شکر و روغن در بازار ایران نایاب شد / پشت پرده ای که فاش شد !
اقتصاد 100- کمبود شکر و روغن در فروشگاههای ایران ناشی از افزایش تقاضای ناگهانی به دلیل تخصیص کالابرگ جدید است و نه کاهش تولید؛ عضو کمیسیون مواد غذایی اتاق اصناف ایران از پر شدن مجدد قفسهها در کوتاهمدت خبر داد.

علت کمبود شکر و روغن در فروشگاهها
احمدرضا بخشی، عضو کمیسیون مواد غذایی اتاق اصناف ایران، درباره دلایل کمبود روغن خوراکی و شکر در فروشگاهها توضیحاتی ارائه داد. وی اذعان کرد که کمبود این کالاها ناشی از نبود آنها در کشور نیست. در طرح جدید کالابرگ که توسط دولت ارائه شده، سه کالای اصلی شامل برنج، روغن، قند و شکر قرار گرفتهاند. این موضوع باعث افزایش تقاضای ناگهانی برای این اقلام شده است و در نتیجه قفسههای فروشگاهها بهسرعت خالی میشوند.
تاثیر افزایش تقاضا بر عرضه
وی افزود: در یک بازه زمانی کوتاه، تقاضا برای این سه گروه کالایی بیش از عرضه آنها بوده و چنین شرایطی تصوری از کمبود را در بازار به وجود آورده است. با این حال، این موضوع به معنای کاهش تولید یا توزیع نمیباشد. در سطح بازار و واحدهای بنکداری، این کالاها همچنان در دسترس هستند.
نقش سیستم توزیع در کمبود موقت
بخشی همچنین از نحوه عملکرد سیستم توزیع نیز انتقاد کرد و گفت: عرضه کالا در فروشگاههای بزرگ هر سه یا چهار روز یکبار انجام میشود. بنابراین، قفسههای خالی از روغن و شکر بهزودی مجدداً پر خواهند شد.
جدول برنامه عرضه کالاهای اساسی
کالای اساسی مدتزمان شارژ مجدد فروشگاههاروغن | هر 3 تا 4 روز |
شکر | هر 3 تا 4 روز |
برنج | هر 3 تا 4 روز |
بررسی دلایل افزایش قیمت کالاها
عضو کمیسیون مواد غذایی اتاق اصناف ایران همچنین در پاسخ به پرسشی درباره افزایش قیمت برخی اقلام مصرفی گفت: برخی از این افزایش قیمتها ناشی از تغییرات در تعرفههای گمرکی بوده که بهطور اجتنابناپذیری منجر به افزایش قیمت کالاها شده است. با این حال، تولیدکنندگانی که کالاها یا مواد اولیه خود را از گذشته تأمین کردهاند، مجاز به افزایش قیمت نیستند.
نقش نرخ ارز در افزایش قیمت
وی افزود: تغییر نرخ دلار نیز در این موضوع اثرگذار بوده است. افزایش بهای تعرفههای گمرکی بر بسیاری از کالاها تأثیر گذاشته و تولیدکنندگان چارهای جز اعمال افزایش قیمت نهایی این اقلام نداشتهاند.