صفر تا صد شرایط نوسازی تاکسی فرسوده + ‌وام تاکسیرانی ۱۴۰۲

اقتصاد100- خودروهای فرسوده‌ای که در قالب تاکسی در سطح شهرها تردد می‌کنند، کیفیت حمل‌ونقل را به‌شدت پایین می‌آورند. دولت هم با در نظرگرفتن طرح‌ها و تسهیلاتی سعی دارد که این افت کیفیت را مدیریت کند. رانندگان تاکسی با شرکت در طرح تعویض خودروهای فرسوده و امکان دریافت وام می‌توانند خودروهایی تازه برای کار و فعالیت خود تدارک ببینند.

به گزارش گروه ویترین؛ صحبت از نوسازی خودروهای فرسوده که به میان می‌آید، تاکسی ها در اولویت نخست برای دریافت وام و تسهیلات هستند. کاربری تاکسی‌ها به‌گونه‌ای است که بیشتر از خودروهای دیگر در معرض فرسودگی قرار می‌گیرند. استهلاک این دست از وسایل نقلیه بالا است و مضراتش فقط دامن‌گیر صاحبان تاکسی‌ها نمی‌شود.

در واقع، تاکسی‌های مستهلک و کهنه هم در روند حمل‌ونقل شهری اختلال ایجاد می‌کنند و هم باعث آلودگی هوا و افت کیفیت ترددهای بین‌شهری می‌شوند. وام‌های مناسبی در این زمینه ارائه می‌شود و شرایط نوسازی تاکسی فرسوده هم متناسب با نیازهای رانندگان و سیستم حمل‌ونقلی تعریف شده است.

اما شرایط این وام چیست و طرح نوسازی با چه روند و مراحلی پیش می‌رود؟ در ادامه درباره شرایط نوسازی و وام‌ موجود در این زمینه بیشتر می‌خوانید.

سن فرسودگی خودرو چقدر است؟

سن فرسودگی خودروهای مختلف با کاربری‌های متنوع با یکدیگر متفاوت است. این رقم برای تاکسی‌ها و وسایل نقلیه دیگر به‌شرح زیر تعریف می‌شود. در سال ۱۴۰۲، سن فرسودگی خودروها از این قرار است:

  • تاکسی، اتوبوس شهری، موتورسیکلت: ۱۰ سال
  • مینی‌بوس و اتوبوس‌های برون‌شهری: ۱۵ سال
  • خودروهای سواری معمولی: ۲۰ سال
  • خودروهای سواری دولتی: ۱۵ سال

امکان تردد خودروهای فرسوده در جاده‌های برون‌شهری و درون‌شهری وجود ندارد و این وسایل باید اسقاط شوند.

طرح تعویض خودرو فرسوده سال ۱۴۰۲ چیست؟

بنا به لزوم مدیریت سیستم حمل‌ونقل شهری در حوزه کنترل خودروهای فرسوده، دولت طرحی موسوم به «طرح تعویض خودروی فرسوده» را در سال ۱۴۰۲ معرفی کرده است. هدف از چنین طرحی، مبارزه با آلودگی‌های هوایی ناشی از خودروهای قدیمی است و دولت تلاش می‌کند که با تخصیص اعتبار برای تعویض تاکسی‌ها، امکان عوض‌کردن موارد قدیمی با خودروهای جدید را فراهم کند. خودروهای تازه‌ای که وارد چرخه تردد و حمل‌ونقل می‌شوند، متناسب با استانداردهای انتشار گازهای خودرو هستند و کیفیت بهتری دارند.

شرایط تعویض تاکسی فرسوده در سال ۱۴۰۲ چیست؟

در نهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرده بود که برنامه تعویض کلیدبه‌کلید ۱۰هزار خودروی فرسوده شروع شده است. برای اجرای این طرح، سامانه‌ای با عنوان  ستاد نوسازی ناوگان اسقاط خودروهای فرسوده  راه‌اندازی شده است.

از ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ تاکنون، قرعه‌کشی‌هایی برای تعویض خودروهای فرسوده در سایت  nnhk.ir  ثبت‌نام‌کرده در سامانه بالا انجام شده است و برخی از دارندگان تاکسی‌های قدیمی سهمیه لازم را برای تعویض به‌دست آورده‌اند. بناست که خودروهای بیشتری با سرعتی بالاتر از گذشته، تعویض شوند و مشمول شرایط نوسازی قرار بگیرند. تعویض ۱۰هزار تاکسی فرسوده با همکاری یکی از شرکت‌های خودروسازی با سازمان تاکسی‌رانی در مسیر اجرا است. تاکنون روند کار به‌شرح زیر بوده است:

  • ۲هزار و ۲۰۰ نفر تاکنون تاکسی خود را تحویل گرفته‌اند.
  • ·       ۷هزار و ۵۰۰ نفر تاکنون برای شرکت در طرح ثبت‌نام کرده‌اند.
  • ·       ۳۰۰ نفر هنوز اقدام خاصی نکرده‌اند.

اما شرایط تعویض تاکسی فرسوده چگونه است:

  • باید بدانید که دارنده هر کد ملی می‌تواند برای تعویض یک خودرو ثبت‌نام کند.
  • امکان انتقال امتیاز قرعه‌کشی به فردی دیگر وجود ندارد (حتی در صورت وکالت‌دادن).
  • با پرداخت هزینه ثبت‌نام در طرح تعویض، امکان ثبت‌نام در طرح‌ها و بخشنامه‌های دیگر وجود نخواهد داشت.
  • برای تأیید احراز هویت، لازم است که شماره تلفن همراه، کدملی و شماره شبای بانکی ثبت‌نام‌کننده به‌ نام خود او باشند.
  • بعد از قرعه‌کشی و اعلام‌ نام هر متقاضی، نیاز به واردشدن فرد به سیستم برای ارائه اطلاعات محل زندگی و کد پستی است.
  • فقط افراد حقیقی می‌توانند در سامانه برای این طرح ثبت‌نام کنند و افراد حقوقی و شرکت‌ها چنین اجازه‌ای ندارند.
  • برای تحویل خودرو هم نیاز به ارائه برگه احراز سکونت به نمایندگی هر شهر وجود دارد.
  • خودروهای تحویلی بیمه شخص ثالث دارند.

چه ماشینی جایگزین تاکسی فرسوده می شود؟

درباره طرح نوسازی تاکسی فرسوده گفتیم. شاید این پرسش برایتان به‌وجود آمده که خودروهای قدیمی با چه خودروی تازه‌ای تعویض می‌شوند؟ خودروهای سمند سورن پلاس پایه گازسوز به‌جای خودروهای فرسوده در اختیار رانندگان تاکسی قرار می‌گیرند. این خودروها سطح آلایندگی یورو ۵ دارند.

قیمت اسقاط تاکسی فرسوده چقدر است؟

قیمت اسقاط خودروهای فرسوده در طی سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده و حالا به نرخی با سقف ۷۰ میلیون رسیده است. این نرخ مربوط به تاکسی‌های سمند و پژو است. ارزش اسقاط تاکسی‌های ون در حدود ۱۱۰ میلیون تومان است.

آخرین خبر درمورد تعویض تاکسی های فرسوده چیست؟

درباره کلیات طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده گفتیم، مروری هم بر آخرین اخبار آن خواهیم داشت:

برنامه دولت برای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده در سال ۱۴۰۲ وسیع است. دولت در نظر دارد که به مجموعه‌ای از شرکت‌های پذیرنده، قطعات خودروهای اسقاطی را بفروشد. از این مسیر است که تأمین اعتبار لازم برای تعویض تاکسی‌های قدیمی با نو مقدور می‌شود.

کسانی که در قرعه‌کشی طرح خودروی فرسوده برنده شوند تا ۲ ماه می‌توانند در سامانه نوسازی ثبت‌نام کنند.

پیگیری تحویل تاکسی جایگزین تاکسی های فرسوده چگونه است؟

کسانی که در طرح تعویض خودروی فرسوده ثبت‌نام کرده‌اند، برای پیگیری وضعیت تحویل خودرو باید به سایت پیگیری ثبت‌نام خودروی فرسوده (khodrofarsoodeh.com ) مراجعه کنند. با ورود به این سامانه، نیاز به ارائه اطلاعات زیر برای پیگیری وضعیت تاکسی‌ فرسوده خود پیدا می‌کنید:

  • کدملی
  • کد رهگیری دریافتی در زمان ثبت‌نام

 وام تاکسیرانی چیست؟

امکان دریافت وام تاکسیرانی هم برای دارندگان تاکسی وجود دارد. رانندگان باید به‌طور حضوری به سازمان تاکسیرانی و حمل‌ونقل شهر خود مراجعه و با ارائه مدارکی درخواستشان درباره دریافت وام را ثبت کنند. این وام معادل ۷۰درصد قیمت نهایی هر خودرو است. به‌عبارت دقیق‌تر، اگر بنا باشد که تاکسی راننده‌ای در طرح تعویض خودروهای فرسوده به سورن تبدیل شود، وام دریافتی از سوی تاکسیرانی به او معادل ۷۰درصد قیمت اعلامی سورن خواهد بود.

وام تعویض و نوسازی تاکسی فرسوده

صاحبان تاکسی‌های قدیمی می‌توانند با دریافت وام تعویض و نوسازی خودرو، وسایل نقلیه خود را ارتقا بدهند و نوسازی کنند. دارندگان خودروهای تاکسی زیر در اولویت دریافت وام هستند:

  • پیکان
  • پراید
  • روآ

خودروهای تولید سال ۸۷ هم در اولویت تعویض هستند و این وام به تاکسی‌های ون هم تعلق می‌گیرد. دارندگان تاکسی‌های ون می‌توانند خودروی خود را با ون نو تعویض کنند. مبلغ ون‌های نو در حدود ۱ میلیارد تومان است که رانندگان برای تعویض خودروی قدیمی و کهنه خود با موردی نو، از کمک‌های دولتی و وام قرض‌الحسنه استفاده می‌کنند. انتقال سند ون نو هم تا پایان دوره‌ای ۷ساله صورت می‌گیرد. در این مدت، ون باید در خطوط تاکسی فعال باشد.

 وام تاکسی صفر

در حال حاضر، وام‌ها و تسهیلاتی که دولت و سازمان تاکسیرانی برای خودروهای تاکسی در نظر گرفته، شامل خودروهای فرسوده می‌شود. فعلا خبری از اعطای وام و مساعده برای تاکسی‌های صفر وجود ندارد. تسهیلات فعلی برای تعویض قطعات و لوازم خودروهای قدیمی و تعویض کلی آنها با تاکسی‌های نو است.

 شرایط دریافت وام تاکسیرانی ۱۴۰۲ چیست؟

برای دریافت وام تاکسیرانی، نیاز است که متقاضیان:

  • دارای دفترچه پروانه تاکسی‌رانی معتبر باشند.
  • کدملی، شماره پلاک و مدل خودرو را ارائه کنند.

به‌جز این موارد به مدارک و شرایط دیگری نیاز نیست و دارندگان تاکسی‌های فرسوده می‌توانند برای دریافت وام اقدام کنند.

مبلغ وام تاکسیرانی چقدر است؟

وامی که برای تعویض و نوسازی تاکسی‌های فرسوده در نظر گرفته می‌شود، ۷۰درصد قیمت خودرویی است که دارندگان تاکسی در طرح تعویض دریافت می‌کنند. اگر بنا باشد که تاکسی با خودروی سورن عوض شود، وام دریافتی معادل با ۷۰درصد قیمت سورنی خواهد بود که حدود ۲۷۶ میلیون تومان قیمت دارد. البته این نرخ‌ها در تغییر هستند و تا اعلام نهایی قیمت نمی‌توان درباره مبلغ وام تاکسیرانی خبری دقیق داد.

ثبت نام وام تاکسیرانی حضوری است یا اینترنتی؟

برای ثبت‌نام وام تاکسیرانی، نیاز به مراجعه حضوری به سازمان تاکسیرانی و حمل‌ونقل وجود دارد. هریک از رانندگان تاکسی که متقاضی دریافت چنین وامی هستند، باید به سازمان تاکسیرانی استانشان مراجعه کنند.

 سایت ثبت نام وام تاکسیرانی

سایت و سامانه‌ای برای ثبت‌نام جهت دریافت وام تاکسیرانی وجود ندارد. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، این روند به‌طور حضوری و با مراجعه به سازمان تاکسیرانی انجام می‌شود. البته طرح دیگری موسوم به طرح تسهیلات حامی وجود دارد که نباید با طرح وام معمولی سازمان تاکسیرانی اشتباه گرفته شود. برای ثبت‌نام در آن طرح که وامی در حدود ۳۰ میلیون تومان از بانک رسالت و مبلغی در حدود ۱۰ میلیون از بانک مهر ایران ارائه می‌کند، باید به‌ترتیب به سایت‌های زیر مراجعه شود:

  • ibank.rqb.ir ؛ برای بانک رسالت
  • qmb.ir ؛ برای بانک مهر ایران

 مراحل و نحوه ثبت نام وام تاکسیرانی

سایت و سامانه‌ای برای ثبت‌نام وام تاکسیرانی وجود ندارد و متقاضیان باید به‌طور حضوری به سازمان تاکسیرانی مراجعه کنند. در این مسیر، لازم است که مدارک هویتی‌شان را با خود همراه داشته باشند و دفترچه پروانه تاکسیرانی معتبر را هم همراه خود ببرند.

 مدارک لازم برای ثبت نام وام تاکسیرانی

پیش‌تر هم درباره بی‌نیازی فرایند ثبت‌نام وام تاکسیرانی از ارائه مدارک مختلف گفتیم. برای این کار فقط به دفترچه تاکسیرانی و ارائه مدارک هویتی به‌صورت زیر نیاز است:

  • ارائه نام و نام خانوادگی؛
  • شماره ملی؛
  • پلاک خودرو؛
  • مدل خودرو.

 پیگیری وام تاکسیرانی ۱۴۰۲

روند درخواست وام تاکسیرانی و ثبت‌نام برای آن به‌شکل حضوری است. برای پیگیری این وام هم خبری از هیچ سایت و بستر آنلاینی نیست. اگر می‌خواهید وامتان را پیگیری کنید، باید دوباره به‌طور حضوری به سازمان تاکسیرانی سر بزنید. اگر برای وام‌های دیگر در طرح‌هایی که گفته شد از طریق بانک‌های رسالت و مهر ایران اقدام کرده باشید، مراجعه به سامانه‌های آنلاینی که ثبت‌نام در آنها انجام داده‌اید، راهی برای پیگیری وامتان خواهد بود.

جایگزینی خودروهای فرسوده با نو، کیفیت زندگی شهری را بالا می‌برد!

خودروهای فرسوده‌ای که در قالب تاکسی در سطح شهرها تردد می‌کنند، کیفیت حمل‌ونقل را به‌شدت پایین می‌آورند. دولت هم با در نظرگرفتن طرح‌ها و تسهیلاتی سعی دارد که این افت کیفیت را مدیریت کند. رانندگان تاکسی با شرکت در طرح تعویض خودروهای فرسوده و امکان دریافت وام می‌توانند خودروهایی تازه برای کار و فعالیت خود تدارک ببینند. اگر پرسشی درباره این طرح‌ها و تسهیلات دارید، حتما از ما در تپسی بپرسید تا در رسیدن به پاسخ به شما کمک کنیم.

وبگردی

.

اخبار سلامت

سینما در سینما