صادرات لوازم‌خانگی سالانه تا 2 میلیارد دلار

اقتصاد100- هرچند در سال‌های گذشته به طور متوسط 300 تا 400 میلیون دلار کالاهای لوازم‌خانگی از کشورمان صادر شد، اما کارشناسان معتقدند توانمندی این صنعت به مراتب بالاتر از آمار و ارقام فعلی بوده و می‌توان صادرات آن را به بیش از ۲ میلیارد دلار در سال رساند.

صادرات لوازم‌خانگی  سالانه تا 2 میلیارد دلار

به گزارش گروه لوازم خانگی، پتانسیل‌های بالایی در صنعت لوازم خانگی ایران در هر دو طیف قطعه سازان و محصول‌سازان وجود دارد.

صنایع لوازم خانگی ایران به‌طور میانگین ۸۵ تا ۹۰ درصد نیاز بازار داخلی را تامین می‌کنند، البته در برخی از گروه‌های کالایی نوسان وجود دارد اما در صنایع لوازم خانگی بزرگ تقریبا ۷۰ تا ۷۵ درصد ساخت داخل وجود دارد.

اعضای انجمن صنایع لوازم خانگی ایران هم اکنون ۸۵ درصد سهم بازار را پوشش می‌دهند و این توان را دارند که علاوه بر تامین نیاز داخل، با بهره گیری از تعاملات سازنده با کشورهای منطقه بازار شان را گسترده تر کنند.

صنایع لوازم خانگی ایران از لحاظ جایگاه داخلی پس از نفت و گاز و خودروسازی، رتبه سوم را داراست و به نوعی موتور پیشران صنایع بالادستی همچون فولاد و پتروشیمی و در نتیجه عامل موثر در حرکت به سوی اقتصاد بدون نفت است.

در سال‌های گذشته به‌طور متوسط ۴۰۰ میلیون دلار انواع لوازم خانگی به خارج از کشور صادر شد که عمده مقاصد صادراتی را کشورهای عراق، افغانستان، حوزه خلیج فارس، شمال آفریقا، حوزه سی آی اس و همچنین برخی کشورهای اتحادیه اروپا تشکیل می‌دهند.

کارشناسان معتقدند توانمندی این صنعت به مراتب بالاتر از آمار و ارقام فعلی بوده و می‌توان صادرات آن را به بیش از ۲ میلیارد دلار در سال رساند.

ممنوعیت واردات لوازم خانگی و خطر انحصار؟

در حالی که برخی از ممنوعیت واردات در سال‌های گذشته به عنوان عاملی برای انحصاری شدن این صنعت هشدار می‌دهند، اما کارشناسان امر معتقدند واحدهای صنعتی و انجمن صنایع لوازم خانگی ایران به هیچ عنوان موافق و ممنوعیت واردات به صورت دراز مدت نیستند.

از 6 سال پیش شرکت‌ها با توسعه بخش‌های R&D، دانش بنیان، ایجاد مراکز نوآوری و توسعه خدمات پس از فروش روند رشد خود را آغاز کرده بودند، اما این رشد با سرعت و حجم فعلی نبود.

در این زمینه، «عباس هاشمی» دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران می‌گوید: پس از تحریم، فرصتی برای صنعت لوازم خانگی به وجود آمد تا خود را پرورش بدهد. بنابراین نه انجمن و نه واحدهای تولیدی دید طولانی مدت در مورد ادامه ممنوعیت‌ها ندارند و آن را به ضرر خود می‌دانند.

وی تاکید کرد: هم اکنون می‌توان بلوغ را در صنعت لوازم خانگی احساس کرد و رقابت کاملا نزدیک بین واحدها جریان دارد، به طوری که تولیدکنندگان برای گرفتن سهم بازار داخلی و صادرات، رقابتی جانانه دارند و ورود شرکت‌های دانش‌بنیان نیز موجب توسعه شبکه خدمات پس از فروش و مشتری مداری شده است.

انتهای پیام/

 

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

برای جبران کسری بودجه دولت،کدام روش را مناسب تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما