مصوبه جنجالی مجلس درباره کنکور رد شد/ پشت پرده مصوبه مجلس مدعی حمایت از محرومان کیست؟
آماری که این روزها از چرخه معیوب پولدارتر شدن پولدارها توسط نظام آموزش عالی منتشر میشود شاید مدتها قبل از اطلاعرسانی عمومی، مسؤولان کشور را به تدبر در این زمینه واداشته بود که نتیجه آن مصوبات کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی بود، اما به راستی کدامیگ عدالت آموزشی را برقرار کردند؟
به گزارش اقتصاد100، شورای نگهبان امروز مصوبه مجلس درباره کنکور را مغایر قانون اساسی تشخیص داد و رد کرد.
کنکور غول بیشاخ و دمی است که هر ساله سایه پراسترسش را بر جوانان این کشور چنان سنگین میکند که حتی صدای کارشناسانی که فریاد به قهقرا رفتن جمعی از جوانان به واسطه این آزمون را سرمیدهند، به گوش خیلی از مسؤولان نمیرسد.
رقابت اصلی این آزمون پراسترس و البته درآمدزا برای کاسبان آن، فقط برای ۱۵ درصد از صندلیهای دانشگاه است، ۱۵ درصدی که جوانان تصور میکنند، تمام خوشبختی آینده آنها در نشستن برروی این صندلیها تضمین میشود و مابقی صندلیها با لحاظ سوابق تحصیلی پرمیشود.
مسؤولان از مجلس شورای اسلامی تا شورای عالی انقلاب فرهنگی برای حل مشکلات این آزمون هم ورود کردند اما تا سال ۱۴۰۱ نتوانستند ضربه کاری به این غول بی شاخ و دم پراسترس وارد کنند.
* بیش از ۶۰ درصد ورودیهای دانشگاهها دچار مشکلات روحی ناشی از کنکور شدده بودند
فشارهای کنکور به حدی رسیده بود که بیش از ۶۰ درصد ورودیهای دانشگاهها دچار مشکلات روحی ناشی از این آزمون شدده بودند، میانگین معدل فارغالتحصیلان آموزش و پرورش به ۱۲ و حتی در برخی از موارد به زیر ۱۰ رسیده بود و دانشآموزان سالهای آخر تحصیل در دبیرستان را در آموزشگاهها برای آمادگی کنکور میگذراندند، این التهاب حتی به دوره ابتدایی هم کشیده شده بود.
از سوی دیگر طبق آمار منتشر شده ۸۰ درصد ۳ هزار رتبه برتر کنکور در رشته های مختلف مربوط به دهک های هشتم، نهم و دهم بود و هفت دهک اول که از متوسط درآمد کمتری برخوردارند تنها ۲۰ درصد از دانش آموزان دارای رتبه های یک تا ۱۰ کنکور را تشکیل میدادند.
همچنین در رشتههای پرطرفدار پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی نیز ۸۶ درصد قبولیها متعلق به سه دهک بالای اقتصادی بوده و سهم هفت دهک دیگر در قبولی رشتههای پرطرفدار تنها ۱۴ درصد بود.
وسوسه گردش مالی ۸۰ هزار میلیارد تومانی حوزه کسب و کار کنکور، تقابل عدهای در مخالفت با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ساماندهی ضوابط سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به دانشگاهها را به دنبال داشته است
برهمین أساس در راستای کیفی سازی آموزش و برقراری عدالت مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲۵ تیرماه ۱۴۰۱ توسط رئیس جمهور ابلاغ شد که بر اساس آن کنکور ۲ بار در سال برگزار و در آزمون سالهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ فقط سوابق تحصیلی سال دوازدهم با تاثیر قطعی درنظر گرفته میشود و در کنکور سال ۱۴۰۴ معدل سال یازدهم نیز اضافه میشود و در کنکور سال ۱۴۰۵ سوابق تحصیلی سال دهم هم اضافه خواهد شد.
