاده با پیش‌بینی آینده گفت: درخصوص روند آتی هفته آینده می‌توانیم به این صورت توضیح بدهیم که باتوجه به شرایطی که در صنعت خودروسازی رخ داد، تا آخر هفته خودرویی‌ها احتمالا مثبت خواهند بود. گروه غذایی و شوینده‌ها باتوجه به افزایش نرخ‌هایی که می‌توانند داشته باشند، می‌توانند مثبت معامله شوند.

وی افزود: اگر دلار نیمایی به سمت بالا حرکت کند و اختلاف آن با دلار آزاد کمتر شود، معاملات گروه پتروشیمی می‌توانند شاهد یک رشد باشد. ولی باید به این نکته توجه داشت که اختلاف دلار نیمایی و آزاد، اختلاف قابل‌توجهی شده و نیازمند این خواهد بود که ممکن است تا آخر سال و حتی سال آینده، دلار نیمایی به مرز حدود 30 هزار تومان هم برسد که اگر این اتفاق رخ بدهد، می‌توانیم شاهد رشد بالقوه در معاملات محصولات فولادی و پتروشیمی در بورس کالا باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: درمجموع شرایط بازار بسیار مستعد رشد است مگر اینکه نگرانی‌های بازار درخصوص تصمیمات بودجه 1402 و اینکه دولت چه میزانی برای مالیات در بودجه دیده است. بحث واگذاری‌های دارایی‌های مالی و سرمایه‌ای و میزان انتشار اوراقی که قرار در نظر گرفته شود. همه این موارد نکاتی هستند که باید شفاف شده تا حرکت آتی بازار محکم‌تر ساخته شود. باتوجه به این شرایط ممکن است بازار به صورت رنج و خنثی حرکت کند و حرکت خیلی جدی را نداشته باشد ولی روند آتی بازار فعلا به صورت جزئی مثبت است تا زمانی که این ابهامات رفع شود و نگرانی‌های سیاسی هم برطرف شود که در این صورت ممکن است کمی خروج پول از بازار داشته باشیم. شاخص کل هم ممکن است تا سال آینده به حدود یک میلیون و 700 هزار واحد نیز برسد.

انتهای پیام/

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

برای جبران کسری بودجه دولت،کدام روش را مناسب تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما