چرا اهمیت فاکتور طلا به اندازه خود طلا است ؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: طبق قانون نظام مالیاتی کشور به ازای فروش هر کالا ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده باید پرداخت شود و فروشنده باید این مبلغ را از خریدار دریافت کرده و به اداره مالیات تحویل دهد.

چرا اهمیت فاکتور طلا به اندازه خود طلا است ؟

مالیات بر ارزش افزوده در فاکتور طلا چه قدر است؟

این مالیات باید روی اجرت طلا محاسبه شود اما طلافروشان گاهی ۹ درصد را با احتساب ارزش کل فاکتور محاسبه می‌کنند. طبق آخرین ابلاغ‌های اداره مالیات و اتحادیه طلافروشان، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده تنها شامل اجرت طلا خواهد شد و طلافروشان نیز از اواسط دی ماه سال جاری موظف به صدور فاکتور به این شیوه خواهند بود.

انواع فاکتور طلا چیست؟

فاکتور می‌تواند به صورت دستی نگارش شده یا توسط نرم‌افزارهای حسابداری صادر شود. امروزه بخش زیادی از طلافروشان با استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری فاکتورها را صادر می‌کنند و به همین دلیل دقت اعداد بیشتر است؛ اما هنوز هم ممکن است فاکتور نوشته شده طلا را هم به شما تحویل دهند. نکته مهمی که باید به آن توجه کرد مهر و امضای فروشنده و وجود موارد ذکر شده در فاکتور است. بنابراین صرفا دستی یا کامپیوتری بودن یک فاکتور نمی‌تواند عامل تعیین اعتبار باشد.

هم‌چنین فاکتور طلا برای انواع طلای زینتی، طلای آبشده و حتی سکه نیز صادر می‌شود. در این راستا می‌توانید این نوشته را بخوانید: آیا سکه فاکتور دارد

فاکتور نوشته شده طلا

نمونه فاکتور طلای آبشده

طلای آب شده یکی از رایج‌ترین اشکال طلا برای خرید و سرمایه‌گذاری است. بسیاری از افراد با خرید طلای آب شده، در مقابل تورم از دارایی خود محافظت می‌کنند. در ادامه یک نمونه فاکتور طلای آبشده را می‌‌بینید:

در نظر داشته باشید برای خرید و فروش طلای آب شده می‌توانید از سامانه طلاین استفاده کنید که قیمت‌ها در آن تحت نظر اتحادیه طلا ارائه می‌شوند و کارمزد ثابتی برای هر خرید دارد. برای شروع می‌توانید در سامانه طلاین ثبت‌نام کنید.

فروش طلای بدون فاکتور

شاید از گذشته زیور‌آلاتی داشته باشید که فاکتوری از آن‌ها موجود نیست. در این صورت باید به طلافروشی‌های معتبر مراجعه کنید و مسئله را با آن‌ها در میان بگذارید. در این شرایط طلافروشان مشخصات هویتی و اطلاعات تماس شما را ثبت می‌کنند تا در صورت بروز مشکل امکان پیگیری به راحتی میسر باشد.

خرید طلای بدون فاکتور یا دریافت فاکتوری که اطلاعات ناقصی دارد معادل بر باد دادن سرمایه‌های مالی است. روز به روز سختگیری نهادهای نظارتی و اتحادیه‌ها بیشتر می‌شود و کالاهی که فاکتور معتبری ندارند ارزش کمتری پیدا می‌کنند. حتی اگر روش‌های برای فروش طلای بدون فاکتور به صورت قانونی وجود داشته باشد، قطعا همراه با مشقت و چالش‌هایی خواهد بود.

بهتر است برای خرید طلا به مراکز معتبر مراجعه کنید و قبل از خرید حتما در مورد نکات مهم فاکتور و تغییرات آن مطالعه داشته باشید. فاکتورهای دریافت شده را نیز در محلی مطمئن نگهداری کرده و تا حد امکان از آن‌ها کپی کاغذی و دیجیتالی تهیه کنید. فاکتور طلا مثل سند ملک یا خودرو یک سند حقوقی است و تضمین‌کننده امکان نقد شدن دارایی شما خواهد بود.



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

تک نرخی شدن قیمت ارز به سود معیشتِ شهروندان است؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما