نحوه تعویض باتری ساعت مچی چگونه است؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: با نحوه تعویض باتری آشنا هستید؟ از قدیم گفته‌اند که وقت طلا است، حالا تصور کنید که برای خروج از خانه آماده شده‌اید و عجله هم دارید، اما هنگام بستن ساعت مچی‌تان متوجه می‌شوید که متوقف شده و به احتمال زیاد باتری‌اش از کار افتاده است.

نحوه تعویض باتری ساعت مچی چگونه است؟

گاهی اوقات هم این مشکل پیش می‌آید که به ساعت خود نگاه می‌کنید و می‌بینید زمان را درست نشان نمی‌دهد و چند ساعت عقب یا جلو افتاده است. باتری حکم قلب ساعت را دارد و در چنین شرایطی باید در اولین فرصت به فکر عوض کردن باتری ساعتتان باشید.

اما چگونه؟ در صورت بروز این مشکل، راه‌های مختلفی پیش رویتان است، از مراجعه به نمایندگی یا تعمیرکارهای ساعت گرفته تا انجام این کار در منزل. این مقاله به همین موضوع می‌پردازد. پس اگر به دنبال روش‌هایی برای نحوه تعویض باتری ساعت مچی خود هستید، باید بگوییم که درست آمده‌اید.

چه زمانی باتری ساعت مچی را عوض کنیم؟

نحوه تعویض باتری را بلد هستید؟ اگر ساعتتان عقربه‌ای است و متوقف شده یا اینکه چند ساعت عقب افتاده و زمان را به درستی نشان نمی‌دهد، احتمالا باتری‌اش از کار افتاده یا ضعیف شده است و باید آن را با باتری نو جایگزین کرد.

اگر ساعت مچی دیجیتالی دارید، وقتی باتری آن رو به اتمام است، اعداد صفحه نمایش کمرنگ می‌شوند و زمانی که باتری به طور کامل تخلیه شده باشد، صفحه نمایش ساعت هم خاموش می‌شود. بهتر است قبل از خالی شدن کامل باتری آن را عوض کنید تا سایر قطعات ساعت آسیب نبینند. پس همراهمان باشید و نحوه تعویض باتری را یاد بگیرید.

آموزش گام به گام نحوه تعویض باتری ساعت مچی

نحوه تعویض باتری متفاوت است در واقع عوض کردن باتری به مدل ساعت مچی بستگی دارد، چرا که در دنیا ساعت‌های خیلی متنوعی تولید شده‌اند که نوع ساخت و اجزایشان مثل قاب و صفحه پشت با یکدیگر تفاوت دارند. با این حال در ادامه یک راهنمای کلی را برای این کار ارائه می‌کنیم تا با هر نوع ساعتی که دارید بتوانید به آسانی از پس این کار بربیایید. پس آموزش نحوه تعویض باتری را با دقت دنبال کنید.

ابزارهای مورد نیاز برای تعویض باتری ساعت مچی

در کنار آشنایی با نحوه تعویض باتری ابزارهای مورد استفاده هم مهم است. ساعت مچی خیلی ظریف است و برای باز کردن آن و بیرون کشیدن باتری، باید یک پیچ گوشتی ظریف و کوچک و همچنین یک موچین نازک داشته باشید. برای پیشگیری از شوک الکتریکی به باتری، بهتر است این ابزارها از جنس پلاستیک باشند. حتما در حین کار یک دستکش پلاستیکی هم بپوشید تا قطعات داخلی ساعت آسیب نبینند.

خرید باتری نو

علاوه بر آشنایی با نحوه تعویض باتری خرید باتری هم اهمیت دارد. برای جایگزینی باتری از کار افتاده، باید باتری جدیدی را مطابق با همان مشخصات قبلی خریداری کنید. باید مدل ساعتتان را بدانید و از روی صفحه پشت ساعت یا روی باتری، شماره آن را یادداشت کنید. سپس باتری مناسب را خریداری کنید. در بیشتر ساعت‌های مچی، باتری‌ها به شکل سکه‌ای یا همان دکمه‌ای و از جنس اکسید نقره و قلیایی، یا باتری‌های لیتیومی هستند.

جدا کردن بند ساعت

در نحوه تعویض باتری جدا کردن بند یکی از موارد مهم است. این مرحله بستگی به مدل ساعت دارد. در برخی از ساعت‌ها برای جداسازی  قاب پشتشان، ابتدا باید بندهایشان جدا شود.

جدا کردن قاب پشتی ساعت

حالا نوبیت به یادگیری جدا کردن قاب پشتی ساعت در مراحل نحوه تعویض باتری می‌رسد. خوشبختانه بیشتر ساعت مچی‌های جدید به گونه‌ای ساخته شده‌اند که می‌توان به راحتی قاب پشتی‌شان را باز کرد. البته نحوه باز کردن این قاب‌ها بسته به مدل ساعت‌ها با یکدیگر متفاوت است. اگر این قاب‌ها با پیچ بسته شده باشند، با یک پیچ گوشتی کوچک به راحتی باز می‌شوند. پیچ این ساعت‌ها را باید در جای مطمئنی قرار دهید تا گم نشوند.

در کناره قاب برخی از مدل‌ها، یک شیار یا فرورفتگی کوچک وجود دارد و فقط کافی است، یک پیچ گوشتی ظریف را به آرامی زیر آن قرار دهید و با فشار اندکی رو به بالا، قاب پشت را جدا کنید. در این مرحله باید خیلی مراقب باشید تا پیچ گوشتی از دستتان خارج نشود و روی قاب خط و خش ایجاد نکند. برای مشاهده بهتر این شیار می‌توانید از ذره بین استفاده کنید.

برداشتن پوشش پلاستیکی

برداشتن پوشش پلاستیکی در مراحل نحوه تعویض باتری از موارد چالشی است. در برخی از مدل‌ها بعد از باز کردن قاب یک روکش یا حلقه پلاستیکی را مشاهده می‌کنید که باید برای دسترسی به بخش داخلی ساعت آن را بردارید. کار این پوشش جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل ساعت است. به توصیه کارشناسان پس از اتمام کارتان و برای جایگذاری مجدد این پوشش، باید آن را تمیز کنید.

پیدا کردن باتری و بیرون آوردن آن

مهمترین مورد در نحوه تعویض باتری پیدا کردن باتری داخل ساعت و قطعات ریز است. بعد از مشاهده باتری دقت کنید که روی آن کدام طرف است تا باتری جدید را به همان صورت قرار دهید. می‌توانید با استفاده  از یک موچین ظریف باتری را بیرون بیاورید.

قرار دادن باتری جدید

باتری جدید را با موچین بردارید و به آرامی و با فشار اندکی رو به پایین سرجایش قرار دهید.

بررسی ساعت

بعد از قرار گیری کامل باتری جدید، ساعت را نگاه کنید تا ببینید که آیا کار می‌کند. اگر همچنان متوقف است، ممکن است باتری به خوبی سرجایش قرار نگرفته یا آن را از سمت درست قرار نداده‌ باشید. حتی ممکن است باتری جدید خراب باشد یا اینکه علت کار نکردن ساعت اصلا به باتری مربوط نیست. در چنین شرایطی باید ساعتتان را پیش یک فرد حرفه‌ای ببرید تا تشخیص دهد که مشکل از کجا است.

بستن قاب پشتی ساعت

اگر پس از قرار دادن باتری جدید، ساعت راه افتاد، ابتدا پوشش پلاستیکی را که تمیز کرده‌اید، سرجایش قرار دهید و بعد به آرامی قاب پشتی را ببندید. قاب باید به طور دقیق و درست روی لبه‌های ساعت و جای درست قرار بگیرد تا هنگام بستن به قطعات داخلی فشار نیاید و آسیب نبینند. مطمئن شوید که قاب کاملا بسته شده و محکم سرجایش قرار گرفته است.

از متخصص این کار کمک بگیرید

امیدواریم که با خواندن راهنمای مرحله به مرحله تعویض باتری برای ساعت مچی‌ بتوانید به راحتی از پس این کار بربیایید. اما اگر مطمئن نیستید که بتوانید به تنهایی این کار را به درستی انجام دهید یا مدل ساعتتان طوری هست که با مطالعه این راهنما هم نمی‌توانید آن را باز کنید، بهترین اقدامی که می‌توانید انجام دهید، سپردن این کار به افراد متخصص است. در شرایطی هم که ساعتتان گارانتی دارد، باید آن را به نمایندگی ببرید. پس اگر با نحوه تعویض باتری متخصص‌های این کار را فراموش نکنید.

شما می‌توانید با پرس‌وجو و بررسی سایت‌ها، تعمیرکار یا ساعت ساز حرفه‌ای را پیدا کنید. حتما قبل از سپردن ساعتتان به آن‌ها، درباره هزینه کامل سوال کنید. این افراد به‌خاطر شناخت خوبشان از انواع مدل‌ها، تجربه بالایشان و استفاده از ابزارهای مخصوص قادر هستند بدون وارد کردن کوچکترین آسیبی به ساعت و در حداقل زمان ممکن، باتری را عوض کنند.

بعضی از ساعت‌ها هم هستند که اصلا نمی‌توان در خانه باز کرد و حتما باید فرد حرفه‌‌ای این کار را انجام دهد.

میزان طول عمر باتری ساعت مچی

همه چیز به آشنایی با نحوه تعویض باتری بستگی ندارد؛ بلکه کیفیت محصولات مورد استفاده هم تاثیرگذار است. با پیشرفت تکنولوژی، طول عمر باتری‌های ساعت‌ها افزایش قابل توجهی پیدا کرده است، به طوری‌که در حال حاضر یک باتری معمولی در حدود ۲ سال کار می‌کند و اگر از ساعت و باتری به درستی استفاده شود، این میزان به ۳ تا ۴ سال هم می‌رسد.

همچنین طول عمر باتری به مدل ساعت هم بستگی دارد. ساعت‌های قدیمی‌تر برای فعالیت به نیروی بیشتری احتیاج دارند و به همین خاطر زودتر از ساعت‌های جدید باتری خالی می‌کنند و هر ۱۴ تا ۱۸ ماه به تعویض باتری نیاز دارند.

نکاتی برای افزایش طول عمر باتری ساعت

حالا که با نحوه تعویض باتری آشنا شده‌اید لازم است نکاتی را برای افزایش طول عمر باتری بدانید. درست است که این مطلب درباره نحوه تعویض باتری است، اما خوب است که بدانید برای افزایش عمر باتری ساعت باید به چه نکاتی توجه کنید تا مجبور نباشید که در فواصل کوتاه، باتری آن را عوض کنید. 

سعی کنید ساعت خود را از برند و فروشگاه معتبری تهیه کنید که از استاندارد و کیفیت آن مطمئن باشید. برندهای معروف ساعت، محصولات خود را با ضمانت نامه عرضه می‌کنند و تعهد می‌دهند که تا چند سال هیچ احتیاجی به تعویض باتری ندارید. پس قبل از خرید، از اصالت کالای خود و اعتبار ضمانت نامه مطمئن شوید.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما