آیا دورنمای طلا مثبت است؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: طلا امروز در سطح 2,070 دلار قرار دارد که از قرار معلوم، یک رگه‌ی باخت دو روزه را خنثی کرده است؛ انتظار می‌رود برخی رویدادها از فلز زرد حمایت کند.

آیا دورنمای طلا مثبت است؟

به گزارش«اف‌ایکس استریت» قیمت طلا (XAU/USD) در جلسه‌ی معاملاتی آسیایی روز سه شنبه، برخی از خریداران را به خود جذب کرد و در حال حاضر، به نظر می‌رسد که یک رگه‌ی باخت دو روزه را شکسته است.

این فلز گرانبها در حال حاضر در منطقه‌ی 2,070 دلار قرار دارد که نمایانگر بیش از 0.30 درصد در روز افزایش است، با این حال، در بحبوحه‌ی نقدینگی نسبتاً ناچیز در اولین روز معاملاتی سال 2024، کمتر از سقف قیمت چند هفته‌ای است که پنج‌شنبه گذشته لمس کرد.

و اما در چشم‌انداز ارز ایالات متحده، در پی بهبود بیشتر بازده اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده، که به نوبه‌ی خود به عنوان یک باد مخالف برای این ارز عمل می‌کند، دلار آمریکا (USD) برای سومین روز متوالی بهبود اندک خود را از پایین‌ترین سطح پنج ماهه ادامه داد. با این حال، پذیرش فزاینده مبنی بر اینکه فدرال رزرو به زودی کاهش نرخ بهره را آغاز خواهد کرد، نه‌تنها به نفع معامله‌گران صعودی است، بلکه از چشم‌انداز سودهای بیشتر حمایت می‌کند.

آنچه مسلم است سرمایه‌گذاران در انتظار کاهش نرخ‌های بانک مرکزی ایالات متحده در سال 2024 هستند و این شرط‌ها با کاهش فراتر از میزان پیش‌بینی‌شده در شاخص قیمت اصلی هزینه‌ی مصرف شخصی (PCE) - نشانگر تورم ترجیحی فدرال رزرو - کمرنگ شد. این موضوع، در اقتصاد انعطاف‌پذیر ایالات متحده همچنان در رأس قرار می‌گیرد و یک فرود نرم را تضمین می‌کند که البته می‌تواند فضایی بسازد که بانک مرکزی ایالات متحده زودتر به فکر کاهش سیاست خود بیفتد.

سیاستگذاری فدرال رزرو

و اما ابزار نظارت بر نرخ گروه CME، با احتمال بیش از 85 درصد، بر این باور است که فدرال رزرو در کنار کاهش نرخ بهره در نشست ماه مارس، مجموعأ کاهش 150 واحدی (bps) نرخ را تا پایان سال در نظر داشته باشد. این امر، به نوبه‌ی خود، باید روند صعودی را برای بازده اوراق قرضه‌ی آمریکا محدود کند و علاوه بر آنکه گاوهای دلار را از شرط‌بندی جدید باز دارد، چشم‌انداز مثبت قیمت طلا را نیز مورد تأیید قرار دهد.

با تمام این‌ها، بی‌ثباتی ژئوپلیتیکی همراه با خرید مستقیم از بانک‌های مرکزی حاکی از آن است که مسیر کمترین مقاومت برای طلا XAU/USD به سمت صعود است. با این وجود، ممکن است معامله‌گران ترجیح دهند پیش از انتشار کلان داده‌های عمده‌ی ایالات متحده که در آغاز ماه جدید برنامه‌ریزی شده است، از جمله آمار و ارقام استخدام ماهانه یا گزارش NFP در روز جمعه، در حاشیه منتظر بمانند. این موضوع در کنار صورتجلسه‌ی FOMC در روز چهارشنبه، افزون بر آنکه بر پویایی قیمت دلار تأثیر می‌گذارد، انگیزه‌‌ی معناداری برای قیمت طلای بدون بازده ایجاد می‌کند.

جریانات تأثیرگذار بر طلا؛ انتظارات از فدرال رزرو، همچنان از طلا حمایت می‌کند

با نگاهی به نوسانات فلز زرد در سالی که گذشت، می‌توان به وضوح دید که قیمت طلا در سال 2023 رشد سالانه‌ی 13 درصدی را ثبت کرد که در واقع، نمایانگر بهترین سال خود از سال 2020 است و به نظر می‌رسد روند افزایشی اخیر خود را امتداد دهد.

فدرال رزرو در حالی که امیدوار است در سال 2024 به فرود نرمی برای اقتصاد دست یابد، تصمیم دارد تا سیاست خود را در اوایل ماه مارس تسهیل کند که این امر قطعأ حامی طلا خواهد بود.

و اما در بحبوحه‌ی افزایش بیشتر بازده اوراق قرضه‌ی خزانه‌داری ایالات متحده، دلار آمریکا از پایین‌ترین سطح پنج ماهه‌ی خود بهبود می‌یابد که این امر ممکن است راه سودهای بیشتری طلا XAU/USD را ببندد. در همین راستا، بازده اوراق قرضه 10 ساله‌ی ایالات متحده از پایین‌ترین سطح خود از ژوئیه که هفته‌ی گذشته به آن رسیده بود، باز هم بهبود یافت و افزایش قیمت را تضمین کرد.

هم‌اکنون نگاه معامله‌گران به گزارش FOMC در روز چهارشنبه و انتشارات کلان کلیدی ایالات متحده، از جمله گزارش NFP است تا انگیزه‌ی معناداری پیدا کنند. علاوه بر آن، داده‌هایی اعم از شاخص‌های PMI تولید ISM و گزارش ADP در روز پنج‌شنبه در مرکز توجه خواهند بود.

ناگفته نماند در این بین، برخی ریسک‌های ژئوپلیتیکی ناشی از بحران در اوکراین و خاورمیانه می‌تواند از فلز گرانبهای امن حمایت کند.

قیمت طلا می‌تواند با مقاومت فوری در نزدیکی منطقه 2077 الی 2078 دلار مواجه شود. از منظر تکنیکال، بسته‌شدن رکورد تاریخ، در حدود 2077 الی 2078 دلار که چهارشنبه گذشته ثبت شد، به نظر می‌رسد که به عنوان یک مانع فوری در برابر منطقه‌ی 2088 دلار یا بالاترین قیمت چند هفته‌ای عمل کند. گفتنی است برخی از خریدهای متعاقب باید به قیمت طلا اجازه دهد تا سطح 2100 دلاری را دوباره به دست آورد. به علاوه، حرکت صعودی بعدی این پتانسیل را دارد که قیمت طلا XAU/USD را بیشتر به سوی آزمایش مجدد اوج رکورد، در حدود منطقه 2,144 دلاری که در اوایل دسامبر لمس شد، افزایش دهد.

از طرف دیگر، منطقه 2058 الی 2060 دلار اکنون به نظر می‌رسد که از نزول فوری جلوتر از منطقه افقی 2048 و 2040 دلار محافظت کند. گفتنی است ناکامی در دفاع از سطوح حمایتی مذکور ممکن است قیمت طلا را آسیب‌پذیر کند تا در مسیر رسیدن به میانگین متحرک ساده 50 روزه (50-SMA) که در حال حاضر نزدیک به منطقه 2006 دلاری و مرز روانی 2000 دلار است، روند نزولی خود را به سمت حمایت متوسط 2020 دلاری تسریع کند.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

در شرایط فعلی کدام بازار را برای سرمایه گذاری مناسب تر و کم ریسک تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما