بورس یا رقیب لیزینگ؟!
این روزها تب و تاب عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا بسیار زیاد شده است، تا جایی که از وزارت صمت تا دیگر نهادهای مرتبط با این موضوع واکنش نشان دادهاند. در این بین اما کمتر کسی به بدنه بازار خودرو ورود کرده و گوش به صحبت این بخش از صنعت داده است.
به گزارش سرویس پول و سرمایه اقتصاد 100- ایمان فرجام نیا، مدیرعامل شرکت لیزینگ اقتصاد نوین بیان کرد: عرضه کالا در بورس، شفافیت و رقابت کامل را به همراه دارد، همچنین تقارن اطلاعاتی برای خریداران مهیا میشود. عرضه خودروها در بورس کالا، رویداد خوبی است چرا که هم تولید کننده و هم مصرف کننده از آن منتفع میشوند. در بورس کالا معاملات خودرو بدون حضور واسطهها و با بهترین قیمت انجام میشود به همین خاطر این موضوع هم برای بورس و هم بازار خودرو منافعی را به همراه خواهد داشت که خریداران و فروشندگان واقعی این کالا از آن سود میبرند.
فروش لیزینگی را قبول کنید
وی با اشاره به مأموریت شرکتهای لیزینگ خودرو تشریح کرد: در حوزه لیزینگ با تعریف ساختاری در کنار بورس کالا برای خودرو میتوان مکانیزم لازم را برای اعتبار سنجی و میزان تسهیلات برای متقاضیان خرید در قالب اقساطی و اجاره بهشرط تملیک خودرو را فراهم کرد. البته در سمت عرضه، باید با فروش به صورت لیزینگی موافقت کنند و تشریفات اعتباری برای فروش کالا را در قالب عملیات لیزینگ و استفاده از تسهیلات آن برای خریداران خودرو را انجام دهد.
مشکلات توانگری ناشی از ارزشگذاری ارزی است
مدیرعامل شرکت لیزینگ اقتصاد نوین عنوان کرد: باید گفت لیزینگها با تأمین کنندگان در حوزه خودرو که شرایط عملیات لیزینگ را پذیرا هستند، همکاری میکنند. شرکتهای لیزینگی به دلیل تورم مستمر و غیرعادیای که در ۳ سال گذشته بر اقتصاد کشور حاکم بود، اقساط تسهیلات اعطایی خود را با ارزشی ازدست رفته وصول میکنند. توانگری شرکتها به دلیل تورم ارزی و قیمتگذاری کالاها بر پایه ارزهای خارجی با مشکل مواجه کرده است.
فرجام نیا در پایان به بورس نیوز گفت: نمیتوان موضوع عرضه خودرو را در بورس کالا چندان تأثیرگذار بر درآمد عملیاتی شرکتها لیزینگی دانست؛ تاکنون تأثیری ناشی از عرضه خودرو در بورس کالا بر روند فعالیت شرکتهای حاضر در این صنعت دیده نشده است.
انتهای پیام/
ارسال نظر