یک روز سبز دیگر برای طلا

طلا و جواهر اقتصاد 100: طلا در روز جمعه گذشته کشش مثبتی پیدا کرد و در واقع در دومین روز متوالی در مسیر مثبت، از کف قیمت 2013 دلاری جهش یافت.

یک روز سبز دیگر برای طلا

به گزارش  «اف‌ایکس استریت» طلا (XAU/USD) برای دومین روز متوالی در روز جمعه، کشش مثبتی را تجربه کرد و در واقع بازیابی خود را از پایین‌ترین سطح یک ماهه‌ی خود، حوالی منطقه 2013 دلار انجام داد که نشان‌دهنده‌ی میانگین متحرک ساده 50 روزه (50-SMA) است.

آنچه از بررسی نوسانات فلز زرد برمی‌آید، صعود روزانه تا نیمه‌ی اول نشست اروپایی ادامه یافت و البته برخی عوامل همچون افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه از آن حمایت کرد.

علاوه بر این، در بحبوحه‌ی عدم قطعیت پیرامون دورنمای نرخ بهره‌ی فدرال رزرو، عملکرد قیمت دلار آمریکا (USD) محدود می‌شود که به نوبه‌ی خود عامل دیگری برای حمایت از طلاست.

با این وجود، علیرغم پس‌زمینه‌ی حمایتی فوق‌الذکر، در سایه‌ی احتمالات کمتر مبنی بر کاهش سیاست‌های تهاجمی‌ بانک مرکزی ایالات متحده، بهای طلا زیر محدوده‌ی عرضه 2040 الی 2042 دلار باقی می‌ماند. این امر به نوبه‌ی خود، به عنوان بادی برای بازده اوراق قرضه‌ی خزانه‌داری ایالات متحده عمل می‌کند و خرس‌های دلار USD را از شرط‌بندی جدید باز می‌دارد. از این رو، عاقلانه است پیش از تأیید تداوم روند نزولی فلز گرانبها در حدود دو هفته‌ی گذشته، منتظر خرید بعدی قوی فراتر از سد مذکور باشیم.

فعالان بازار هم‌اکنون مشتاقانه منتظر انتشار شاخص قیمت تولید‌کننده ایالات متحده (PPI) هستند که ممکن است در اوایل جلسه‌ی معاملاتی، و در بحبوحه‌ی شرط‌بندی‌ها مبنی بر شروع کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در ماه مارس، اندکی نوسانات را به بازارها القا کند. جدای از این، سخنرانی برنامه‌ریزی‌شده توسط نیل کشکاری، رئیس فدرال رزرو مینیاپولیس می‌تواند بر پویایی قیمت دلار تأثیر بگذارد و فرصت‌های معاملاتی کوتاه‌مدت پیرامون قیمت طلا ایجاد کند. با این وجود، طلا (XAU/USD) همچنان در مسیر ثبت زیان اندک برای دومین هفته‌ی متوالی است.

روندهای تأثیرگذار بازار

ارقام مختلط تورم مصرف‌کننده در ایالات متحده بر این انتظارات افزود که فدرال رزرو می‌تواند کاهش نرخ بهره را در ماه مارس به تعویق بیاندازد و این امر بهای طلا را در روز پنج‌شنبه به سمت پایین‌ترین حد یک ماه اخیر هدایت کرد.

همچنین، شاخص CPI سرفصل ایالات متحده از نرخ سالانه 3.1 درصدی به 3.4 درصد در ماه دسامبر افزایش یافت، در حالی که شاخص اصلی (به استثنای قیمت‌های نوسانی مواد غذایی و انرژی) کمترین سود سالانه‌ی خود را از ماه می 2021 به ثبت رساند.

لورتا مستر، رئیس فدرال رزرو کلیولند با اظهارنظر در مورد آخرین ارقام CPI، بر این باور بود که هنوز برای کاهش نرخ بهره در نشست سیاستگذاری ماه مارس بانک مرکزی ایالات متحده زود است.

در همین راستا، آستن گولزبی، رئیس فدرال رزرو شیکاگو، از الزام بانک مرکزی برای محدودیت سیاست‌ها در مسیر مهار تورم سخن گفت و تام بارکین، رئیس فدرال رزرو ریچموند نیز کاهش نرخ را پس از رسیدن تورم به هدف 2 درصدی، مقدور و ممکن دانست. 

با توجه به ابزار گروه CME نظارت بر نرخ، بازارها همچنان احتمال بیش از 65 درصدی کاهش نرخ در ماه مارس را در نظر دارند که خود به عنوان باد موافقی برای فلز زرد غیر بازده عمل می‌کند.

کاهش نرخ بهره

در بخش اوراق، بازدهی اوراق قرضه‌ی 10 ساله دولتی ایالات متحده پایین‌تر از آستانه‌ی 4.0 درصد باقی می‌ماند که نه‌تنها دلار آمریکا را در حالت تدافعی نگه می‌دارد، بلکه به نفع فلز بدون بازده نیز هست.

و اما در چشم‌انداز داده‌های کلیدی، ارقام تورم چین که در روز جمعه منتشر شد، بر خطرات کاهش تورم می‌افزاید و این در حالی است که کاهش 0.3 درصدی واردات در سال 2023، بر تعدیل تقاضای داخلی و افزایش نگرانی‌ها در مورد بهبود کند اقتصادی صحه می‌گذارد.

بدیهی است از آنجا که معامله‌گران در حال حاضر علاوه بر سخنرانی نیل کشکاری، رئیس فدرال رزرو مینیاپولیس، به شاخص قیمت تولیدکننده‌ی ایالات متحده نگاه می‌کنند، طلا XAU/USD همچنان برای دومین هفته‌ی متوالی در مسیر کاهش باقی می‌ماند.

تحلیل تکنیکال: طلا در محدوده‌ی معاملاتی آشنا

از منظر تکنیکال، جهش یک شبه از SMA-50 روزه و حرکت صعودی بعدی و همچنین نوسانگرهای مثبت در نمودار روزانه به نفع معامله‌گران صعودی است. با این حال، هنوز عاقلانه است که قبل از موقعیت‌یابی برای سودهای بیشتر، منتظر یک قدرت پایدار فراتر از منطقه عرضه 2040 الی 2042 دلار باشیم.

پس از آن، قیمت طلا ممکن است مومنتوم خود را در مسیر رسیدن به منطقه 2,077 دلار، به سوی سقف نوسانی روز جمعه گذشته، در حدود منطقه 2,064 دلار، تسریع بخشد. در این بین، برخی از خریدهای متعاقب هر گونه چشم‌انداز منفی کوتاه‌مدت را نفی کرده و زمینه را برای حرکت به سمت بازپس‌گیری رقم گرد 2100 دلاری مهیا می‌سازد.

از طرف دیگر، اکنون به نظر می‌رسد که منطقه 2022 دلاری از نزولی فوری قبل از پایین‌ترین سطح چند هفته‌ای، در حدود منطقه 2013 دلاری، یا SMA-50 روزه آزمایش‌شده در روز پنج‌شنبه محافظت می‌کند. البته شکست متقاعد‌کننده در زیر منطقه‌ی 2013، مورد انتظار است.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما