هزینه نجومی واردات بنزین مشخص شد
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: در حالی میتوان نهایتا با ۲ میلیارد دلار پالایشگاه مهر خلیج فارس را تکمیل کرد که فقط سال جاری ۴ میلیارد دلار هزینه واردات این محصول شده است، بنابراین سیاستها در حوزه انرژی درست نیستند.
به گزارش اقتصاد100، هادی بیگی نژاد در گفتوگو با خانه ملت با ابراز نگرانی از ناترازی بنزین در کشور، گفت: مسئله بنزین که مقام معظم رهبری نیز به آن ورود کردند مسئلهای جدی است چراکه فقط در سال جاری مبلغ 4 میلیارد دلار بنزین از بخش خصوصی و خارج از کشور خریداری شده است و اگر با همین دست فرمان پیش رویم، طبق پیشبینیهای انجام شده سال آینده باید بین 5 تا 6 میلیارد دلار بنزین خریداری کنیم که حدودا معادل 300 هزار میلیارد تومان میشود که تهیه این رقم بالا برای کشور کار بسیار سختی است در حالی که هزینه تمامی پروژههای عمرانی این مبلغ نمیشود.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بهیقین عدم توجه به صنعت خودروسازی و اینکه حدود 12 سال است، وضعیت خودروسازی کشور هیچ تغییر نکرده و اصلاح نمیشود، یکی از دلایل اصلی این مصرف بالای بنزین در کشور است، همچنین جایگزینی خودروهای فرسوده با وجود تدوین قانون در این حوزه انجام نمیشود، ضمن آنکه باید واردات خودرو به میزان کافی انجام شود.
وی با تاکید بر اینکه باید قیمت بنزین باید برای مردم و بدنه جامعه و عدهای ویژهخوار متفاوت باشد، افزود: سیاست واردات بنزین به قیمت 30 تا 60 هزار تومان و عرضه آن به قیمت 1500 تومان سیاست درستی نیست، بنابراین اعمال سیاست قیمتی برای افرادی که مصالح کشور را رعایت نمیکند و سیاست تشویقی برای افرادی -که اهل صرفهجویی هستند- ضروری است.
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت نفت کنونی عملکرد ضعیفتری در پالایشگاهسازی نسبت به دولت قبل داشت، اظهار کرد: پالایشگاه مهر خلیج فارس باوجود 60 درصد پیشرفت باید هرچه سریعتر به اتمام برسد، البته قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) نیز در این رابطه باید موثرتر عمل کند چراکه میتوان نهایتا با 2 میلیارد دلار این پالایشگاه را تکمیل کرد و دیگر سالانه 4 میلیارد دلار صرف واردات بنزین نکرد، درواقع ناترازی بنزین تنها با راهاندازی همین پالایشگاه رفع خواهد شد، بنابراین سیاستها در حوزه انرژی درست نیستند./
پایان پیام
ارسال نظر