کارت سوخت این افراد قفل شد + جزئیات مهم!
اقتصاد 100- قانون بیمه شخص ثالث تمامی وسایل نقلیه موتوری را ملزم به داشتن بیمهنامه میکند، اما بسیاری از افراد هنوز از خرید آن خودداری میکنند و با این کار خود را در معرض مخاطرات جدی قرار میدهند.
بر اساس آمار، از ۱۳ میلیون موتورسیکلت فعال در کشور، حدود ۱۱ میلیون دستگاه فاقد بیمهنامه شخص ثالث هستند و در صورت وقوع حوادث رانندگی، خسارات جبرانناپذیری به دارندگان این وسایل نقلیه وارد خواهد شد. علاوه بر این، یک میلیون خودرو در کشور بدون بیمهنامه شخص ثالث بهویژه ۳۰ هزار دستگاه تاکسی فاقد بیمه هستند. برای حل این مشکل، قانونگذار در ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث پیشبینی کرده است که ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت باید از صدور کارت سوخت برای وسایل نقلیه فاقد بیمهنامه جلوگیری کند، اما این بخش از قانون هنوز بهطور کامل اجرایی نشده است.
مهدی قمصریان، مدیرعامل صندوق تأمین خسارتهای بدنی، ضمن اشاره به چالشهای موجود در تبادل اطلاعات میان دستگاههای مختلف، تصریح کرد که یکی از مشکلات اصلی، نبود بستر مناسب برای اتصال سامانهها و انتقال اطلاعات است. او به ماده ۴۱ قانون بیمه شخص ثالث نیز اشاره کرد و گفت که سامانه جامع حوادث رانندگی، که طبق این قانون باید بهطور مشترک توسط دستگاههای مختلف از جمله وزارت راه، اورژانس، پلیس، و بیمه راهاندازی شود، هنوز بهطور کامل اجرایی نشده است.
وی در ادامه به مشکل قطع سهمیه کارت سوخت وسایل نقلیه فاقد بیمهنامه اشاره کرد و افزود که این قانون از دو سال پیش برای خودروهای نفتی و گازی آغاز شده است، اما در مورد خودروهای بنزینی، این کار بهطور مرحلهای انجام میشود. بهطور خاص، حدود ۳۰ هزار تاکسی فاقد بیمهنامه شخص ثالث هستند و این آمار در تاکسیهای اینترنتی نیز بالاتر است.
قمصریان تأکید کرد که تعداد زیادی از وانتبارها و موتورسیکلتها نیز بیمهنامه شخص ثالث ندارند و باید کارت سوخت این وسایل نقلیه باطل شود. به گفته او، سامانهای که برای اتصال کارت سوخت و بیمهنامه ایجاد خواهد شد، در حال تکمیل است و بهمحض اتمام آن، اجرای این بخش از قانون برای تمامی خودروها آغاز خواهد شد. همچنین، در صورت تهیه بیمهنامه، کارت سوخت بهطور خودکار فعال خواهد شد.
وی همچنین به طرح بخشودگی جرایم مالکان وسایل نقلیه فاقد بیمهنامه بهمناسبت دهه فجر اشاره کرد و گفت که با این وجود، زمان دقیق اجرای طرح قطع کارت سوخت وسایل فاقد بیمهنامه هنوز مشخص نیست و این امر به آمادگی کامل زیرساختها بستگی دارد.
به نظر میرسد تا زمانی که سیستمهای اطلاعاتی دستگاههای مختلف بهطور کامل به یکدیگر متصل نشده و تعداد دقیق وسایل نقلیه فاقد بیمهنامه مشخص نشود، اجرای این بخش از قانون بهطور کامل ممکن نخواهد بود.