تولید لاستیک سازان بزرگ کاهش یافت / کاهش عجیب سود سازی لاستیکی های بورس
اقتصاد 100- بررسی گزارش عملکرد تولید وفروش شش شرکت لاستیک ساز بزرگ کشور نشان می دهد ، این شرکت ها درسال ۱۴۰۱ معادل ۲۳۱ هزار تن از محصولات خود را به فروش رسانده اند که در مقایسه با ۱۲ ماهه ۱۴۰۰، حدود ۴.۴ درصد افزایش داشته است.
به گزارش گروه ویترین؛ این موضوع باعث شد تا درآمدهای عملیاتی آنها افزایشی شده و ارزش فروش آنها نیز در مجموع به 18 هزار و 425 میلیارد تومان برسد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از 41 درصد رشد داشته است.
بررسی عملکرد این شرکت ها از ابتدای سال مالی تا پایان اردیبهشت ماه سال 1401 نشان می دهد، ارزش کالاهای فروش رفته با 53 درصد افزایش رو به رو شده و به حدود 4 هزار و 176 میلیارد تومان رسیده است.
هرچند که درسال جاری حجم فروش بیشتر شرکت های بررسی شده کاهش یافته و مجموع لاستیک های فروخته شده با 1.8 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل به حدود 41 هزار و 665تن رسیده است.
کاهش سود سازی لاستیکی ها با وجود افزایش قیمت محصولات
با وجود رشد قابل توجه ارزش فروش محصولات لاستیکی در سال 1401، شرکت های تولید کننده به دلیل افزایش قابل توجه هزینه های سربارتولید و بهای تمام شده محصولات ، نتوانستند سود سازی خود را افزایش دهند.
آنگونه که صورت های مالی برخی شرکت ها نشان می دهد، هزینه های عملیاتی وغیر عملیاتی لاستیکی ها در سال گذشته افزایش محسوسی داشته و این موضوع باعث شده تا برخی از شرکت ها سود کمتری نسبت به سال قبل شناسایی کنند.
البته برخی شرکت ها نیز با مدیریت مناسب هزینه ها ، سود سازی خود را افزایش داده اند.
به عنوان مثال صورت های مالی شرکت کویر تایر «پکویر» نشان می دهد با وجود رشد 34 درصدی درآمدهای عملیاتی در 12 ماهه منتهی به آذر 1401 ، سود خالص این شرکت نسبت به 12 ماهه منتهی به آذر سال 1400، به میزان 45 درصد کاهش یافته و به عدد 161 میلیارد تومان رسیده است.
ازطرفی، صورت های مالی شرکت ایران یاسا تایر و رابر «پاسا» نشان می دهد این شرکت با وجود رشد 62 درصدی بهای تمام شده محصولات و 131 درصدی هزینه های فروش، عمومی و اداری، توانسته سود خالص خود را با 109 درصد افزایش به 258 میلیارد تومان برساند.
صورت های مالی شرکت های ایران تایر «پتایر» نیز نشان می دهد این شرکت در 12 ماهه منتهی به اسفند 1401، با افزایش قابل توجه هزینه ها رو به رو شده و سود خالص آن تنها با 19 درصد افزایش به حدود 145 میلیارد تومان رسیده است.
از دید دست اندر کاران امر در صنعت ، درحالی که بازار نهاده های مورد نیاز برای تولید انواع تایر در ایران مشمول قیمت گذاری دستوری نمی شود و قیمت نهاده ها به جز نیروی کار یا از طریق بازار آزاد و یا از طریق حراج در بورس کالا و براساس قیمت های جهانی تعیین می شود، لاستیک سازان مجبورند محصولات خود را براساس قیمت گذاری دستوری در بازار عرضه کنند که این موضوع سود سازی آنها را تاحدود زیادی تحت تاثیر قرار می دهد.
با این وجود،این شرکت ها در ابتدای سال توانستند مجوز افزایش قیمت محصولات خود را دریافت کنند که این موضوع باعث شد حتی با وجود کاهش حجم فروش ، میزان درآمدهای آنها به شکل قابل توجهی افزایش یابد.
درجداول زیر ارزش و حجم فروش 6 شرکت لاستیکی بورسی بایکدیگر مقایسه شده است.
طبق آمار موجود در جداول بالا ، سه نماد «پاسا» ، «پارتا» و «پتایر» بیشتر میزان رشد حجم فروش را در سال 1401 به ثبت رسانده اند.
نماد «پکویر» تنها نمادی است که حجم فروش آن کاهش یافته است.
بیشترین میزان رشد ارزش فروش سالانه نیز در نمادهای «پاسا» ، «پکرمان» و «پتایر» به ثبت رسیده است.
مقایسه عملکرد شرکت ها تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری نیز نشان می دهد،حجم فروش نمادهای «پارتا» ، «پیزد» و «پکرمان» به طور قابل توجهی کاهش یافته و «پکویر» توانسته بیشترین رشد فروش را در بین لاستیک سازان به دست آورد.
بیشترین رشد ارزش فروش تا پایان اردیبهشت ماه نیز در نمادهای «پتایر» ، «پکویر» و «پاسا» بوده است.
ارسال نظر