همه‌چیز درباره ساعت ضد آب که باید قبل از خرید بدانید

طلا و جواهر اقتصاد 100: زمانی بود که آب برای ساعت‌ها مثل طاعون عمل می‌کرد. هر ذره ای که وارد کیس می شد کار تمام بود. سیستم کوچک و ظریف ساعت‌های آن موقع در برابر آب بسیار آسیب‌پذیر بودند و سریع از کار می‌افتادند.

همه‌چیز درباره ساعت ضد آب که باید قبل از خرید بدانید

اما  امروزه، ساعت‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید حتی برای شنا یا غواصی در اعماق مختلف از اونها استفاده کنید، و کاملاً منطقی است که انتظار داشته باشید در شرایط عادی روزمره هم این ساعت‌ها در برابر رطوبت محیط و خیس شدن با عوامل مختلف مقاومت داشته باشند.

در حالی که بسیاری از ساعت‌های امروزی طوری ساخته شده اند که در برابر آب مقاوم باشند، با این حال سوال اصلی این است که تا چه میزان در برابر آب مقاومت خواهند کرد. به همین دلیل است که عموم شرکت‌های بزرگ ساعت سازی همیشه دقت می‌کنند ز عبارت «مقاوم در برابر آب» به جای «ضد آب» استفاده کنند. به خاطر داشته باشید هیچ ساعت ضد آب مطلقی وجود ندارد و شما باید نسبت به نیاز خود یکی از آنها را انتخاب کنید. برخی ساعت‌ها مانند امگا اولترا دیپ با اینکه عمیق‌ترین اقیانوس‌های جهان نیز بیش از ۱۰ هزار متر عمق ندارند می‌تواند تا عمق ۱۵ هزار متری زیر آب دوام بیاورد. اما این نمونه‌ها به صورت آزمایشی ساخته شده و در بازار زیاد موجود نیستند. همچنین قیمت این ساعت بسیار سرسام آور است و اندازه صفحه ۵۲ میلیمتری آن با ۳۰ میلیمتر ضخامت استفاده از این ساعت را در موقعیت‌های عادی تقریبا غیر ممکن می‌کند. اما اگر می‌خواهید از خیس شدن ساعتتان نگران نباشید و یا بتوانید با ساعت به حمام یا استخر بروید گزینه‌های بسیار زیادی برای خرید خواهید داشت.

با ساعت ضد آب جدیدم تا کجا می‌توانم بروم؟

در اینجا می‌توانید درباره معنای درجه‌بندی مقاومت در برابر آب اطلاعات بیشتری کسب کنید. نکته اساسی در این قسمت از مطلب که به آن باید توجه کنید این است که، درجه بندی مقاومت در برابر آب معمولاً به فشار آب بر فوت یا متر اشاره دارد و این فشار با "bar" یا عمق معادل آن اندازه‌گیری می‌شود. بنابراین، ساعتی که تا ۳ بار در برابر آب مقاومت دارد، تا عمق ۳۰ متر یا ۱۰۰ فوت دوام می‌آورد. البته عموما این اندازه گیری با معیار متر سنجیده می‌شود. البته فشار آب  تنها یکی از عوامل موثر بر مقاومت ساعت ضد آب است.

عوامل دیگری مانند نمک موجود در آب یا حرارت آب می‌توانند تفاوت جدی در سطح مقاومت یک ساعت ضد آب ایجاد کنند. به همین دلیل است که اکثر فروشندگان ساعت به شما توصیه می‌کنند با ساعتی که مقاومت ۳ بار دارد شنا نکنید. ۳بار مقاومت بیشتر به معنای مقاومت در برابر پاشش آب است. ۳۰ متر مقاومت بیشتر برای ساعت‌های روزمره و مجلسی است اما برای شنا کردن به ساعتی با دست کم ۵۰ یا ۱۰۰ متر مقاومت نیاز دارید. اگر برای طولانی مدت ساعت را در مجاورت آب قرار می‌دهید بدانید که باید از ساعت‌های بالای ۱۰۰ متر مقاومت باید بهره ببرید.

اما یک ساعت ضد آب غواصی ۲۰۰ یا ۳۰۰ متری همه جا کار شما را راه می‌اندازد. می‌توانید با آن دوش بگیرید یا جزیره‌های مرجانی را کاوش کنید. از آنجایی که مقاومت در برابر آب اغلب به عنوان نماینده‌ای برای دوام کلی  ساعت ضد آب خوانده می‌شود، بسیاری از ساعت سازان ساعت‌های ضد آب خود را برای اعماق بالا می‌سازند تا بتوانند درجه مقاومت ساعت را به درستی به شما نمایش دهند. مثلا عموم افراد عمق بیش از ۳۰ متر را در آب هیچ گاه تجربه نمی کنند اما برای چنین کاری شما به یک ساعت ضد آب با مقاومت دست کم ۲۰۰ متر نیاز دارید.

در مورد بند ساعت ضد آب

اگر قصد خرید یک ساعت ضد آب را دارید به غیر ویژگی‌های خود ساعت به یاد داشته باشید که حتما به بند ساعت نیز توجه کنید. بند چرم و یا فلز برای ساعت‌هایی با مقاومت ۳۰ متر و استفاده روزمره و یا مناسبتی شاید مناسب باشند اما برای شنا و غواصی بهترین بند‌ها، بندهایی از جنس لاستیک و پارچه هستند. زیرا در برابر فشار و رطوبت تقریبا نفوذ ناپذیرند. بند‌های پارچه‌ای اما ممکن است به مرور زمان و زیاد خیس و خشک شدن دچار پوسیدگی شوند.

راهنمای خرید ساعت ضد آب

در این قسمت سعی می‌کنیم تا با توضیح دقیق‌تر در مورد هر یک از سطوح مقاومت در برابر آب چند ساعت مطرح در آن سطح مقاومت را به شما معرفی کنیم. 

ساعت ضد آب با مقاومت ۳۰ متر 

ساعت‌هایی که در این رده قرار می‌گیرند بیشتر با علامات ۳۰ متر، ۳ بار یا ۱۰۰ فوت مشخص می‌شوند. بیشتر این ساعت‌ها اما ساعت‌های روزمره و مجلسی هستند که در برابر پاشش آب مقاومند اما معمولا آنها را با قصد قبلی خیس نمی‌کنیم و یا در صورت خیس شدن سعی خواهیم کرد آنها را خشک کنیم.  این ساعت‌ها معمولا قیمت کمتری دارند و برای استفاده‌های روزمره از ظاهر جذاب‌تری برخوردارند. مثلا ساعت اورینت با حدود ۱۰۰ دلار قیمت یک نمونه ارزان قیمت این رده مقاومتی است. یا ساعت هک از بولووا که شروع ساختش به جنگ جهانی دوم باز می‌گردد با ظاهر کلاسیک خود یکی از قدیمی‌ترین ساعت‌های مقاوم در برابر آب است اما همین سطح از مقاومت هم در آن زمان معجزه محسوب می‌شده است. 

ساعت ضد آب با مقاومت ۵۰ متر 

۵۰ متر = ۵ بار = ۱۶۴ فیت. یک مرحله بالاتر از ساعت‌های روزمره ساعت‌هایی با مقاومت ۵۰ متر قرار دارند. این ساعت‌ها نیز مقاومت زیادی در برابر رطوبت خصوصا در زمان یا حرارت بالا ندارند اما شاید برخی از این ساعت‌ها برای شنا کردن مناسب باشند. اما اگر ساعت گران قیمتی دارید که تنها ۵۰ متر مقاومت دارد به شما توصیه می‌کنم ریسک نکنید. حتی اگر میزان کمی آب هم وارد ساعت شما شود باید با ساعت خود خداحافظی کنید یا دست کم برای تعمیر آن باید هزینه زیادی صرف کنید. خصوصا که ساعت‌هایی با این میزان از مقاومت عموما ساعت‌های مجلسی و روزمره‌ هستند که ممکن است قیمت بسیار بالایی داشته باشند. همیلتون اینترامتیک یکی از ساعت‌های بسیار مقرون به صرفه در این سطح است همچنین اگر از آیفون استفاده می‌کنید اپل واچ نیز یکی از ساعت‌هایی است که نه تنها ۵ بار فشار را تحمل می‌کند، همچنین امکان استفاده از اپلیکیشن‌های کاربردی برای ورزش و رکورد زنی در آب را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد.

ساعت ضد آب با مقاومت ۱۰۰ متر

این ساعت‌ها توانایی قرار گرفتن در شرایط ورزشی را دارند. این ساعت‌ها به منظور تماس زیادی با آب و آمادگی برای تحمل ضربه ساخته می‌شوند. عمق قابل دسترس با این ساعت‌ها ۱۰۰ متر یا ۳۰۰ فوت است که فشاری معادل ۱۰ بار به ساعت وارد می‌کند. این ساعت‌ها برای انواع استفاده‌های شخصی و ورزشی مناسب بوده و به شما اطمینان می دهند که در فعالیت‌های مختلف به طور قطع ساعت شما در برابر آب مقاوم خواهد بود. شاید تنها جایی که این ساعت‌ها به مشکل برخورد کنند غواصی در اعماق زیاد است.

سیکو اسپرت استایل جی ام تی شناخته شده ترین ساعت این رده مقاومتی است، اما اگر به ظاهر ساعت ضد آب خود اهمیت می‌دهید می‌توانید اوریس دایورز ۶۵ را مد نظر قرار دهید.

ساعت ضد آب مناسب برای عمق ۲۰۰ متر

۲۰۰ متر یا ۶۶۰ فوت عمق بسیار زیادی است که شاید کمتر کسی در زندگی آن را تجربه کرده باشد. عمقی که فشاری بیش از ۲۰ بار وارد می‌کند. پس اگر تصمیم دارید در عمق زیاد غواصی کنید این ساعت‌ها برای شما بهترین گزینه هستند. البته لازم به ذکر است با اینکه قطر و ضخامت صفحه این ساعت‌ها عموما بسیار زیاد است اما برخی از مدل‌ها هستند که حتی برای استفاده‌های روزمره نیز کارا به نظر می‌رسند.

ساعت مناسب برای عمق ۳۰۰ متر

۳۰۰ متر  = ۱۰۰۰ فوت = ۳۰ بار. ساعت‌هایی که در این درجه بندی قرار دارند عموما برای غواصی با عمق و ساعت بالا طراحی شده‌اند. بیشتر کمپانی‌های بزرگ ساخت ساعت به خصوص ساعت‌های غواصی، ساعت‌ها خود را در این رده از مقاومت در برابر آب می‌سازند. 

رولکس ساب‌مارین یکی از شناخته شده ترین ساعت‌های برند رولکس از که علاوه بر مقاومت بالای خود در برابر آب، یکی از زیباترین طراحی‌های ساعت اسپرت نیز به شمار می‌رود اما اگر با قیمت این ساعت کم نظیر دچار مشکل هستید می‌توانید از دوکا ساب ۳۰۰ استفاده کنید.

ساعت های فوق العاده مقاوم در برابر آب

ساعت‌هایی که برای اعماق بالای ۳۰۰ متر ساخته می‌شوند به نظر چندان ‌کارآمدتر از ساعت‌های ۳۰۰ متری نیستند. اما این باعث نمی‌شود که ساعت‌سازان از ساخت این قبیل ساعت‌هایی دست بکشند. ساعت‌هایی که می‌توانند در اعماقی کار کنند که هیچ انسانی تاکنون امکان سفر به آن را بدون زیر دریایی نداشته است. البته اگر دوست دارید همیشه با جدید ترین‌های تکنولوژی پیش بروید و یا دوست دارید همیشه بهترین‌ها را داشته باشید این ساعت‌ها برای شما جذاب خواهند بود. این درجه بندی معمولا مشخص می‌کند که ساعت‌هایی که در این رده قرار دارند می‌توانند در عمق بیش از ۵۰۰ متر نیز دوام بیاورند.

امگا سی مستر رکورددار مقاومت در برابر آب است. این ساعت تا عمق ۶۰۰۰ متری (۶ کیلومتر) از سطح آب بدون نقص کار می‌کند البته هیچ انسانی با تجهیزات غواصی نمی‌تواند به این عمق برسد اما این ساعت مرزهای زمانی را شکست داده و برای روزی که یک کاوشگر ماجراجو با تجهیزاتی که در آینده اختراع خواهد شد به این عمق دسترسی پیدا می‌کند ثانیه‌ها را به دقت می‌شمارد.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما