جایگزین سبز برای بنزین می آید؟
اقتصاد 100- نخستین زیست پالایشگاه بیواتانول سوختی و کنجاله تخمیری خوراک دام از ذرت و صنایع غلات با حمایت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در استان کرمانشاه راهاندازی شد تا به کاهش آلایندگی سوخت و جایگزینی MTBE در بنزین کمک کند.

سعید جعفری، معاون نوسازی و اجرای طرحهای صنعتی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، در نشست خبری که به منظور بازدید از نخستین زیست پالایشگاه تولید بیواتانول سوختی در کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: این پالایشگاه با بهرهگیری از فناوریهای پیشرفته، تولید بیواتانول را به عنوان یک افزودنی سالم و پایدار برای بنزین بهطور جدی دنبال میکند و میتواند گامی مهم در کاهش وابستگی به ترکیبات شیمیایی مضر و ارتقای استانداردهای زیستمحیطی کشور بهشمار آید.
وی افزود: با حمایت سازمان توسعه صنایع کشور و حمایت مالی بخش خصوصی، این پروژه از آبان سال گذشته آغاز شده است و حدود ۲ هزار میلیارد تومان از سهامداران جذب کردهایم. همچنین امسال نیز مبلغ ۱۶۰۰ میلیارد تومان از طریق فراخوان جذب سرمایهگذار انجام شد. از خرداد ماه فرآیند نصب و راهاندازی ماشینآلات شروع گردید و از شهریور ماه بهرهبرداری آزمایشی پروژه آغاز شد.
جعفری در ادامه با اشاره به اینکه این پالایشگاه در حال حاضر به مرحله بهرهبرداری صنعتی نزدیک شده است، بیان کرد: افزایش ظرفیت تولید این فرآورده در دستور کار قرار دارد و این فرآیند معمولاً چند ماه زمان میبرد تا به ظرفیت اسمی برسد. تاکنون، بهرهبرداری از پروژه تا ۵۰ درصد ظرفیت محقق شده است.
وی درخصوص مواد اولیه و فرآیند تولید در این پالایشگاه گفت: خوراک اصلی این پالایشگاه ذرت است که یا از تولیدات داخلی تأمین میشود یا از طریق واردات تأمین میشود. مهمترین نکته این است که از انواع غلاتی که دارای نشاسته بالا هستند، از جمله غلات ضایعاتی، برای تولید الکل استفاده میشود.
جعفری همچنین ظرفیت تولید سالانه این پالایشگاه را ۶۶ میلیون لیتر بیواتانول و ۶۶ هزار تن خوراک دام غنیشده (دیجیاس) اعلام کرد که معادل ۲۰۰ هزار لیتر بیواتانول و ۲۰۰ تن خوراک دام در روز طی ۳۳۰ روز کاری در سال است.
وی در توضیح فرآیند تولید در این پالایشگاه توضیح داد که فرآیند تولید از ذرت آغاز میشود؛ ابتدا ذرت آسیاب شده و سپس قندهای موجود در آن طی یک فرآیند خاص به الکل اتانول تبدیل میشود. جعفری تصریح کرد که وجه تمایز این پروژه با دیگر کارخانههای تولیدکننده الکل در میزان خلوص بالای الکل تولیدی است که بیش از ۹۹ درصد خلوص دارد و همین ویژگی امکان ترکیب آن با بنزین را فراهم میکند تا به عنوان سوخت سبز در صنعت حملونقل از آن استفاده شود.
جعفری همچنین به اهمیت تولید سوخت سبز اشاره کرد و افزود: یکی از اهداف اصلی این طرح حرکت به سمت تولید بنزینی با آلایندگی کمتر است. در گذشته برای افزایش عدد اکتان بنزین از تترایتیل سرب استفاده میشد که خطرات زیستمحیطی و سلامتی بهدنبال داشت. اما اکنون بیش از ۹۰ کشور دنیا MTBE را از بنزین حذف کردهاند و آن را با اتانول جایگزین کردهاند.
جعفری در ادامه توضیح داد که در حال حاضر روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف میشود و از این میزان تنها ۵ درصد نیاز به اختلاط با اتانول دارد. به این ترتیب، تولید روزانه ۲۰۰ هزار لیتر اتانول کافی نیست و برای تأمین نیاز کل کشور به این ماده، به حدود ۳۰ کارخانه مشابه نیاز داریم که با سرمایهگذاریهای لازم میتوانند در هر استان به بهرهبرداری برسند.
معاون نوسازی و اجرای طرحهای صنعتی ایدرو در پاسخ به سوالی درباره توزیع محصول این پالایشگاه گفت: در حال حاضر، فقط پالایشگاههای استان کرمانشاه این محصول را خریداری میکنند، اما پس از پایان مراحل آزمایشی، محصول تولیدی به دیگر پالایشگاهها در تهران و دیگر شهرها نیز توزیع خواهد شد تا تمامی کشور را پوشش دهد. جعفری افزود که بسیاری از سرمایهگذاران برای مذاکره جهت راهاندازی پالایشگاههای مشابه مراجعه کردهاند و در صورت اجرایی شدن این طرحها، سهم قابل توجهی در تأمین سبد سوخت کشور خواهند داشت. همچنین مدیریت این فرآیند تحت نظارت شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی قرار دارد.