با این مصوبه، سنجش داوطلبان برای ورود به دانشگاه به دو بخش تقسیم میشود که یک بخش مربوط به سوابق تحصیلی و بخش دیگر مربوط به نمره کنکور است. تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در سال ۱۴۰۲ صرفا ۴۰ درصد، در سال ۱۴۰۳ به ۵۰ درصد تاثیر قطعی میرسد و در سال ۱۴۰۵ به ۶۰ درصد تاثیر قطعی خواهد رسید.
این مصوبه پس از ابلاغ حاشیههای زیادی داشت، به طوری که سعیدرضا عاملی دبیر وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد که وسوسه گردش مالی ۸۰ هزار میلیارد تومانی حوزه کسب و کار کنکور، تقابل عدهای در مخالفت با مصوبه اخیر این شورا برای ساماندهی ضوابط سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به دانشگاهها را به دنبال داشته است.
* شاهد معدلهای ۱۰ تا ۱۲در رتبههای یک رقمی و دو رقمی کنکور هستیم
به گفته عاملی به دلیل وجود یک سیستم غلط مبتنی بر مهارت تستزنی در نظام سنجش و پذیرش شاهد معدلهای ۱۰ تا ۱۲در رتبههای یک رقمی و دو رقمی کنکور هستیم.
یکی از عمدهترین مشکلات آموزش عالی چرخه معیوب پولدارتر شدن پولدارهاست، به عبارتی حدود ۵۰ درصد ورودی دانشگاههای برتر کشور از دهک دهم هستند
نشستهای زیادی هم برای تشریح این مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار و ۲ نوبت هم آزمون سراسری براساس این مصوبه برگزار شد.
به گفته سیدجلال موسوی معاون نظارت و راهبری ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی وقتی مناطق کشور را هم بررسی میکنیم مرفهترها نتایج بهتری دارند، در میان ۱۰ منطقه اول هشت منطقه از تهران و ۲ منطقه از شهرستان هستند که آن ۲ شهر هم باز از کلانشهرهایی در حد تهران هستند و که نشان میدهد گرفتار بی عدالتی در آموزش هستیم.
اما نتایج مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی که ۲ مرحله از آزمون آن برگزار شده است، در کجا مشخص شد؟
یکی از عمدهترین مشکلات آموزش عالی چرخه معیوب پولدارتر شدن پولدارهاست، به عبارتی حدود ۵۰ درصد ورودی دانشگاههای برتر کشور از دهک دهم هستند، افراد مرفه و پولدار به دانشگاه خوب میآیند، استاد خوب، تجهیزات خوب و مدرک تحصیلی خوب که این مدرک در اشتغال افراد هم بسیار تاثیرگذار است.
طبق آماری که منتشر شده است، اعمال سوابق تحصیلی در هشت استان بیش از ۷۰ درصد سبب افزایش سهم آن استان از رتبههای برتر شده است.
همچنین از بین ۱۱ استانی که تناسب آنها بیش از یک است، سوابق تحصیلی در ۷ استان بیش از ۶۰ درصد سبب تعدیل سهم آن استان از رتبههای برتر شده است. این روند اگر ادامه یابد در بسیاری از شهرهای کشور شاهد حضور بیشتر داوطلبان در دانشگاههای کشور خواهیم بود و چه بسا فاصله طبقاتی کمتر میشود.
حال طی روزهای اخیر مجلس شورای اسلامی مصوب کرده است که کنکور سالهای ۱۴۰۳، ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ به روال سالهای قبل از کنکور ۱۴۰۲ برگزار و تا کنکور سال ۱۴۰۶، معدل در آزمون سراسری تأثیر نداشته باشد. این مصوبه در صورت تایید شورای نگهبان اجرا می شود.
محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اتفاقات روز تصمیمگیری درباره کنکور در مجلس میگوید: برخی فضایی ایجاد کردند به این معنا که گویا امسال برای اولین بار تاثیر معدل قطعی شده است، برخی به صورت افراطیتر عمل کردند گویا امسال برای اولین بار آزمون استاندارد برگزار شده است و حتی برخی دیگر با یک فضاسازی ادعا میکردند که برخی مدارس به دانشآموزان نمره میدهند و این مسأله سبب میشود که دانش آموزان مناطق محروم یا دانش آموزان مدارس دولتی ضرر کنند در حالیکه هیچ یک از این صحبت ها درست نبود و در آزمون استداندارد نه معلم مدرسه نه مسؤولان مدرسه حتی در شهری که دانش آموز درس میخواند هیچکس نفوذی در آزمون ندارند که نمرهای کم و زیاد شود یا به تعبیر برخی پول بدهند و نمره بخرند، پس این فضاسازیها از اساس باطل است.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از سال ۸۷ براساس برقراری عدالت آموزشی و اینکه فهم کتاب، تفکر و خلاقیت جایگزین تست زنی شود موضوع حذف کنکور مطرح شد، میگوید: موضوع حذف کنکور از سال ۸۷ دقیقا در راستای عدالت آموزشی مطرح بود و بحث دوم آن این مسأله بود که روی توان فکری، خلاقیت و نوآوری دانش آموزان تمرکز کنند تا اینکه تست زنی را به عنوان یک مهارت به جوانان یاد دهیم و به قدری به قول معروف آش شور شد که تست زنی به عنوان ورودی مؤسسات دیگر هم استفاده میشد، حتی برای مدارس تیزهوشان هم استفاده میشد یعنی کاری میکردند که به جای کار کردن بچهها روی مهارت، خلاقیت و نوآوری بر روی مهارت تستزنی کار کنند و در حال حاضر میبینید که گرایش به رشته ریاضی کم و گرایش به رشته تجربی به طور وحشتناک زیاد شده است.
زاهدی میافزاید: البته دروس عمومی با کار خوب شورایعالی انقلاب فرهنگی به صورت تشریحی در آزمونهای استاندارد ارزیابی میشود، یعنی دانشآموزان دقیق مطالعه کنند و مطالب را عمقی یاد بگیرند نه به صورت تستزنی؛ این کار بسیار خوب شورایعالی انقلاب فرهنگی بود چرا که بچهها دیگر به درس عمومی بها نمیدادند و فقط کتب تست را خریداری میکردند یا به کلاس کنکور میرفتند، در کلاسهای درس حاضر نمیشدند که معلم به صورت محتوایی با آنها کار کند، این مسأله را میتوانید از معلمان این دروس سوال کنید.
وی میگوید: ممکن است سؤال اساسی در این زمینه مطرح شود که مگر معلمانی شبیه به معلمان شهرهای بزرگ در مناطق محروم نیستند، یا آیا کارآیی معلمی که معمولا کم تجربه هست و در مناطق محروم و دورافتاده تدریس میکند به اندازه معلمان شهرهای بزرگ است؟ این سوال دقیقی است و براین اساس منطقه بندی شد که در کنکور هم مناطق یک و 2 و 3 وجود داشت و قرار شد که ترازبندی هم شود.
به گفته زاهدی، ترازبندی یعنی اثرگذاری در اعلام نتیجه نهایی براساس نواحی مختلف کشور و براساس تراز منطقهای صورت گیرد، ممکن است امسال در عمل دقیقا این کار انجام نشده باشد و سیستم اجرایی اشکال داشته باشد ولی اساس تفکر کار خوبی بود.
این روزها توپ تصمیمگیری درباره چگونگی برگزاری آزمون سراسری، لحاظ دروس عمومی در کنکور و شرط معدل در زمین شورای نگهبان است، نگاهها به تدبیر این شوراست تا با بتواند عدالت آموزشی را برقرار کند.
ارسال نظر