تورم سنگین بر دوش اقشار کم‌درآمد / چرا نرخ تورم دهک‌ها متفاوت است؟

اقتصاد ۱۰۰ - مرکز آمار ایران، متولی اصلی انتشار آمارهای تورم در کشور، روز گذشته جدیدترین گزارش خود از وضعیت شاخص قیمت مصرف‌کننده در مردادماه 1403 را منتشر کرد.

تورم سنگین بر دوش اقشار کم‌درآمد / چرا نرخ تورم دهک‌ها متفاوت است؟

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد همه شاخص‌های تورم در مقایسه با تیرماه امسال نزولی شدند؛ نرخ تورم ماهانه معادل دو درصد ثبت شد، نرخ تورم سالانه رقم 34.8 درصد را تجربه کرد و نرخ تورم نقطه به نقطه نیز پس از سه ماه متوالی رشد، در مرداد به 31.6 درصد کاهش یافت.

بررسی آمار نرخ تورم به تفکیک دهک‌های هزینه‌ای اما نشان می‌دهد فشار اصلی افزایش قیمت‌ها در مردادماه بر دوش خانواده‌های کم‌درآمدتر بوده است. چراکه نرخ تورم ماهانه در دهک هزینه‌ای اول، بالاتر از باقی دهک‌ها بوده است. این در حالی است که تورم سالانه و نقطه به نقطه، همچنان در دهک‌های بالاتر، بیشتر است.

تورم دهک ها مرداد 1403

آمار تورم ماهانه و نقطه‌ای در دهک‌ها

بر اساس گزارشی که مرکز آمار ایران منتشر کرده، نرخ تورم ماهانه دهک هزینه‌ای اول در مرداد 1403 معادل 2.21 درصد ثبت شده و این رقم در دهک‌های بالاتر کاهشی شده است. طوری که دهک‌های هشتم، نهم و دهم، نرخ تورم ماهانه به ترتیب 1.97 درصد، 1.94 درصد و 1.8 درصد را ثبت کرده‌اند.

از سوی دیگر اما نرخ تورم نقطه به نقطه در دهک دهم با ثبت رقم 32.3 درصدی، بالاتر از دهک‌های دیگر بود. نخستین دهک هزینه‌ای نیز تورم نقطه به نقطه 28.8 درصدی را شاهد بود.

جهش اختلاف بیشترین و کمترین تورم دهک‌ها

نرخ تورم سالانه نیز همچون تورم نقطه به نقطه، در دهک دهم در بالاترین حد خود بود و در دهک اول کمترین رقم را ثبت کرد. نرخ تورم 12 ماه دهک اول 31.1 درصد بود و این رقم در دهک دهم معادل 35.6 درصد رقم خورد. به این ترتیب، اختلاف بین بیشترین و کمترین نرخ تورم سالانه در مردادماه به 5.5 درصد رسید. مقایسه این رقم با 4.8 درصدی در که در تیرماه ثبت شده بود، نشان می‌دهد اختلاف نرخ تورم دهک اول و دهم در مردادماه 0.7 واحد درصد افزایش یافته است.

 

چرا نرخ تورم دهک‌ها متفاوت است؟

بررسی‌ها حاکی از آن است که دهک‌های با سطح هزینه پایین‌تر بخش بیشتری از مصارف خود را به کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات اختصاص می‌دهند و در دهک‌های هزینه‌ای بالاتر، سهم هزینه‌های کالاهای غیرخوراکی و خدمات بیشتر است. از آنجا که تغییرات قیمت در کالاها و خدمات گوناگون متفاوت است، نرخ تورمی که دهک‌های هزینه‌ای تجربه می‌کنند نیز متفاوت است.

از سوی دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهند نرخ تورم کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات در دهک‌های پایین بیشتر از دهک‌های بالاتر بوده و همین موضوع سبب شده کم‌درآمدها تورم بیشتری را در مردادماه حس کنند.

منبع: تجارت نیوز



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

به نظر شما کدام پرونده فساد اقتصادی، رسوایی بزرگتری به بار آورد؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما