«اقتصاد 100» گزارش می دهد؛

میراث دردسرساز به پزشکیان رسید /زیر و بم چند تصمیم مهم برای بازنشستگان، کارگران و معلمان

اقتصاد 100 - در روزهای اخیر، دولت و مجلس به توافقی در خصوص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان دست یافتند. همچنین، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش بالاخره وضعیت رتبه‌بندی معلمان را روشن کرد، اما مبلغ عیدی کارگران با انتقادات مواجه شد.

میراث دردسرساز به پزشکیان رسید /زیر و بم چند تصمیم مهم برای بازنشستگان، کارگران و معلمان

به گزارش اقتصاد 100 ، بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در روز‌های اخیر در بین رسانه‌ها و مردم حسابی داغ شد؛ این موضوع از آنجایی حائز اهمیت است که در سال‌های اخیر با افزایش هزینه‌های زندگی و تورم، بازنشستگان احساس نابرابری نسبت به شاغلان دارند.

پایان پینگ پنگ دولت و مجلس درباره بازنشستگان

این وضعیت ضرورت همسان‌سازی را بیشتر نمایان کرد اما چالش‌هایی مانند محدودیت‌های مالی، عدم تخصیص منابع کافی و اختلاف نظر‌ها در روش‌های اجرا باعث شد بازنشستگان مدت‌ها در بلاتکلیفی به سر ببرند.

اما حالا خبر‌ها حاکی از این است که پینگ پنگ چند ماهه دولت و مجلس بر سر این موضوع بالاخره به پایان رسیده است؛ در همین راستا صبح چهارشنبه ۱۸ مهر ماه بود که رسانه‌ها اعلام کردند بر اساس اظهارات دو مقام دولتی و مجلسی، همسان سازی حقوق بازنشستگان سرانجام به مرحله اجرایی رسید و قرار است از این ماه به اجرا درآید.

میراث پر چالش رئیسی برای پزشکیان

این موضوع که میراث ناتمام دولت رئیسی در زمین پزشکیان است با توجه به اینکه در روز‌های گذشته عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد، اعلام کرده که کسری بودجه در سال جاری به ۸۵۰هزار میلیارد تومان رسیده است احتمالاً چالشی جدی برای دولت چهاردهم خواهد بود.


گزارش اقتصاد 100 از توافق پاستور و بهارستان:

بازنشستگان این مطلب را بخوانند


 

گفتنی است در زمان دولت سیزدهم، نمایندگان مجلس به دلیل عدم تأمین منابع لازم برای اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ را رد کردند. به همین خاطر، دولت رئیسی برای جلب نظر نمایندگان مجلس، اقدام به اصلاح کلیات لایحه بودجه نمود. در این راستا، دولت سیزدهم نرخ مالیات بر ارزش افزوده را از ۹ درصد به ۱۰ درصد افزایش داد و مقرر شد که درآمد حاصل از این افزایش به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اختصاص یابد. موضوعی که به صورت ۱۰۰ درصد اجرا نشد.

 بازنشستگان

دو خبر مهم درباره وام بازنشستگان

در کنار طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، وام‌های ۵ و ۳۰ میلیون تومانی برای بازنشستگان نیز توجه رسانه‌ها و مردم را به خود جلب کرده است.

در این زمینه، جعفر‌امیرآبادی‌زاده، معاون صندوق بازنشستگی کشوری، روز سه‌شنبه ۲۴ مهر ماه جزئیات این طرح را تشریح کرد. وی اعلام کرد که بر اساس توافق میان صندوق بازنشستگی کشوری و فروشگاه رفاه، بازنشستگان و وظیفه‌بگیران این صندوق از تاریخ ۲۵ مهرماه جاری می‌توانند تا سقف ۵۰ میلیون ریال با اعتبارسنجی از ۱۴۰۰ فروشگاه رفاه در سراسر کشور به صورت اعتباری خرید کنند. او افزود که این تسهیلات بدون بهره بوده و مبلغ خریداری شده در اقساط ۵ ماهه از حقوق بازنشستگانی که از این طرح بهره‌مند می‌شوند، کسر خواهد شد.

همچنین آن طور که رسانه اعلام کرده‌اند سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۳ ثبت‌نام مرحله جدید وام ۳۰ میلیون تومانی برای بازنشستگان را آغاز کرده است. در دو مرحله قبلی، ۸۰ هزار بازنشسته از این تسهیلات بهره‌مند شدند.

ثبت‌نام مرحله سوم از ۲۲ مهر تا ۳ آبان ادامه دارد و ۴۰ هزار فقره وام قرض‌الحسنه به بازنشستگان ارائه خواهد شد.

شرایط دریافت وام شامل حداکثر سن ۷۸ سال، عدم مسدودی حساب، مالکیت تلفن همراه به نام متقاضی، عدم سابقه چک برگشتی و بدهی معوق به سیستم بانکی است. این وام با کارمزد ۴ درصد و به صورت اقساطی پرداخت می‌شود و هدف آن کمک به تأمین نیاز‌های مالی بازنشستگان است.

دولت به بازنشستگان مُسکن می دهد 

فعالان سیاسی و اقتصادی در واکنش به این وام‌ها معتقد بودند که هرچند این اقدام می‌تواند در برابر افزایش قیمت‌ها عمل کند، اما تا زمانی که انتظارات و چشم‌انداز‌های سیاسی و اقتصادی در زمینه مسائل داخلی و بین‌المللی به سطح مطلوبی نرسد و دولت نتواند نرخ تورم را کنترل کند، اعطای وام تنها به عنوان یک مُسکن موقتی خواهد بود.

مبلغ عیدی کارگران مشخص شد

در کنار بازنشستگان، خبرهایی نیز درباره عیدی کارگران نیز طی هفته اخیر منتشر شد.

طبق قانون حداقل مبلغ عیدی کارگران در سال ۱۴۰۳ که معادل ۶۰ روز کار در یک سال است، حدود ۱۴ میلیون و ۳۳۲ هزار و ۳۶۸ تومان تعیین شده است. همچنین، حداکثر عیدی که معادل حقوق ۹۰ روز کار در سال می‌باشد، به ۲۱ میلیون و ۴۹۸ هزار و ۵۵۲ تومان می‌رسد.

حسن صادقی: این مبلغ عیدی پاسخگوی نیاز خانواده کارگری نیست

حسن صادقی، فعال حوزه کارگری، در گفتگویی با اقتصاد 100 در این هفته اظهار داشت که وقتی قیمت سکه به ۵۰ میلیون تومان و قیمت مسکن به متری ۷۰ میلیون تومان برسد، ارقام مربوط به عیدی و افزایش حقوق‌ها نمی‌تواند نیاز‌های خانواده‌های کارگری را تأمین کند.

او همچنین تأکید کرد که اگر نرخ تورم همچنان کنترل نشود، حتی اگر عیدی کارگران سه یا چهار برابر حداقل حقوق تعیین شود، باز هم نمی‌تواند نیاز‌های شب عید یک خانواده چهار نفره کارگری را برآورده کند.


گفتگوی اقتصاد 100 با حسن صادقی، فعال حوزه کارگری:

عیدی کارگران در مقابل سکه 50 میلیونی ناچیز است


 

برهمین اساس صادقی پیشنهاد کرد که دولت باید در کنار افزایش حقوق‌ها، از مکانیزم‌های حمایتی مانند سبد معیشت استفاده کند که تأثیر کمتری بر تورم دارد. این سبد معیشتی می‌تواند به صورت بن کارت ارائه شود یا اینکه مردم بتوانند در تعاونی‌ها تا مبلغ معینی انواع کالا‌ها را بدون نیاز به پرداخت نقدی خریداری کنند.

خبر خوش وزارت آموزش و پرورش برای معلمان سراسر کشور

فارغ از این دو موضوع وزارت آموزش‌وپرورش در این هفته خبرخوشی را به معلمان داد.

سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرد که مشکل رتبه‌بندی معلمان بازنشسته سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ حل شده و از این ماه حقوق آن‌ها بر اساس رتبه‌بندی جدید واریز می‌شود.

علی فرهادی گفت که کمتر از ۲۰ هزار معلم بازنشسته مشمول تغییر رتبه بودند و احکام رتبه‌بندی آن‌ها که به صورت ناقص صادر شده بود، اکنون تکمیل شده است.

طبق اظهارات آقای سخنگو، معوقات این معلمان همراه با حقوق مهر ماه پرداخت خواهد شد و در صورت عدم پرداخت، با حقوق آبان ماه تسویه خواهد شد. همچنین، معلمانی که به رتبه خود اعتراض کرده بودند، احکامشان صادر و مزایای مالی آن‌ها نیز همزمان با بازنشسته‌ها پرداخت خواهد شد.

 



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

تک نرخی شدن قیمت ارز به سود معیشتِ شهروندان است؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما