کاهش آلودگی هوا اولویت کسی نیست
افتصاد 100- رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست هم معتقد است کاهش آلودگی هوا در اولویت هیچکسی نیست، بنابراین نمیتوان انتظار هوای بهتری داشت.
به گزارش گروه مدیریت شهری اقتصاد 100، حتی اگر سوخت و خودروها در کشور استاندارد شود، باز هم وضعیت هوا بهطور کامل بهتر نمیشود، چراکه ۹۴ درصد تولید انرژی کشور بر پایه سوختهای فسیلی است. او درباره قانون هوای پاک گفت: این قانون ۳۳ ماده دارد. برای ۱۷۶ تکلیف دستگاه شناسایی شده است. در ۱۰ سازمان اصلی و همچنین با ۲۳ دستگاه همکاری دارد.
گلعلیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه برای کاهش آلودگی هوا در کشور باید به سمت استفاده از نیروگاههای با انرژی تجدیدپذیر برویم، گفت: شدت مصرف انرژی در ایران سه برابر دیگر نقاط جهان است. او با اشاره به اینکه تولید موتورهای کاربراتوری ممنوع شده است اما هنوز با استفاده از آنها آلودگی بسیاری تولید میشود، گفت: در تهران منابع انتشار آلودگی بسیار بالاست، به همین علت استفاده از هر خودروی استاندارد و جدیدی موجب تشدید آلودگی میشود در حالی که هدف به حداقل رساندن آلودگی هواست. او تأکید کرد: مسئله و راهکار مشخص است، اما اجراکردن آن دچار مشکل است. شعارها در این زمینه باید به تغییر رفتار مسئولان و مردم منجر شود تا وضعیت پیچیدهتر از این نشود. سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست درمورد قانون هوای پاک و نقش دستگاهها در اجرای این قانون گفت: در بررسی عملکرد دستگاههای اجرائی در اجرای قانون هوای پاک تکالیفی مانند توسعه حملونقل عمومی، از رده خارجکردن خودروهای فرسوده، تولید و توزیع سوخت مناسب و... به طور مناسب انجام نشده است.
براساس ماده ۲ قانون هوای پاک، سازمان محیط زیست ناظر بر حسن انجام این قانون است و به همین منظور سامانهای تعریف و آموزشهایی به ناظران دستگاههای اجرائی جهت بارگذاری مستندات و خوداظهاری تکالیف انجامشده، داده است. او با اشاره به سهم ۴۰ درصدی خودروهای فرسوده به عنوان منابع متحرک در انتشار آلودگی هوا و مهمترین منابع آلودگی هوا گفت: در کل کشور حدود ۲۵ میلیون خودرو شمارهگذاریشده وجود دارد که از این تعداد ۶.۵ میلیون خودرو فرسوده است.
او ادامه داد: روزانه ۳۰۰ هزار لیتر در جایگاههای توزیع بنزین بخار میشود و ترکیبات عالی فرّار را وارد محیط میکند که برای سلامت شهروندان بسیار خطرناک است و در همین راستا نیز اجرای طرح کهاب (کنترل، هدایت، انتقال و بازیافت بخارات بنزین) در قانون هوای پاک پیشبینی شده است.
گلعلیزاده اضافه کرد: براساس ماده ۲۲ قانون هوای پاک، وزارت بهداشت باید خسارات بهداشتی ناشی از آلودگی هوا را کمیسازی کند که در آخرین گزارش منتشرشده مربوط به سال ۱۴۰۰، خسارت بهداشتی برآوردشده ۱۱.۳ میلیارد دلار است.
انتهای پیام/
ارسال نظر